Bra att det löste sig :)
Har ju några på jobbet samt min egen mall om det behövs en annan gång

• Gilla
norrbottenssnickaren
  • Laddar…
Tack Masses, får jag inte rätt på min fräsning är det mycket möjligt jag antar ebrjudandet.

Jag har en Festool 20mm router bit liggandes om du behöver låna Ola. Köpte den för ett liknande projekt i åtanke, men det har aldrig blivit av. Låter visserligen som att du redan har något att fräsa med.

Tack shakula! Nu blev det så att jag behöver en 22mm (jag behöver fräsa bort mina misslyckade 19mm hål och 20 ger för liten marginal), beställt från england men inte fått stålet än.

Shakula skrev:
Jag har en Festool 20mm router bit liggandes om du behöver låna Ola. Köpte den för ett liknande projekt i åtanke, men det har aldrig blivit av. Låter visserligen som att du redan har något att fräsa med.
Vill du sälja ditt stål?

hyggabus skrev:
jag antar att ni sett den här varianten ?
[länk]
I tråden "dagens verktygsinköp" [länk]
se post 1219
Ja den har jag sett, tycker den är rätt dyr, det är väl billigare att köpa en mft skiva att använda som mall och då får man ju en skiva på köpet. Visst kan man använda den där mojängen för att håla större skivor men det kan man med en mft och lite dogs också.

norrbottenssnickaren skrev:
Vill du sälja ditt stål?
Nej, jag har fortfarande en tanke om att det blir ett MFT arbetsbord i framtiden.

Min "MFT" skiva behöver snart bytas ut den också. Vilken dag som helst faktiskt, ska bara göra färdigt några andra saker först... ;)

Nåja, om jag kan förmå mig att jobba mer och hänga på nätet lite mindre så kanske det kan bli inom ett år eller så. Hursomhelst så hade jag tänkt att det måste gå att använda LR-32 systemet som jag redan har till detta. Jag har inte funderat närmare på detaljerna men det borde gå att lösa. Efter lite snabbgoogling så hittade jag denna åp FOG:en, tyvärr så verkar inte bilderna gå att förstora längre.
http://festoolownersgroup.com/festo...ents/make-a-perfect-'mft'-with-qwas-raildogs/

Inlägget verkar vara gjort av en svensk, någon som även hänger här kanske och kan tänka sig att lägga upp bilderna här?

Helst skulle jag vilja kunna använda LR-32 rakt av utan att behöva tillverka ytterligare specialare men något kanske man måste fixa.

@Ola C - Om du är intresserad så skulle du faktiskt kunna få låna mitt LR-32 om du inte har ett eget. Hyran får vara att du redovisar lösningen här. :)

EDIT: Hålen i mitt nuvarande MFT gjorde jag med en 20 mm Cobolt fräs med bottenskär, hade tänkt att det skulle gå att använda samma igen. Den gången ritade jag bara ett rutnät med vinkelhake och körde i kryssen på frihand.

Redigerat:
Nu haglar det in ebrjudanden, fast som redan skrivit, det är lite sent;)

Mitt system är liknande att använda LR32 fast det blir LR135 och mallen är hemmafräst.

Som jag skrev tidigare så funkar inte någon multipel på 32 längre, mina hål är redan satta på andra avstånd.

Jag plockar upp Olas gamla tråd då jag nu har ett mycket snarlikt önskemål och han ju fick många bra erbjudande.

Efter att i åtta år snickrat på ett gammalt soffbord som husets förra ägare lämnat kvar på vinden fick jag till slut nog och har under julledigheten byggt ihop ett betydligt stabilare arbetsbord. En ganska enkel men stabil sak. Jag har tänkt göra en mft-hålbild i skivan på bordet både för att kunna spänna fast saker, men även för att enkelt kunna såga/fräsa räta vinklar med hjälp av "dogs". Av den anledningen vill jag ha en så exakt hålbild som möjligt, och undrar därför om någon har lust att låna/hyra ut en fräs/borr-mall till mig?

Jag är inte lika otålig som Ola var då jag inte har köpt hem skivan som ska på än. Jag har tittat på Axministers borrmall, men jag tycker den är lite dyr då jag troligtvis bara behöver en skiva och tänkte därför höra mig för om möjligheterna här istället. Kanske finns någon som redan har investerat som vill få tillbaks lite på sin investering.
Som sagt har jag inte skivan än och snickeritimmarna är inte så många och kommer inte så ofta men jag skulle gissa att det är aktuellt inom den närmsta månaden.

P pyro skrev:
Jag plockar upp Olas gamla tråd då jag nu har ett mycket snarlikt önskemål och han ju fick många bra erbjudande.

Efter att i åtta år snickrat på ett gammalt soffbord som husets förra ägare lämnat kvar på vinden fick jag till slut nog och har under julledigheten byggt ihop ett betydligt stabilare arbetsbord. En ganska enkel men stabil sak. Jag har tänkt göra en mft-hålbild i skivan på bordet både för att kunna spänna fast saker, men även för att enkelt kunna såga/fräsa räta vinklar med hjälp av "dogs". Av den anledningen vill jag ha en så exakt hålbild som möjligt, och undrar därför om någon har lust att låna/hyra ut en fräs/borr-mall till mig?

Jag är inte lika otålig som Ola var då jag inte har köpt hem skivan som ska på än. Jag har tittat på Axministers borrmall, men jag tycker den är lite dyr då jag troligtvis bara behöver en skiva och tänkte därför höra mig för om möjligheterna här istället. Kanske finns någon som redan har investerat som vill få tillbaks lite på sin investering.
Som sagt har jag inte skivan än och snickeritimmarna är inte så många och kommer inte så ofta men jag skulle gissa att det är aktuellt inom den närmsta månaden.
Hej Pyro

Ska ner till Lund i slutet av månaden, 26-28, har en Festool mft-skiva som du kan låna om du vill. Blir du inte klar de dagarna kan den stå hos Daniel (om det är ok för honom) tills vidare.

//Ronnie

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Hej Pyro

Ska ner till Lund i slutet av månaden, 26-28, har en Festool mft-skiva som du kan låna om du vill. Blir du inte klar de dagarna kan den stå hos Daniel (om det är ok för honom) tills vidare.

//Ronnie
Det var ett bra erbjudande. Det låter som en utmärkt lösning, då hinner jag ordna en skiva att göra hålen i också. Så den lånar jag gärna. Stort tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.