Man kan ju ge ca 1500 kr per bil sen är man uppe i 54000 kr dvs samma som en vanlig borra men just det sen tillkommer 27 m2 solpaneler acktank samt styrning nja tror fortfarande det är nått skumt med den artikeln.

smurfen72 skrev:
Flvp är inte kända för att hålla så väldigt länge vet inte säkert varför men gissar på att det beror på svag kompressor som får väldigt många drift timmar per år. I ett system som i artikeln bör vp hålla länge pga gynsamma temperaturer samt få gångtimmar men sen finns det ju en del annat i det systemet som kan krångla.
10år brukar väl vara min oavsett typ?

smurfen72 skrev:
Man kan ju ge ca 1500 kr per bil sen är man uppe i 54000 kr dvs samma som en vanlig borra men just det sen tillkommer 27 m2 solpaneler acktank samt styrning nja tror fortfarande det är nått skumt med den artikeln.
Samt extra grävning, bortforsling av massor, isolering, arbete osv... I Sth området blir det nog närmare 5000kr/lass med transport och moms.

Robert-san01 skrev:
10år brukar väl vara min oavsett typ?
Vet ingen min ålder men helt klart får ju en vp med bra förutsättningar ett längre liv ok med start stopp få drift timmar låga temp lyft.

thomasx skrev:
Det spelar ju ingen roll vilken isolering man har i huset, den köpta energin (som är den de avser med "energiförbrukningen" i detta fallet) sjunker ju oavsett,
Men det hade ju sjunkit mer om man dessutom hade isolerat bättre. Det hade rentav kanske sjunkit mer om man bara hade isolerat för 150 000 istället för att bygga ett värmemagasin för pengarna.

Det som vi kallar "uppvärmning" är ju egentligen "att ersätta värmeförlusterna". Så ju mindre förluster man har desto mindre uppvärmning behövs.

Om du har en båt som läcker så kanske en solcellsdriven länspump gör att det blir "gratis", men det hade ju varit bättre att laga läckaget.

• Gilla
daugaard
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
Eller så kanske du får bil med släp för det priset, och vips blev den summan hälften.

Nerre skrev:
Men det hade ju sjunkit mer om man dessutom hade isolerat bättre. Det hade rentav kanske sjunkit mer om man bara hade isolerat för 150 000 istället för att bygga ett värmemagasin för pengarna.
Du får fortsätta läsa min mening till slut, efter kommatecknet du klippte citatet vid 😉

Nerre skrev:
Om du har en båt som läcker så kanske en solcellsdriven länspump gör att det blir "gratis", men det hade ju varit bättre att laga läckaget.
Inte om det är ett dyrare eller praktiskt ej genomförbart alternativ.

Det är klart att om en bra lösning inte är praktiskt genomförbar så får man använda en sämre "nödlösning". Men det gör ju inte "nödlösningen" till nån särskilt fiffig lösning.

Men sen är väl frågan här om man är mest fokuserad på att spara pengar eller mest fokuserad på att spara energi. Min ståndpunkt är ju att det är att spara energi som är den hållbara lösningen på lång sikt, inte att leta efter metoder att få tag på "billig energi".

Nerre skrev:
Det är klart att om en bra lösning inte är praktiskt genomförbar så får man använda en sämre "nödlösning". Men det gör ju inte "nödlösningen" till nån särskilt fiffig lösning.

Men sen är väl frågan här om man är mest fokuserad på att spara pengar eller mest fokuserad på att spara energi. Min ståndpunkt är ju att det är att spara energi som är den hållbara lösningen på lång sikt, inte att leta efter metoder att få tag på "billig energi".
Jag kan hålla med om att den form av värmelagring väcker funderingar kring effektivitet m.m. Men många "nödlösningar" är väldigt fiffiga, och det är du som anser att denna form av värmelagring skulle vara någon form av nödlösning. Jag instämmer inte i att det är en nödlösning. Där inget som löser en nödsituation. Det är en variant på energilagring och den kan användas i allt från oisolerade hus till extremt välisolerade. Det vore intressant att ställa den emot en lösning med solceller, elektrolysör, vätgaslagring och bränslecell. För att se vilken som ger bäst verkningsgrad, mest energi per krona i installation och drift, och störst besparing kontra traditionell energi. Bränslecellen har ju den fördelen att den kan ersätta köpt hushållsel också.

Det må vara en variant av energilagring, men den verkar vara oerhört ineffektiv.

Max temperatur är angivet till 21 grader, om vi räknar med att de "tömmer" ner till nollgradigt så har vi en temperaturdiff på 21 grader.

Jag hittar ingen siffra på stenmjöl, men med betong skulle 300 kubik då innehålla ungefär 7,6 GJ.

Med 300 000 liter vatten skulle det ge 26 GJ om jag inte räknar fel. Tre gånger mer energi bara genom att byta till ett annat medium (som dessutom är enklare att transportera till platsen).

Om vi ökar temperaturomfånget och låter lagret blir 30 grader varmt så får vi ännu mer.

Sen är ju problemet att eftersom stenmjölet inte leder värme bra och inte har nån konvektion så måste det ju gå väldigt trögt att värma upp?

Så frågan jag ställer mig är vad det är som är så himla bra med den här lösningen?

Redigerat:
  • Gilla
Finndjävel och 1 till
  • Laddar…
Nerre skrev:
Det må vara en variant av energilagring, men den verkar vara oerhört ineffektiv.

Max temperatur är angivet till 21 grader, om vi räknar med att de "tömmer" ner till nollgradigt så har vi en temperaturdiff på 21 grader.

Jag hittar ingen siffra på stenmjöl, men med betong skulle 300 kubik då innehålla ungefär 7,6 GJ.

Med 300 000 liter vatten skulle det ge 26 GJ om jag inte räknar fel. Tre gånger mer energi bara genom att byta till ett annat medium (som dessutom är enklare att transportera till platsen).

Om vi ökar temperaturomfånget och låter lagret blir 30 grader varmt så får vi ännu mer.

Sen är ju problemet att eftersom stenmjölet inte leder värme bra och inte har nån konvektion så måste det ju gå väldigt trögt att värma upp?

Så frågan jag ställer mig är vad det är som är så himla bra med den här lösningen?
Allt det där har jag redan dragit, i mycket mer detalj, i den andra tråden om detta energilager. Någon länkade väl den i början tror jag. Läs gärna där ;)

Edit: https://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/277988-sasongslager-av-solvarme-under-husgrund.html

thomasx skrev:
Eller så kanske du får bil med släp för det priset, och vips blev den summan hälften.
!500 kr för bil och släp är inte rimlig men ok 27000 kr och då ska man få 27m2 solpaneler styrning samt acktank och slang till värmelagret samt installation av de prylarna för de resterande 27000 kronorna säger bara lycka till. Du svarade inte på min tidigare fråga vart du hittade pris skillnaderna mellan bergvärme vp pumpar och jordvärme pumpar eller var det så att du hade fel ?

Då får du väl säga det till dem som kört hit, att de inte är rimliga.

Du får kanske vara lite mer flexibel i dina "kalkyler", allt är inte svart eller vitt.
Som sagt, ställ upp alla kostnader istället, med rimliga intervaller, så får du ett worst och ett best case och sen kan man se om det påstådda faller därinom. Men det kommer inte att funka om du redan från början bestämt dig för att det inte ska funka.
Du var ju insatt, skrev du, så det bör väl inte vara så svårt att slänga ihop en ordentlig kalkyl då!?

smurfen72 skrev:
!500 kr för bil och släp är inte rimlig men ok 27000 kr och då ska man få 27m2 solpaneler styrning samt acktank och slang till värmelagret samt installation av de prylarna för de resterande 27000 kronorna säger bara lycka till. Du svarade inte på min tidigare fråga vart du hittade pris skillnaderna mellan bergvärme vp pumpar och jordvärme pumpar eller var det så att du hade fel ?
Jag hittade de priser jag hittade, den ena länken har jag visat och den andra var någon som rapporterade priser på jordvärmepumpar. Du kom ju till sist fram till att du faktiskt inte visste om det var någon skillnad på den jordvärmepump de använt i artikeln och en normal bv-dito för motsvarande last, så jag trodde att du till sist insåg att det inte alls måste vara exakt samma som du bestämt ville hävda.

thomasx skrev:
Då får du väl säga det till dem som kört hit, att de inte är rimliga.

Du får kanske vara lite mer flexibel i dina "kalkyler", allt är inte svart eller vitt.
Som sagt, ställ upp alla kostnader istället, med rimliga intervaller, så får du ett worst och ett best case och sen kan man se om det påstådda faller därinom. Men det kommer inte att funka om du redan från början bestämt dig för att det inte ska funka.
Du var ju insatt, skrev du, så det bör väl inte vara så svårt att slänga ihop en ordentlig kalkyl då!?
Är absolut inte insatt i att bygga värme lager och det har jag aldrig påstått heller. Har du köpt bil och släp med sten mjöl och sen har dom kört bort samma mängd massor lastat å klart för 1500 kr har du fått bra pris.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.