smurfen72 skrev:
Nu läser du bra dåligt har just svarat på det men försöker igen. Det står i artikel som jag hänvisar till att installations kostnaden är ungefär densamma som vid bergvärme inklusive borrning han har ju redan en bergvärme vp kopplad mot slingor under huset
Det är nog inte jag som läser dåligt då, för han har inte en bergvärmepump kopplad till värmelagret, utan en jordvärmepump.

Om en bergvärmeinstallation ligger på 150 papp och en jordvärmepump kostar 50 papp, blir det 100 papp över för övrigt. Sen är det ändå väldigt grovt räknat.
 
Vad är det för skillnad på en bergvärme pump och en jordvärme pump ?
 
Det intressanta hade väl varit att få veta vad ett exakt likadant hus, med solvärme, men utan värmelager förbrukat i ström.
Jag ställer mig tveksam till att detta värmelager gör särskilt mycket.
 
En sån lösning blir dyrare än en standard bergvärme installation den här lösningen påstår ju dom ska kosta ungeför lika som en standard bergvärme installation något som jag är mycket tveksam till.
 
smurfen72 skrev:
Vad är det för skillnad på en bergvärme pump och en jordvärme pump ?
Jag är inte insatt i detaljerna, men en snabb googling visade på ganska stora prisskillnader.
 
Vart hittar du den pris skillnaden ? Jag är insatt och det är ingen skillnad det är samma maskin kopplad mot jordvärme eller en borra. Och dom 100000 kr du tog upp tidigare en vp ska ju kopplas in också därför kan man inte räkna vp + borra och få totalkostnad men i artikeln så hade dom redan en inkopplad vp och det enda som skiljer är just borran för 50-55000 kr.
 
harry73
Ivt anser att deras berg/jord/sjövärme pumpar fungerar för berg jord och sjövärme.

Men thomasx, det positiva är att du en gång till kan öva på att erkänna att någon annan har rätt :p
 
Kan int redaktionen intrvjua Jan-E lite djupare och göra några jämförelser med enkla fakta så en annan förstår?! Tack
 
harry73
Vit IVT Geo 312C värmepump med blå "Bra Val Folksam 2015" stämpel, mot en enkel bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sådär inga prisuppgifter, men jag förutsätter att den är lika dyr om man anslutar den till jordvärmeslinga som när man kopplar den till ett berghål.
 
smurfen72 skrev:
men i artikeln så hade dom redan en inkopplad vp och det enda som skiljer är just borran för 50-55000 kr.
Du påstår att den enda skillnaden är borrhålet, men hur vet du det? Hur vet du att det inte är andra delar som skiljer i systemet. De kan köra med ett SCOP på 8, vad innebär det för konfigurationen av systemet kontra en bergVP t.ex.?
 
Många kör med både borra och slinga, själva pumpen är det ingen skillnad på bara uppvärmningen av brine
Så just i det fallet hade du fel thomasx
 
thomasx skrev:
Du påstår att den enda skillnaden är borrhålet, men hur vet du det? Hur vet du att det inte är andra delar som skiljer i systemet. De kan köra med ett SCOP på 8, vad innebär det för konfigurationen av systemet kontra en bergVP t.ex.?
Det är inget jag vet men dom nämner i artikeln samkörning med modern vp och då antog jag standard vp. Scop på 8 är inte så konstigt även om det är mycket bra hög brine temp låg framledning och en hel del värme samt vv som kommer direkt från solpanelerna utan att vp behöver gå. Det finns ju även en del andra felaktigheter i artikeln som tex att Ftx skulle dra mera energi visst det gör det men sänker energibehovet jämfört med att dra in kall luft genom väggventiler så totalt sett vinner ftx systemet mot att återvinna frånluft till redan varm brine. Du glömde svara på vart du hittade pris skillnaden mellan berg jordvärme vp ?
 
Uppfinnaren påstår att det vanligaste vid nybygge är FLVP och att en sådan har mycket högre underhålls och service kostnad än detta system. Som jag kan utläsa bygger det på en värmepump och vad blir då skillnaden i drift och underhåll? Sedan börjar väl standard bli bergvärme då FLVP inte alltid räcker.
 
Flvp är inte kända för att hålla så väldigt länge vet inte säkert varför men gissar på att det beror på svag kompressor som får väldigt många drift timmar per år. I ett system som i artikeln bör vp hålla länge pga gynsamma temperaturer samt få gångtimmar men sen finns det ju en del annat i det systemet som kan krångla.
 
300m3 stenmjöl med 1,45 i densitet blir 435ton
Om en lastbil tar 12ton så blir det 36 bilar. Då får inte materialet ligga långt bort och kosta särskilt mycket om det ska vara ekonomiskt/miljömässigt vettigt.... Då är det mycket miljövänligare att inte ha bygga så stort hus å spara på energin så istället
 
  • Gilla
parom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.