68 läst · 1 svar
68 läst
1 svar
Lagerbyte EC-fläkt
Jag fick ett lagerljud på mitt FTX-aggregat och tänkte byta lager, när jag tar isär fläktmotor känns det som att innerbanan snurrar på axeln istället för att lagret snurrar. Det är ju lätt fixad med lite gänglås på axeln, men då blir det ju mycket svårare att byta lagret nästa gång. Är det någon som gjort ett liknande lagerbyte och har något tips?
Inget bra att låsa med något smet på axeln. Att det snurrar på axeln beror säkert på att lagret har dett sig och kärvat till sig. Som en nödlösning, kan du slå ett antal märken på axeln runt om, med en körnare.Se bara till att axeln ligger stumt/plant så axeln inte kan krokna. Det med märken blir som en kordong på axeln och förhoppningsfullt med nya lager ska fungera.P Plutus skrev:Jag fick ett lagerljud på mitt FTX-aggregat och tänkte byta lager, när jag tar isär fläktmotor känns det som att innerbanan snurrar på axeln istället för att lagret snurrar. Det är ju lätt fixad med lite gänglås på axeln, men då blir det ju mycket svårare att byta lagret nästa gång. Är det någon som gjort ett liknande lagerbyte och har något tips?
Klicka här för att svara