richardtenggren
iwe iwe skrev:
Ser ju väldigt trevlig ut! Var det omständigt att ta fram den?
Den är som sagt inte testad ännu, men inga större problem, men jag har ju som sagt bara gjort designen ;)
Jag fick hjälp med fräsningen, så vi antar det gick smidigt, gick fort i alla fall :)

Redigerat:
  • Gilla
iwe
  • Laddar…
Det är riktigt smart att du gjort tolv hål, blir effektivare men inte alltför stor att förvara.

Får du även hjälp med 20-30 dogsen?

richardtenggren
iwe iwe skrev:
Det är riktigt smart att du gjort tolv hål, blir effektivare men inte alltför stor att förvara.

Får du även hjälp med 20-30 dogsen?
Precis, är ju en avvägning med storleken. Ville få med tvinghålet/handtaget och urtagen för plug-it och dammsugarslangen. Så tänkte jag att om man vill tillverka flera så rymms två i bredd på en helskiva.

Jag tänkte sätta far på att svarva till några, så jag kan ju få dem att sitta väldigt tighta. Tänkte få hem frässtålet så jag kan mäta upp hålet som blir från det och få till sugpassning på det också.

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Är tanken att man skall använda de två "ensamma" hålen längst ner (se bild i #34) som referens (mha av dogs i tidigare frästa hål) när man fräser de tolv andra hålen? Om de bara används för referens, skulle det i så fall inte varit enklare att göra dessa två hål 20 mm så man kan köra med vanliga dogs istf 20/30 specialare?

richardtenggren
bygga_bo bygga_bo skrev:
Är tanken att man skall använda de två "ensamma" hålen längst ner (se bild i #34) som referens (mha av dogs i tidigare frästa hål) när man fräser de tolv andra hålen? Om de bara används för referens, skulle det i så fall inte varit enklare att göra dessa två hål 20 mm så man kan köra med vanliga dogs istf 20/30 specialare?
Vanliga dogs är ju 20/30 vad jag förstått? Bara att mina blir gratis och att jag samtidigt kan anpassa dem efter mallen och frässtålet.
Tanken är att man även använder de nedre hålen, då en så stor spridning som möjligt av utgångshålen är önskvärd med avseende på precisionen.

Till plug-it och dammsugarslangen behövs ett kopierstål, blev enklast så tror jag. :)

Beror på vad man menar med vanliga ;) Parf Dogs är i varje fall 20/25 (se tex http://www.leevalley.com/us/wood/page.aspx?p=71185). Min tanke var alltså att sticka ner den långa varianten av dem genom mallen ner i existerande hål. Men om tanken är att de "ensamma" hålen skall användas för fräsning så faller idén...

richardtenggren
bygga_bo bygga_bo skrev:
Beror på vad man menar med vanliga ;) Parf Dogs är i varje fall 20/25 (se tex [länk]). Min tanke var alltså att sticka ner den långa varianten av dem genom mallen ner i existerande hål. Men om tanken är att de "ensamma" hålen skall användas för fräsning så faller idén...
Okej, var lite osäker, visste bara att de som kiwitools säljer var 20/30.

leby leby skrev:
Måste få fråga, vad har ni för verktyg / tillbehör till era mft bord? Festools tvingar och dogs har jag förstått men är huvudskälet festools sänksåg eller bord till en fräs?
Jag har det som monterings/arbetsbord! Ok ska sanningen fram står mitt just nu längst in i förrådet under en rejäl hög med saker som ska slängas, säljas osv...:rolleyes:

När jag byggde mitt dök tanken upp på att montera fräsen i det, sen började jag på ett "isticksbord" till GTS10an jag hade för att kunna använda sågens anhåll, men innan detta var klart råkade jag sälja den och skaffa en GTS10XC, varpå den hade lite andra mått och det påbörjade fräsbordsbygget stannade av. :)

Mestadels kapar jag skivmaterial med sänksågen på ett portabelt bord som Masses gav mig iden till: https://www.byggahus.se/forum/threads/tips-och-tricks-med-verktyg-maskiner.18703/page-3#post-837749 och ofta står kap&gersågen uppe så behöver jag kapa blir det på den, men visst på sikt skulle man ju kunna dra nytta av vinkelrätheten i MFT bordet och använda 3 dogs och sänksågen, men jag tror mestadel det blir mindre bitar av skivmaterial då.

• Gilla
leby
  • Laddar…
Jag kapar denna tråden med samma fundering som TS. Är det någon som är villig att antingen hyra eller låna ut en MFT jig/template av något slag. Så skulle det vara väldigt upskattat

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
B Brödet skrev:
Jag kapar denna tråden med samma fundering som TS. Är det någon som är villig att antingen hyra eller låna ut en MFT jig/template av något slag. Så skulle det vara väldigt upskattat
som av en osökt händelse så håller jag på att utveckla en ny jig som ska köras i ett vmc. Men har prototyper klara i plast som ”funkar” rätt bra.

kan skicka ner en mot fraktkostnaden.

• Röd plastprototyp av ny jig för användning i VMC på ett grått tygunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd plastprototyp av en jig mot grått tygunderlag.
    Skapa konto
  • Gilla
stigen och 2 till
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
som av en osökt händelse så håller jag på att utveckla en ny jig som ska köras i ett vmc. Men har prototyper klara i plast som ”funkar” rätt bra.

Hej tack intressant erbjudande. Kan du beskriva tekniken med denna? De liknande jag sett bygger på 4 hål. Har 3d skrivare om du vill dela filen

B Brödet skrev:
Hej tack intressant erbjudande. Kan du beskriva tekniken med denna? De liknande jag sett bygger på 4 hål. Har 3d skrivare om du vill dela filen
Tvinga fast i spåret.
Fräs hålen med kopierhylsa.
Flytta jiggen och sätt fast den med "dogsen".
Repetera?
;):cool:

Redigerat:
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:

Hur tjock är den? Fyllnadsgrad? :thinking:
Har lekt med tanken att printa en mft-mall men tvivlat på precisionen...? :cool:

Första prototypen klar, lite väl tight men kopierhylsan går i, tuffare att få i pluttarna.
Samtidigt är jag optimistiskt och tror att några minuter med sandpapper eller kniv löser problemen.
Svart prototyp med fyra öppningar och tre gröna kopierhylsor insatta på ett bord, bredvid en metallbit.
Skapa konto

• Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Grönt 3D-utskrivet verktyg med cc96 hålmönster på ett träbord framför ett tangentbord.
Skapa konto

En ny variant klar, 13mm tjock, vilket är samma som utsticket på kopierhylsan har på min GMF 1600CE.
Cc96 på hålen.

Hela skallen full i snor så jag gissar det hinns ritas mer i veckan.. :rolleyes:

• Gilla
K_arlstrom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.