A Alfons3301 skrev:
Regelbundna kontroller ska ju naturligtvis inte belasta samhället någon kostnad, utan var och en som vill förnya sitt körkort ska stå för det. Då tror jag inte det behövs så mycket statistik om var pengar gör mest nytta.
Eh, va? Om du med samhället menar staten, var tror du dess pengar kommer ifrån? I slutänden handlar det alltid om den enskildes pengar på ett eller annat sätt.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Som noterats måste man med t.ex. C-kort göra nya läkarkontroller och 2022 försvinner den behörigheten för mig om jag inte gör det. Trots allt har ålder en påverkan och jag börjar närmar mig åren där olika åldersrelaterade sjukdomar börjar bli vanligare.
En händelse förra sommaren fick mig att fundera. Möter en bil på 1-2 väg där en äldre dam svängt ut från anslutande väg och tolkat avfartsfilen som en väghalva och kör då ut på den väghalvan för trafik som ska passera mot trafikriktning, där hon då hamnar på fel sida av mittvajern och det är 80km/h på den sträckan. Som tur är ser jag i god tid att hon kommer emot mig och jag lyckas med diverse blinkande, etc, få henne att stanna ca 30-40 m in på fel väghalva mot färdriktning. Jag ber henne backa tillbaka (det är fri sikt och andra bilister har nu stoppat trafiken) men damen konstaterar att "jag klarar inte att backa tillbaka" utan vill fortsätta någon km där hon kan svänga av där hon inte alls har förstår sin situation.. Så med den händelsen i bagaget och även en äldre händelse där en släkting svängt vänster i en korsning (tyvärr var det en järnvägsövergång i stadsmiljö där personen bott hela sitt liv och välbekant) så har man kanske lite funderingar kring frågan.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
@heimlaga
Nu är vi förvisso en bit från ämnet, hur bra och dåligt olika länders sjuk och arbetslöshetskassor respektive arbetsmarknad funkar är egentligen en annan diskussion.

Vi snackar om 800kr vart femte år, inte i månaden. Utslaget så blir det 13kr i månaden, eller 160kr om året.

Detta för att få möjligheten att köra bil, och för att minimera risken att andra skadas i trafiken.
 
Skulle faktiskt kunna subventioneras till viss del genom att försäkringsbolagen ger rabatt om du har godkänd läkarkontroll, görs redan för andra åtgärder gällande försäkringar som minskar riskerna.
Blir ett vinna/vinnaförhållande för alla parter.
För alla som kan och vill ska ju få behålla sina körkort om man har förutsättningar för det och fånga upp oss som kör men kanske inte borde göra det.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Kanske kan ingå i försäkringspremien? Eller fordonsskatten, så slipper man att det kommer som en överraskning. Hur man löser det när man äger flera fordon, inga fordon eller om man har för lite pengar för att betala skatt/försäkring vet jag dock inte.
 
"om man har för lite pengar för att betala skatt/försäkring" är ju en helt annan frågeställning som gäller det mesta i samhället.
 
Ja definitivt.
Det var bara en reflektion tillbaka till hemlagas tidigare inlägg.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Fairlane
Räcker 800 kr till något? Rimligtvis ska man göra en ögonkontroll och dessutom köra en stund. Inspektören måste väl ha minst en timme per uppdrag. Det känns som 800 kronor inte räcker särskilt långt om det nu ska vara kostnadsneutralt för staten.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Jag ställde det i relation till en normal uppkörning idag.
 
Lite utanför ämnet, men mer akut än läkarkontroll för äldre, borde väl vara kontroll av hjärnfunktionen på de som tillåtit användandet av elsparkcyklar på allmän plats/vägar.
Man ska införa sänkta hastigheter på 450 mil väg för att nå upp till nollvisionen, samtidigt som man tillåter denna leksak förföras i trafiken helt utan skydd/hjälm eller trafikkunskap.
 
  • Gilla
  • Arg
Tallguy196 och 3 till
  • Laddar…
Men det är ju ingen lösning eller svar på frågan om läkarkontroll, blir ju helt orimligt att dra upp alla problem som finns i trafiken ;)
Och frågan var läkarkontroll och då bör 800 kr räcka. Jag betalade runt 600-700 senast för 7 år sedan.
 
Mikael_L
A AndersS skrev:
Skulle faktiskt kunna subventioneras till viss del genom att försäkringsbolagen ger rabatt om du har godkänd läkarkontroll, görs redan för andra åtgärder gällande försäkringar som minskar riskerna.
Blir ett vinna/vinnaförhållande för alla parter.
Det kommer f-bolagen faktiskt endast göra (gå med på) ifall de faktiskt vinner något ekonomiskt på detta.
Om premieinbetalningarna från de äldre överstiger kostnaden för ersättningar från deras försäkringar så lär f-bolagen vara rätt ljumma för detta.
Ja åtminstone inte så länge detta överskott blir ännu större isåfall.



Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Eh, va? Om du med samhället menar staten, var tror du dess pengar kommer ifrån? I slutänden handlar det alltid om den enskildes pengar på ett eller annat sätt.
Ja så är det onekligen.

Dock kan det fortfarande vara helt i sin ordning att det bekostas av staten, dvs oss alla, ifall samhällsnyttan överstiger kostnaden.
Tänk ifall man upptäcker att kostnaden för läkarundersökningarna blir 1 miljard årligen, men att vårdkostnad av olycksdrabbade minskar med 2 miljarder, då är det ju bara att införa detta i statsbudgeten. Budgeten går med överskott ändå.

Ungefär som man brukar säga om ROT-avdraget, att trots att det är en statlig utgift så innebär den ökande skatteintäkten av vita pengar att staten ändå går plus.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Skulle faktiskt kunna subventioneras till viss del genom att försäkringsbolagen ger rabatt om du har godkänd läkarkontroll, görs redan för andra åtgärder gällande försäkringar som minskar riskerna.
Blir ett vinna/vinnaförhållande för alla parter.
För alla som kan och vill ska ju få behålla sina körkort om man har förutsättningar för det och fånga upp oss som kör men kanske inte borde göra det.
Det finns ingen win-win om det inte finns ett effektivt sätt att mäta försämrad körförmåga på ett effektivt sätt. Då finns bara olika mer eller mindre väl dolda kostnader.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja så är det onekligen.

Dock kan det fortfarande vara helt i sin ordning att det bekostas av staten, dvs oss alla, ifall samhällsnyttan överstiger kostnaden.
Tänk ifall man upptäcker att kostnaden för läkarundersökningarna blir 1 miljard årligen, men att vårdkostnad av olycksdrabbade minskar med 2 miljarder, då är det ju bara att införa detta i statsbudgeten. Budgeten går med överskott ändå.
Jo, men nu var väl påståendet att man kunde ignorera evidens om det ”bara” var enskildas kostnader det gällde och inte statens. Som om
a) statens kostnader inte i slutänden drabbade enskilda, och
b) man kunde lägga på enskilda kostnader hur som helst utan att det gör något.

Ditt effektivitetsexempel handlar om något annat än det jag svarade på.
 
Isakare Isakare skrev:
Lite utanför ämnet, men mer akut än läkarkontroll för äldre, borde väl vara kontroll av hjärnfunktionen på de som tillåtit användandet av elsparkcyklar på allmän plats/vägar.
Man ska införa sänkta hastigheter på 450 mil väg för att nå upp till nollvisionen, samtidigt som man tillåter denna leksak förföras i trafiken helt utan skydd/hjälm eller trafikkunskap.
Elcyklar saknar ju förbränningsmotor...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.