31 133 läst · 242 svar
31k läst
242 svar
Låna ut bilen - kronofogden beslagtog och sålde
Så du kollar upp alla dina vänners, grannars eller vilka man kan tänkas låna ut en bil till?Rkarlsson skrev:
Ja ännu en beklaglig verklighet vi har i detta land, om det är så att oskyldiga svenskar som lånar ut sin bil ska bli av med den..Rkarlsson skrev:
Ja det var så det var... Bara upp i tinget... Har bara följt ärendet slentriant i media. Men det har då lika fullt vart i rättsinstans innan bilen blev såld av fogden.R Rejäl skrev:
Nej jag behöver inte kolla upp mina vänners ekonomi, för jag lånar inte ut bilar eller annat till de. Kanske något billigt verktyg. Men inte bilar och inte pengar. Har ju lärt mig den hårda vägen att ingen går att lita på så jag väljer den enkla vägen att ingen får låna något av mig =)R Rejäl skrev:
Eftersom vi inte kommer få höra den andra sidan i Ebbas fall så håller jag mig neutral och åt att det är rätt gjort, Ebbas kompis skall utan tvekan ge henne pengarna som bilen såldes för.
(min åsikt inte din)
Det är alltid "alla andra" som ska betala, av någon konstig anledning. Varför är det inte synd om de som har fordringar på vännen? Det är väl skitbra att de nu får en chans att få tillbaka sina pengar. Om nu Ebbas vän är så bra så säljer han som sagt bilen på verkstaden och ger Ebba pengarna. Annars får hon omvärdera sin vänkrets...
Ganska dyster verklighet om man blir tvungen att kontrollera alla vänner, grannar, arbetskamrater eller vilka man känner för jag har i alla fall i år lånat ut bilen ett tiotal gånger utan att reflektera över personens ekonomi utan bara vart behjälplig..
Skrämmande att vissa anser att detta är rätt och ska vara så, men det är som med mycket annat vi äger snart inte ens oss själva i detta land!!!
Skrämmande att vissa anser att detta är rätt och ska vara så, men det är som med mycket annat vi äger snart inte ens oss själva i detta land!!!
I det här fallet använde hon ju inte bilen. Om jag pendlar med bilen till jobbet varje dag men lånar ut den till en kompis som ska flytta över helgen så kommer inte kronofogen att ta den. Om jag däremot köper en bil för att min skuldsatte polare ska ha något att åka i så kommer kronofogden att ta den. Det kvittar att fakturan för inköp, skatt och försäkring går via mitt konto. Det är nog inte ett helt ovanligt upplägg. Det är just det reglerna ska komma åt.
Nu har jag inte läst domen, så jag kan inte uttala mig säkert om omständigheterna. Men det har uppenbarligen inte de som är upprörda heller.
Nu har jag inte läst domen, så jag kan inte uttala mig säkert om omständigheterna. Men det har uppenbarligen inte de som är upprörda heller.
Jodå inga problem till mina syskon eller föräldrar. Jag vet om att ingen av de har skulderAlfredo skrev:
Men de har sina egna fordon så jag behöver inte.
Vänner och kollegor eller grannar får inte låna, litar inte på de för fem öre och det är inga pga skulder, utan pga att de inte kör ordentligt. Har gjort tabben att låna ut till kollega för en del år sen, och det gör jag inte om igen
Vågar nästan satsa pengar på att det finns bevis för att den skuldsatte här har brukat bilen under en längre tid.R Rejäl skrev:Ganska dyster verklighet om man blir tvungen att kontrollera alla vänner, grannar, arbetskamrater eller vilka man känner för jag har i alla fall i år lånat ut bilen ett tiotal gånger utan att reflektera över personens ekonomi utan bara vart behjälplig..
Om han hade lånat bilen för en dag så hade utgången inte blivit densamme.
Det bästa du sagt på längeD Daniel 109 skrev:I det här fallet använde hon ju inte bilen. Om jag pendlar med bilen till jobbet varje dag men lånar ut den till en kompis som ska flytta över helgen så kommer inte kronofogen att ta den. Om jag däremot köper en bil för att min skuldsatte polare ska ha något att åka i så kommer kronofogden att ta den. Det kvittar att fakturan för inköp, skatt och försäkring går via mitt konto. Det är nog inte ett helt ovanligt upplägg. Det är just det reglerna ska komma åt.
Nu blandar jag mig inte i moraliskt eller rätt & fel men jag har en historia som ni kan höra...
Min svåger hade en bmw 3-serie som hans kompis ville köpa (han har skulder) inga problem sa han, jag vill ha 140.000:- för den...
Gick en vecka och han fick 40.000 som handpenning, det löste svågerns skuld på bilen så det vart ok, men resten vart lite problem, drog ut på tiden (flera veckor) till slut sa svågern till sin kompis att antingen fixar du resten av pengarna så köpet blir av eller så behåller jag pengarna som handpenning...
Tillslut så fixa han pengar (hur vet ingen) köpet blir av, han skriver bilen på frun eftersom det är hon som ska köra den mest och han har firmabil...
2 veckor går och bilen blir beslagtagen av kronofogden när han kör bilen, den står 1 vecka efter som säljes på blocket av kronofogden. Bilen står på frun som ej har skulder och nu är den beslagtagen eftersom mannen har skulder...
Min svåger hade en bmw 3-serie som hans kompis ville köpa (han har skulder) inga problem sa han, jag vill ha 140.000:- för den...
Gick en vecka och han fick 40.000 som handpenning, det löste svågerns skuld på bilen så det vart ok, men resten vart lite problem, drog ut på tiden (flera veckor) till slut sa svågern till sin kompis att antingen fixar du resten av pengarna så köpet blir av eller så behåller jag pengarna som handpenning...
Tillslut så fixa han pengar (hur vet ingen) köpet blir av, han skriver bilen på frun eftersom det är hon som ska köra den mest och han har firmabil...
2 veckor går och bilen blir beslagtagen av kronofogden när han kör bilen, den står 1 vecka efter som säljes på blocket av kronofogden. Bilen står på frun som ej har skulder och nu är den beslagtagen eftersom mannen har skulder...
Men alltså, hur kan detta bli ens en diskussion?
Hade hon köpt bilen och kört den 95% av tiden och sen lånat ut den till en skuldsatt luffare så hade inget hänt, men om hon köper en bil, kör den typ aldrig och en skuldsatt luffare kör den typ jämt, ja då blir hon av med den. Det är ju helt rätt. Är man dum gör det ont. Gråtartikel eller inte.
Alltså, vill ni inte ha fungerande lagar i detta land??
Hade hon köpt bilen och kört den 95% av tiden och sen lånat ut den till en skuldsatt luffare så hade inget hänt, men om hon köper en bil, kör den typ aldrig och en skuldsatt luffare kör den typ jämt, ja då blir hon av med den. Det är ju helt rätt. Är man dum gör det ont. Gråtartikel eller inte.
Alltså, vill ni inte ha fungerande lagar i detta land??
på flashback har det framkommit att utlånaren och hennes mor har haft sex bilar skrivna på sig, och det aktuella fordonet skulle besiktigats senast i februari, nästan ett år sedan. Det låter väl ganska mycket som en målvakt. Sen kanske det inte sker mot ersättning utan kan ju vara för att vara snäll osv.
Lite kul med så många som tycker att staten inte ska lägga sig i..
Men hur många gånger framkommer det inte att en person som är djupt skuldsatt lever i ett flådigt hus och har något bilar på uppfarten som inte är av den billiga sorten men ändå har fler miljoner i skuld.
Trots detta så finns ingen inkomst.
Allt står på någon annan.
Det är väl toppen att man nu helt plötsligt kan beslagtagna dessa egendomar och få in pengar till att betala av skulderna.
Eller är det bättre att personen lever på svarta pengar, fortsätter med sin ljusskygga verksamhet och bara kostar samhället.
Tänk dig polisen...
Stoppar en Ferrari på gatan...
En känd profil kör... dömd för diverse, skulder.
Men bilen står på någon annan, guldkedja runt halsen är också kompisens.
Polisen kan då inte göra något utan får släppa personen med tillgångarna....
Vi pratar inte om en mobilräkning på 500kr som gått till inkasso här..
Men hur många gånger framkommer det inte att en person som är djupt skuldsatt lever i ett flådigt hus och har något bilar på uppfarten som inte är av den billiga sorten men ändå har fler miljoner i skuld.
Trots detta så finns ingen inkomst.
Allt står på någon annan.
Det är väl toppen att man nu helt plötsligt kan beslagtagna dessa egendomar och få in pengar till att betala av skulderna.
Eller är det bättre att personen lever på svarta pengar, fortsätter med sin ljusskygga verksamhet och bara kostar samhället.
Tänk dig polisen...
Stoppar en Ferrari på gatan...
En känd profil kör... dömd för diverse, skulder.
Men bilen står på någon annan, guldkedja runt halsen är också kompisens.
Polisen kan då inte göra något utan får släppa personen med tillgångarna....
Vi pratar inte om en mobilräkning på 500kr som gått till inkasso här..
Redigerat:
Kammaråklagare Alexander Malmgren förklarar här: