2 481 läst · 26 svar
2k läst
26 svar
Läckande växelventil, ASKO D5435.
precis överfyllning från diskutrymmetC CalleDe skrev:Hade det bara funnits en grå packning enligt bilden nedan så hade vissa sluppit köpa en helt ny växelventil.
När jag på lunchen hann undersöka växelventilen fann jag även att det låg en avlagring i det svagt genomskinliga röret på bilden nedan. Är röret ett dränage för någonting? Vattnet rinner i alla fall ut på bottenplåten. Jag har inga sprängskisser men är detta ett överfyllnadsskydd av något slag, inifrån diskmaskinen? Tex om en magnetventil i inloppet skulle kärva eller något är fel på nedre spolarmen?
[bild]
ofta räcker inte packboxen för axeln och hålskivan brukar vara väl frätta
Hålskivan har tecken på slitage och lite apelsinyta, alltså svagt knottrig men är jämn mot glidytorna. Huset som hålskivan befinner sig i har samma men mer framträdande och jämt fördelade knottror. Vet inte om detta är frätskador eller är avsiktliga.electroluxaren skrev:
Trevlig helg
C
Japp: https://www.byggahus.se/forum/threa...ent-i-undre-korgen.332487/page-2#post-3866261C CalleDe skrev:
Som sagt är det säkert bättre att använda delen avsedd för detta. Men jag var så trött på skiten och ville bara ha igång den så jag orkade inte vänta.
Lustig lösning med skruven men kanske inte så optimalt. Jag satte istället en skruv i axeln så att den expanderade något.. på så vis tätar packboxen när den träs på axeln. 😀
Kommer dock att beställa en ny växelventil för min lösning håller kanske bara en kort tid?
Kommer dock att beställa en ny växelventil för min lösning håller kanske bara en kort tid?
Redigerat:
du märket när kretskortet är skjutitC CalleDe skrev:
får du inte dit skivan rätt så diskar den uselt
Hej, helt riktigt.. ligger inte skivan rätt så fungerar inte självkalibreringen vid start. Växelventil och kretskort kan gå sönder. Jag, kommer att sätta in ny originaldel när den väl kommer.electroluxaren skrev:
Hur märker man att kretskortet är defekt?
Hej!C CalleDe skrev:Okej, låter bra!
Tog bild på backventilens membran, något skev och lite uppsvälld. Det var inga problem med att blåsa baklänges i avloppsslangen även med vatten. Skulle kunna betyda att vatten kan rinna från diskbänkens avlopp in i diskmaskinen om olyckan är framme.
[bild][bild][bild]
Det ser ut som avloppspumpen kommer från Asien, trodde ASKO var svensk kvalitet att vara stolt över.
[bild]
Funderar nu på hur man kommer åt kretskortet. Vill se om någon vattenskada kan ha blåst någon krets.. tex SCR eller TRIAC. Skall alla skruvar på luckans insida lossas eller är det plasten längst upp som skall lossas med kniv, bara bända upp?
Jag ser att ni pratar om membranet på en Asko.
Mitt membran har sugits ut och fastnade i avloppet...
Vilken del/pump sitter membranet i?
Tack för svar!returen skrev:
Då verkar det som om att den inte behövs. Maskinen är ändå 11 år gammal. Tyvärr har det varit en del fel med den under åren som har vart, så ingen vidare kvalitet tycker jag.
nä kvaliteten är skit numeraSteelvillage skrev:
2+12 var sista året i sverige
sen försökte gorenje göra dessa med dåligt resultat
hinsene tog över och allt blev skit
Klicka här för att svara