23 180 läst · 350 svar
23k läst
350 svar
Läkarkontroll för äldre bilförare.
Från NTF:
Äldre kompenserar
Statistik och undersökningar visar att de flesta äldre människor kör säkert, de följer trafikreglerna och undviker ofta att ge sig ut och köra i svårare situationer som halka eller rusningstrafik. De kompenserar sina eventuella fysiska svagheter genom att anpassa hastigheten och skapa tryggare marginaler.
När äldre råkar ut för olyckor handlar det ofta om komplexa trafiksituationer som ställer höga krav på snabba beslut, som i till exempel en korsning eller vid vänstersväng. Andra trafiksäkerhetsproblem som kan förknippas med äldre handlar i stor utsträckning om sjukdomar.
https://trafikeniskolan.ntf.se/trafikteman/sakerhet/unga-och-gamla/
Jag är själv inte äldre (tycker iallafall inte jag, 41 år). Men precis som föregående inlägg: Gör inte äldre i trafiken till ett större problem än det faktiskt är.
Äldre kompenserar
Statistik och undersökningar visar att de flesta äldre människor kör säkert, de följer trafikreglerna och undviker ofta att ge sig ut och köra i svårare situationer som halka eller rusningstrafik. De kompenserar sina eventuella fysiska svagheter genom att anpassa hastigheten och skapa tryggare marginaler.
När äldre råkar ut för olyckor handlar det ofta om komplexa trafiksituationer som ställer höga krav på snabba beslut, som i till exempel en korsning eller vid vänstersväng. Andra trafiksäkerhetsproblem som kan förknippas med äldre handlar i stor utsträckning om sjukdomar.
https://trafikeniskolan.ntf.se/trafikteman/sakerhet/unga-och-gamla/
Jag är själv inte äldre (tycker iallafall inte jag, 41 år). Men precis som föregående inlägg: Gör inte äldre i trafiken till ett större problem än det faktiskt är.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Problemet i trafiken är de som tycker att andra är ett problem, de har ingen självinsikt.S StenQL skrev:Från NTF:
Äldre kompenserar
Statistik och undersökningar visar att de flesta äldre människor kör säkert, de följer trafikreglerna och undviker ofta att ge sig ut och köra i svårare situationer som halka eller rusningstrafik. De kompenserar sina eventuella fysiska svagheter genom att anpassa hastigheten och skapa tryggare marginaler.
När äldre råkar ut för olyckor handlar det ofta om komplexa trafiksituationer som ställer höga krav på snabba beslut, som i till exempel en korsning eller vid vänstersväng. Andra trafiksäkerhetsproblem som kan förknippas med äldre handlar i stor utsträckning om sjukdomar.
[länk]
Jag är själv inte äldre (tycker iallafall inte jag, 41 år). Men precis som föregående inlägg: Gör inte äldre i trafiken till ett större problem än det faktiskt är.
Jag har nyligen kört i Nederländerna.harry73 skrev:Nu är det kanske inte ett svenskt företeelse, snarare europeiskt. Och det är en följd av att man överstiger gränsvärden för partiklar (PM10 och PM2,5) och NOx, och kanske även bullernivån.
Du får fortfarande visa exempel i Sverige, för jag vet inga exempel här. Jag vet dock några exempel i Holland och dessa vägar är nog lämpliga för betydande högre farter.
[bild] [bild] [bild]
Fantastiska vägar. Och massor av ställen där det var 100 eller 110 där vi hade haft 70 eller 80.
Bilderna visar ju tillfälliga sänkningar vid tät trafik eller andra händelser. Det jag pratar om är generell sänkning från 110 till 80 tex mellan Partille och Floda. Eller mellan Kungsbacka och Mölndal.
För 10-15 år sedan gjordes liknande sänkningar med motivering att det pga buller men inte trafiksäkerhet. Nu heter det att är pga co2. Partiklar och NOx är knappast ett problem ute på motorvägarna utan inne på vissa gator.
Samtliga motorvägar i Sverige är ritade för 130 men de var bara de allra första åren som man kunde köra 130 på dem, när det var fri fart.
Det jag vill peka på är att när det gäller hastighet och körkortsindragningar är Sverige verkligen ett "progressivt" land.K knipo skrev:
Men när det gäller andra områden som man tycker har betydelse för trafiksäkerhet i andra länder, då finns det hur många ursäkter som helst för att låta allt vara som förut.
Det saknas statistik, andra problem är minsann värre etc etc.
Förstår din poäng, men om en korsning eller vänstersväng innebär en "komplex trafiksituation" för en specifik person hur ska vi i ett gemensamt och ansvarstagande samhälle agera då...?S StenQL skrev:Från NTF:
Äldre kompenserar
Statistik och undersökningar visar att de flesta äldre människor kör säkert, de följer trafikreglerna och undviker ofta att ge sig ut och köra i svårare situationer som halka eller rusningstrafik. De kompenserar sina eventuella fysiska svagheter genom att anpassa hastigheten och skapa tryggare marginaler.
När äldre råkar ut för olyckor handlar det ofta om komplexa trafiksituationer som ställer höga krav på snabba beslut, som i till exempel en korsning eller vid vänstersväng. Andra trafiksäkerhetsproblem som kan förknippas med äldre handlar i stor utsträckning om sjukdomar.
[länk]
Jag är själv inte äldre (tycker iallafall inte jag, 41 år). Men precis som föregående inlägg: Gör inte äldre i trafiken till ett större problem än det faktiskt är.
Osäker på om jag uppfattar din poäng. Men, om du märker att din gamla pappa har svårt att hantera en vänstersväng så hoppas jag dels att du inte tänker att ”det där får läkaren ta hand om när farsan kollar blodtrycket på måndag” (alternativt, ”han ska ju göra körkortstester i november, dom tar säkert hand om det där”). Dels hoppas jag att du pratar med din pappa om din oro och tar initiativ till en undersökning på vårdcentralen för att undersöka om han exempelvis har en begynnande demens eller det som kallas småkärlssjuka. Och att du där berättar om trafiksituationen, eller på annat sätt informerar vårdcentralen om det. Då kan läkaren både hjälpa din pappa med en eventuell sjukdom, ta en diskussion med honom om bilkörning (som du förstås också redan gjort), samt göra en anmälan om olämplighet att ha körkort.Sockerhög skrev:
Är det en för dig främmande person som du bevittnar hoppas jag att du kontaktar polisen i första hand. Kan ju lika gärna vara en drog- eller rattfylla.
Så tycker jag att vi ska agera i ”ett gemensamt och ansvarstagande samhälle”.
Tack för ett bra inlägg!S StenQL skrev:Osäker på om jag uppfattar din poäng. Men, om du märker att din gamla pappa har svårt att hantera en vänstersväng så hoppas jag dels att du inte tänker att ”det där får läkaren ta hand om när farsan kollar blodtrycket på måndag” (alternativt, ”han ska ju göra körkortstester i november, dom tar säkert hand om det där”). Dels hoppas jag att du pratar med din pappa om din oro och tar initiativ till en undersökning på vårdcentralen för att undersöka om han exempelvis har en begynnande demens eller det som kallas småkärlssjuka. Och att du där berättar om trafiksituationen, eller på annat sätt informerar vårdcentralen om det. Då kan läkaren både hjälpa din pappa med en eventuell sjukdom, ta en diskussion med honom om bilkörning (som du förstås också redan gjort), samt göra en anmälan om olämplighet att ha körkort.
Är det en för dig främmande person som du bevittnar hoppas jag att du kontaktar polisen i första hand. Kan ju lika gärna vara en drog- eller rattfylla.
Så tycker jag att vi ska agera i ”ett gemensamt och ansvarstagande samhälle”.
Det går inte att bygga ett samhälle på den grunden att ingen skall behöva ta konflikter och ingen skall behöva ta ansvar och ingen skall behöva bry sig.
När dylika naturliga kontrollmekanismer i människoflocken sätts ur spel leder det ofelbart till att vissa personer fullkomligt struntar i hur deras handlingar påverkar andra och börjar hitta på ansvarslösa tokerier på löpande band medan vissa andra personer kapar åt sig informell makt och börjar utöva den för egen vinning och så får man ett ansvarslöst gangstersamhälle typ slumkvarter i El Salvador.
Man kan givetvis försöka motverka det där med strikt lagstiftning men det blir av nödtvång en lagstiftning som är så strikt att den totalt hindrar laglydigt folk från att ta något initiativ eller göra något eget val i sina liv och att på något vis själva påverka sin ekonomiska ställning och sin hälsa och sin livssituation och den blir också så strikt att stora mängder människor tvingas ut i kriminalitet när de förbjuds att arbeta och försörja sig eller råkar hamna i livssituationer som inte ryms inom lagens gränser.
Alltså behövs det ansvarstagande och civilkurage och omtanke i vårt samhällsbygge!
Varför är tavlorna tända om det är permanent? Så har vi det inte Sverige.harry73 skrev:
De sträckor jag menar nu i Sverige är gamla motorvägar med full vägren, inte nybyggda fuskmotorvägar.
Dock är ju problemet just det som påtalas av många läkare och anhöriga, att det är svårt att hantera eftersom det blir en mer personlig sak, precis som det vore ifall samhället lämpade över kontrollbesiktning av bilen på anhöriga eller verkstäder.H heimlaga skrev:Tack för ett bra inlägg!
Det går inte att bygga ett samhälle på den grunden att ingen skall behöva ta konflikter och ingen skall behöva ta ansvar och ingen skall behöva bry sig.
När dylika naturliga kontrollmekanismer i människoflocken sätts ur spel leder det ofelbart till att vissa personer fullkomligt struntar i hur deras handlingar påverkar andra och börjar hitta på ansvarslösa tokerier på löpande band medan vissa andra personer kapar åt sig informell makt och börjar utöva den för egen vinning och så får man ett ansvarslöst gangstersamhälle typ slumkvarter i El Salvador.
Man kan givetvis försöka motverka det där med strikt lagstiftning men det blir av nödtvång en lagstiftning som är så strikt att den totalt hindrar laglydigt folk från att ta något initiativ eller göra något eget val i sina liv och att på något vis själva påverka sin ekonomiska ställning och sin hälsa och sin livssituation och den blir också så strikt att stora mängder människor tvingas ut i kriminalitet när de förbjuds att arbeta och försörja sig eller råkar hamna i livssituationer som inte ryms inom lagens gränser.
Alltså behövs det ansvarstagande och civilkurage och omtanke i vårt samhällsbygge!
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 179 inlägg
Hur ska du ha det, är alla eller bara de gamla motorvägarna anpassade för 130?
Kan det vara som så att de gamla också var anpassade för en lägre mängd trafik?
Kan det vara som så att de gamla också var anpassade för en lägre mängd trafik?
Ökad trafik kan förstås vara ett skäl att sänka, men då ska det vara på de sträckorna och inte dygnet runt och inte på sträckor som aldrig kommer upp i dessa ökade trafiktal.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 179 inlägg
Och denna analys tror jag dessvärre att Trafikverket är bättre på att utföra än gemene man.
Jag misstänker att dynamisk sänkning kostar såpass att man hellre dimensionerar hastigheten efter ett rimligt värsta fall.
Jag misstänker att dynamisk sänkning kostar såpass att man hellre dimensionerar hastigheten efter ett rimligt värsta fall.
Vi har dynamiska skyltar på flera ställen. På övriga är det som sagt inte ökad trafik i den omfattningen. Det skulle även gå att ha olika hastigheter beroende på tidpunkt o väder. Kostar bara några skyltar och är vanligt i tex Tyskland. Ger mer respekt för hastighetsgränser.13th Marine skrev: