Isakare Isakare skrev:
Accelerationshjälp vid motorvägpåfarter kanske borde finnas på nya bilar, dom kan ju göra det mesta annat i dag automatiskt som att styra, bromsa, väja mm
Jo. Det är ju egentligen minst lika farligt att gå ut i 50 på en motorväg med full trafik. Men av någon anledning så tas det inte lika allvarligt som om man skulle köra 120 på den...
 
Fairlane
Bilen som jag skrev om ovan som gick ut i 50-60 km/h på motorvägen (110 km/h) var en Volvo S70 T4, dvs 180-190 Hk beroende på årsmodell om jag förstått saken rätt. Jag klarade att komma upp i 110 km/h på motsvarande sträcka med min gamla golf med drygt 80 Hk. Visserligen vägde golfen mindre, men inte så det uppväger.

Jag kan för övrigt lägga till några förare i min berättelse ovan. Förare som låg och körde rätt långsamt på motorvägen med mobilen i handen, förarna som inte använder blinkers, alternativt använde den när de redan var mitt i filbytet/svängen och de som absolut måste om en bil till på 2-1 vägen så de knappt hann (aldrig såg jag en blinkers där heller). Alla ovanstående var medelålders män.

Så hur ska vi få bort de äldre från trafiken?
 
Eller som polisen i en intervju med lokalradion gällande Ölandstrafiken "man ska hålla de trafikhastigheter som gäller, det är inte acceptabelt att köra i 50km/h bara för att det är fin utsikt. Orsakar köbildning med många omkörningar".
Har förvisso inget med ålder att göra;) bara hur bilförare handlar felaktigt och skapar problem i trafiken.
 
optimum
Fairlane Fairlane skrev:
Bilen som jag skrev om ovan som gick ut i 50-60 km/h på motorvägen (110 km/h) var en Volvo S70 T4, dvs 180-190 Hk beroende på årsmodell om jag förstått saken rätt. Jag klarade att komma upp i 110 km/h på motsvarande sträcka med min gamla golf med drygt 80 Hk. Visserligen vägde golfen mindre, men inte så det uppväger.

Jag kan för övrigt lägga till några förare i min berättelse ovan. Förare som låg och körde rätt långsamt på motorvägen med mobilen i handen, förarna som inte använder blinkers, alternativt använde den när de redan var mitt i filbytet/svängen och de som absolut måste om en bil till på 2-1 vägen så de knappt hann (aldrig såg jag en blinkers där heller). Alla ovanstående var medelålders män.

Så hur ska vi få bort de äldre från trafiken?
Nej man ska inte få bort de äldre ur trafiken. Man ska få bort de som inte kan köra bil.
Spannet är 18-90 år

Ta med alla dessa idioter som inte har en bil med fungerande backspeglar och blinkers så blir det många fler.
Även de som inte klarar av att hålla trafiktempot och det är inte bara äldre.
Kommit ikapp många bilar som ligger långt under vanlig hastighet på vägen och tänkt att det är en senil gammal gubbe eller kärring. När jag sedan kört om har jag för ofta sett någon yngre och medelålders sittande och SMS:ar eller annat med mobilen eller pratar med någon troligen i mobilen och totalt tappat fokus på trafiken. Alltså på 90 väg ligger i 70 osv. och bildar kö efter sig samt 0-koll på övriga trafiken.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
optimum optimum skrev:
Nej man ska inte få bort de äldre ur trafiken.
Det var en viss ironi i mitt inlägg med tanke på att jag rabblat upp 10 episoder med medelålders män som kör som krattor och en episod med äldre som körde 80 på 100-väg. Det senare var inget problem om eftersom det var 2-1 väg men nästan ingen trafik så jag körde om någon km senare. Ingen skillnad mot en långtradare som också ligger i 80 på den vägen.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Tycker det är intressant hur det alltid dyker upp någon som säger "Men de då, de kör ju också farligt!?". Är det på något sätt uteslutet att man ska göra vad man kan, med alla åldersgrupper?
Bara för att det finns idioter som aldrig använt blinkers sedan de körde upp betyder väl inte att det inte finns andra som man kan minimera riskerna med?
 
  • Gilla
Sockerhög
  • Laddar…
Lång rant med flera delar i, på väg mot OT men kanske i linje med tråden..?

En sak att tänka på är ju att det inte är en rättighet att få köra bil. Körkort är ett bevis på att en någon gång kunnat visa sig följa gällande regler, inte att en alltid gör det eller tänker göra det.

"Måste" en alltid köra för fort kanske en ska få lära sig tidsplanering?

Jag tror det är för liten risk att åka dit för trafikförseelser idag. Få poliser som ser något. Få verkar tycka det är viktigt att följa reglerna "för reglernas egen skull", mer av "men varför behöver jag blinka, jag vet ju vart jag ska".

Om du tycker att det är för lågt skyltat, skicka in ett förslag om höjning eller börja lobba för ändring generellt. Det kan ju vara så att det tas andra hänsyn än bara de du tänker på.
 
  • Gilla
AndersMårtensson och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Tycker det är intressant hur det alltid dyker upp någon som säger "Men de då, de kör ju också farligt!?". Är det på något sätt uteslutet att man ska göra vad man kan, med alla åldersgrupper?
Bara för att det finns idioter som aldrig använt blinkers sedan de körde upp betyder väl inte att det inte finns andra som man kan minimera riskerna med?
Så är det absolut, men ingen här har ju ens visat att äldre är en generell trafikfara, så vilket problem är det egentligen som ska lösas?

Jag stör mig absolut på äldre förares långsamhet emellanåt jag med, men den är som andra redan varit inne på ett tecken på en försiktighet pga. egenuppfattad relativ oförmåga, så den leder ju mer till irritation än fara.

Därmed är det rimligt att jämföra med andra exempel på dåliga förare. Jag skulle hävda att risktagande män och ouppmärksamma kvinnor är de största farorna (de förra för livet, de senare för plåtskador). Men då varken gruppen män består av nämnvärt stor del huvudlösa gamblers eller gruppen kvinnor av enfaldiga virrpannor så är den observationen/åsikten inte värd något i sammanhanget den heller.

Återstår då unga män, de jävlarna kan vi sätta dit på goda statistiska grunder!

Inlägget kan innehålla spår av generaliseringar, cynism och/eller ironi.
 
  • Gilla
  • Haha
heimlaga och 5 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så är det absolut, men ingen här har ju ens visat att äldre är en generell trafikfara, så vilket problem är det egentligen som ska lösas?

Jag stör mig absolut på äldre förares långsamhet emellanåt jag med, men den är som andra redan varit inne på ett tecken på en försiktighet pga. egenuppfattad relativ oförmåga, så den leder ju mer till irritation än fara.

Därmed är det rimligt att jämföra med andra exempel på dåliga förare. Jag skulle hävda att risktagande män och ouppmärksamma kvinnor är de största farorna (de förra för livet, de senare för plåtskador). Men då varken gruppen män består av nämnvärt stor del huvudlösa gamblers eller gruppen kvinnor av enfaldiga virrpannor så är den observationen/åsikten inte värd något i sammanhanget den heller.

Återstår då unga män, de jävlarna kan vi sätta dit på goda statistiska grunder!

Inlägget kan innehålla spår av generaliseringar, cynism och/eller ironi.
Om det saknas underlag för att en grupp är överrepresenterad så är det ju en sak. Men vad jag läst och vad som framkommit i tråden, så är äldre med nedsatta funktioner en överrepresenterad grupp om man ser till körsträcka. Om ingen sådan statistik finns som stödjer min slutsats så är det hög tid att ta fram den och inte bara lalla vidare med fartstatistik och repressiva straff för minsta fartöverträdelse.
Är det nollvision som vi ska ha så ska den grundas på vetenskapliga metoder och inte tyckande från tex NTF som är fullt av både nykterister och äldre (numera)...
OBS att jag inte är emot reglerna mot alkohol och droger i trafiken.

Viss ironi kan skönjas om man tittar närmare...
 
K karlmb skrev:
repressiva straff för minsta fartöverträdelse.
Fast är det så illa? Man får väl typ en tusenlapp per 10 km/h för fort man kör, eller? Det är ett tag (tio år kanske) sen jag fick en fortkörningsbot, men då minns jag det som att ”prislistan” såg ut ungefär så. Och räknar man per fortkörd kilometer blir det inte så farligt om man inte har extrem otur. :cool:
 
Fairlane
Ja, jag håller med om att det är fel att ursäkta en grupp med att en annan grupp också gör fel. Det är dock lika viktigt att inte falla i fällan att inte utvärdera risker utan bara gå på instinkt. Säg att vi är beredda att lägga 100 miljoner på att förbättra trafiksäkerheten, var gör de bäst nytta? Bättre vägar, större säkerhetszoner, bättre övervakning, tester av äldre? Jag är inte säker på att omtester av äldre är bäst och det säger jag som medelålders man som inte alltid följer regelverket och kör på säkrast tänkbara sätt.
 
  • Gilla
StenQL och 2 till
  • Laddar…
optimum
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, jag håller med om att det är fel att ursäkta en grupp med att en annan grupp också gör fel. Det är dock lika viktigt att inte falla i fällan att inte utvärdera risker utan bara gå på instinkt. Säg att vi är beredda att lägga 100 miljoner på att förbättra trafiksäkerheten, var gör de bäst nytta? Bättre vägar, större säkerhetszoner, bättre övervakning, tester av äldre? Jag är inte säker på att omtester av äldre är bäst och det säger jag som medelålders man som inte alltid följer regelverket och kör på säkrast tänkbara sätt.
Förslagsvis att tillval av blinkers och backspeglar blir obligatoriskt vi bilköp.
Tänk så många fina BMW, Mercedes och AUDI som sålts utan dessa så viktiga tillbehör.
Säkert lika viktiga som att spärra gamle Bengt och Karl från att köra bil efter 75 år.
 
  • Gilla
AndersMårtensson och 1 till
  • Laddar…
Statistik var efterfrågat:

Statistik över trafikolyckor (olycksstatistik)
  • Antal döda: 250–300 per år.
  • Svårt skadade: 3 000 per år.
  • Lindrigt skadade: 20 000 per år.
  • 70 personer per år dör i alkoholrelateradetrafikolyckor. Det är 20 % av det totala antalet som dör.
  • 15 % av befolkningen står för 50 % av alla trafikolyckor, de så kallade ”olycksfåglarna”.
  • 40 % av alla som dör i trafiken använde inte säkerhetsbälte.
  • 80 % av alla som dör i bilolyckor är män.
  • 60 000 viltolyckor med större djur (exempelvis älgar) sker årligen.
  • Trafikolyckorna kostar samhället 25–50 miljarder kr årligen.
  • Oskyddade trafikanter:
    • 120 döda per år.
    • 1 000 svårt skadade per år.
  • Risk för fotgängare att dör:
    • 10 % dödsrisk vid 30 km/h.
    • 80 % dödsrisk vid 50 km/h.
    • Nästan garanterad död vid 90 km/h.
Olika åldersgrupper
  • 18–19 år: Löper 5–6 gånger större risk att råka ut för en trafikolycka.
  • 45–54 år: Har bäst reaktionstid och är inblandade i minst antal olyckor.
  • 65–74 år: Är erfarna och anpassar körningen efter sina begränsningar (de undviker till exempel mörker och tät trafik).
  • 75+ år: Löper 5–6 gånger större risk att råka ut för en trafikolycka.
Källa: https://korkortonline.se/teori/olyckor/
 
Mer statistik för den som vill nörda ner sig ännu mer. Ju äldre desto fler döda, men det stiger successivt ser det ut som. Det är alltså större risk att jag dör som 41-åring än kusinen som är knappt 30, om jag tolkar statistiken rätt.
Ska man spekulera så skulle det ju kunna handla om att den genomsnittliga fysiken sjunker med stigande ålder. Eller att ju äldre vi blir desto högre är risken att vi medvetet siktar på bergväggen när vi är med om en singelolycka...

https://www.transportstyrelsen.se/g...ionell_officiell_statistik_arsvis_2006-2.xlsx

https://www.transportstyrelsen.se/s...atistik-polisrapporterad/nationell-statistik/
 
Problemet med den statistiken, likt tidigare statistik i tråden, är att den inte säger något om vem som är vållande eller ens om den olycksdrabbade är bilförare eller exempelvis gående. Inte heller tar den, synbarligen, hänsyn till hur mycket olika grupper är i trafiken.

Intressant dock med såpass förhöjd olycksrisk bland dem 75. Om det inte är rensat för antal trafikkilometer är det förmodligen en extremt förhöjd risk då jag utgår från att de uppehåller sig mindre i trafiken än vi andra.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.