Man får tänka på att åldersintervallen i statistiken också gör det mer svårtolkat. Vissa intervall bara enstaka år, andra mellan 4-9 år. Sen har vi 75-... Jag känner till personer 90+ som kör bil fortfarande. Tyvärr säger ju statistiken som Transportstyrelsen har inte något om olycksrisk/körda mil.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Om ni nu skall ha bort trafikfaror så tycker jag att ni kan börja med att plocka bort rattfylleristerna och knarkarna.
Sedan få bort alla som måste köra påverkade av mediciner för att arbetsgivaren och folkpensionsantalten (försökringskassan) inte tillåter att man stannar hemma fastän man inte är i körskick. Jag har själv åtskilliga gånger fått order att jag måste fara till arbetet fastän jag var så medicinpåverkad att jag inte kunde gå utan stöd. Det var inget skäl att stanna hemma enligt folkpensionsanstaltens kriterier.
Sedan kan ni plocka bort alla yngre medelålders herrar och damer i fina kläder och dyra bilar som kör om var som helst och hur som helst utan att bry sig om mötande trafik när man själv har saktat in för att kompensera för dåligt före eller dålig sikt eller när man kör med ett fordon med klena fartresurser eller med dåliga vägegenskaper.

Ta en tur med traktor och gruslass i 25 kilometer i timmen längs någon riksväg så får ni se vem som inte borde få ha körkort!
Gammelfolket ligget snällt bakom en tills man svänger ut på vägrenen för att släppa förbi bilkön eller tills det inte kommer någon mötande trafik. Sedan kör de om snyggt och fint. Någon enstaka överårig gamling som borde ha lämnat in körkortet kan klanta till det rejält men överlag gör äldre förare snygga och säkra omkörningar.
Herrskap i lägre medelåldern med BMW kör om traktorn och fyra bilar som ligger bakom allt i ett svep i en uppförsbacke och högerkurva med 20 meter fri sikt samtidigt som de talar i telefon och är så upptagna med att visa finger att de inte ser framåt överhuvudtaget. Till deras stora förvåning kommer en bil emot som inte borde vara där eftersom den inte syntes bakom backkrönet och så svänger de in i vild panik och får nästan in frontlastarskopan i bakluckan. Ibland önskar man att man hade en harpun på frontlastaren och kunde fånga in dem innan de kör ihjäl någon.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
galento
Håller med om att det finns många andra som kör som galningar i
trafiken , bl,a de som sitter med mobilen och tror att de är så helvetes
mer viktiga än sina medtrafikanter, ser detta ofta då man kör en hel del
bil i arbetet också.Men dessa gör ju ett medvetet val att göra vansinnes
omkörningar , skita i blinkers mm. Det känns som stressen i trafiken ökat
på senare år.

Men detta är ju lite OT nu då tråden handlar om de
äldre i trafiken.

Förstår ju att politikerna är rädda för nåt förslag om ett enklare hälsotest
då de kan tappa röster på detta. När man tar sitt körkort och även senare
om man har högre behörighet (var femte år) så behövs ju läkarintyg.

Så ett liknade test borde väl vara ännu mer aktuellt när man blir äldre och
kroppens funktioner och fysik försämras av ålder och/eller mediciner och
biverkningar som kan påverka lämpligheten. Tycker detta kan vara svårt att
försöka förklara bort.

Om det skulle finnas nån enklare hälsokontroll vid viss ålder / intervall
så vore ju detta önskvärt, bedöms man som att ha sinnena i behåll är detta
bra men är man pga olika orsaker inte lämplig att framföra fordon i trafiken
så är det väl också bra att få veta detta, en del kanske inte är medvetna om
detta själva heller.

Eller är egoismen att få köra bil så stor att detta överskuggar faktumet att
man inte är lämplig ute i trafiken.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Trots all statistik så handlar det ju om omedvetna handlingar folk gör i trafiken som aldrig går att komma åt med ökade straff. Senast igår var jag ute med min motorcykel mellan skurarna och det låg en annan hoj framför mig med en bil emellan. Vid en T-korsning körde en äldre person ut rakt framför hojen framför så han/hon var tvungen att tvärbromsa med en frontie som följd och bilen bakom fick väja höger för att inte köra på. Gubben i bilen som körde ut tittade inte ens i korsningen utan åkte rakt ut. Med 30 års erfarenhet bakom styret så vet du att du måste hantera äldre personer i trafiken med mycket stor försiktighet och inte lita på de signaler du tror de skickar ut och man önskar förstås att det inte behövde vara så. Ofta hinner man lära sig det den hårda vägen och nu vet även hojföraren från igår det.
Jag har även lärt mina barn att vara särskilt försiktiga vid övergångsställen och inte anta att en äldre person släpper över dem även om de kör sakta. Jag ser alltför ofta i vårt lilla samhälle att äldre inte gör det för ingen har väl informerat dem sen de tog körkort på 50-talet.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Det är just de omedvetna handlingarna som gör att man borde behöva köra upp emellanåt oavsett ålder och andra attribut.

Jag märkte själv vad dumma saker man lagt sig till med under 7år av bilkörande när jag tog tungt MC-kort.
 
  • Gilla
Sockerhög
  • Laddar…
Ja tanken är god....... men som jag sade tidigare så skulle det leda till att ni får en massa folk att försörja med skattepengar. Sådana som inte har råd att förnya uppkörningen och därför antingen förlorar arbetet eller aldrig får något arbete.
 
Att köra bil är ingen rättighet.

Har du inte råd att lägga 800kr exempelvis vart femte år har du knappt råd att hålla dig med bil.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Mikael_L
13th Marine 13th Marine skrev:
Att köra bil är ingen rättighet.

Har du inte råd att lägga 800kr exempelvis vart femte år har du knappt råd att hålla dig med bil.
Det kan ju lika gärna vara arbetsgivaren som håller dig med bil, men kräver dock att du har körkort.
 
Då kan man också tänka sig att de står för återkontrollen.
 
Mikael_L
Det är mycket som går att göra, men frågan är, som redan anförts, vad är vettigt, vad ger mest "bang for the bucks".


Själv tycker jag att poliser borde vara mycket mer ute på vägarna och ingripa mot allt vansinnigt som sker, inte bara fokusera på fortkörning och rattonykterhet.
Inte så dåligt som nu, att man verkar fokusera på att ha polisfria vägar förutom plåtpoliser med kamera i.

När polisbilar för bra många år sedan började bli utrustade med kamera, s.k. kamerabilar så tänkte jag "Bra, nu kommer allt möjligt dåligt beteende i trafiken ledas till åtal, då det ofta har varit besvärligt i bevishänseende att beivra farliga omkörningar, att ligga klistrad bakom andra bilar, att köra långsamt och slicka mittlinjen så omkörning försvåras, att gasa på när man bli omkörd, att vika in tätt framför andra osv osv)
Men jag blev nog rätt besviken, detta skedde inte. Det fortsatte vara fokus på hastigheter allena.

Jag tycker poliser även ska stoppa sådana som kör sakta och osäkert, kolla lite hur de förarna verkar vara i för skick, kanske polisen ska kunna "remittera" förare för kontroll hos läkare.
Då kan man fånga upp diverse tillkortakommanden oavsett förarens ålder.
 
Redigerat:
  • Gilla
blackarrow och 4 till
  • Laddar…
Bra fråga, vad är billigast och eller bäst, rutinkontroller eller poliser, eller kanske en kombination av båda?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Att köra bil är ingen rättighet.

Har du inte råd att lägga 800kr exempelvis vart femte år har du knappt råd att hålla dig med bil.
Det är inte alls ovanligt att folk som är arbetslösa tvingas tacka nej till arbete för att de inte har råd med pendlingen. Ju fler avgifter man lägger på destu vanligare blir det och ju fler blir det att försörja med bidrag som måste finansieras skattevägen.

Jag vet att det finns en politisk riktning som anser att ju större andel av befolkningen som är egendomslös och lever på socialbidrag destu bättre mår samhället men om man kan räkna det minsta så genomskådar man ju de teorierna.

Redan nu är det ganska vanligt här i Finland att fattigfolk kör med obesiktigade och oförsäkrade bilar av ekonomiska skäl. För att kunna ta sig till ett nytt arbete som man har fått efter en längre tids arbetslöshet eller för att kunna ta sig på de obligatoriska besöken till arbetsförmedlingen. För att kunna handla mat och besöka läkare och allt möjligt sådant som man måste ordna på något vis.
Om man har litet tur kan man få en fungerande bil för 800 kronor så en tilläggskostnad på 800 är mycket stor i sammanhanget.
 
Har man inte råd med pendlingen så är ju pendlingskostnaden för stor i relation till den potentiella inkomsten.

Men liknande resonemang kanske vi ska slopa körkortet helt? Och besiktning, och försäkring...

800kr vart femte år för 6.3miljoner körkortsinnehavare motsvarar ungefär 1000 extra poliser (om man nu kan hitta några) om det är tillräckligt har jag ingen aning om.
 
A
Regelbundna kontroller ska ju naturligtvis inte belasta samhället någon kostnad, utan var och en som vill förnya sitt körkort ska stå för det. Då tror jag inte det behövs så mycket statistik om var pengar gör mest nytta.
Finns det några bevis på att bilbesiktningar gör nytta?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Har man inte råd med pendlingen så är ju pendlingskostnaden för stor i relation till den potentiella inkomsten.

Men liknande resonemang kanske vi ska slopa körkortet helt? Och besiktning, och försäkring...

800kr vart femte år för 6.3miljoner körkortsinnehavare motsvarar ungefär 1000 extra poliser (om man nu kan hitta några) om det är tillräckligt har jag ingen aning om.
Den potentiella inkomsten kommer först efter att man har arbetat en och en halv månad. För många som är fattiga är den ekonomiska tröskeln helt omöjlig att klara av.

För att man överhuvudtaget skall kunna ta emot ett arbete efter en lång tids arbetslöshet eller sjukdom så gäller det att man har kunnat behålla bilen och körkortet under tiden. Inför man nya avgifter måste bidragen höjas i samma grad om det skall gå ihop.

Ditt resonemang förutsätter att alla arbetsgivare som nyanställer börja betala månadslön en månad innan första arbetsdagen....... men i verkligheten gör inte arbetsgivare det.

Folk som tvingas ut från arbetsmarknaden belastar samhället med sitt uppehälle varje dag. Antingen i form av bidrag i en välfärdsstat eller i form av kriminalitet och fängelsekostnader i en stat utan bidragssystem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.