Satte 16A i bilen och ingen lastbalanserare. Har 25 amp säkringar som huvudsäkring.

Men laddar jag bara på en fas då eller tar den från 3 faser så de blir sammanlagt 16A?

Jag kan inte tala för Polestar. Men du kan ställa in det Easee-appen. Tydligen också bilen men vilket du tycker är smidigast är nog upp till dig.

Med min bil hade jag hellre ställt det i Easee-laddaren. Då är ju bilen ställd på max kapacitet om man laddar någon annanstans än hemma. Men det kanske går att ställa in bilen med olika laddeffekt baserat på GPS.
I min bil har jag tex ställt in att normalt ladda till 80% då det ska vara bäst för batteriet. Men när jag är på jobbet laddar jag gratis så då har jag lagt in en laddpunkt som baserat på GPS ändrat inställningen automatiskt till 100%.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ja låter rimligt

Oavsett. Detta kommer vara en peanut-sak när du fått bilen. Ingen viktig fråga innan dess.

Jo fast det är nu jag ska beställa box och installation!

R Rolle85 skrev:
Jo fast det är nu jag ska beställa box och installation!
Jag menade huruvida du ställer det i bilen eller i boxen. Det kan du kolla på då när du kan jämföra hur enkelt det är att ändra om det behövs någon enstaka gång.

Aha ja

Notera att det bara är AC-laddning du ställer in, DC är alltid max.

hmm och vad betyder detta?

Ja, när du snabbladdar på stan är det ingen begränsning utan det är alltid max.

Ja vad bra

R Rolle85 skrev:
En följdfråga, jag pratade med en återförsäljare av Easee och de ville ha ca 3000kr för en lastbalanserare för att säkerställa att inte säkringarna går. Men är det inte så att man kan ställa in en maxström i Easee appen eller inne i bilen så att man inte överstiger säkringen? Jag verkar ha 3st 25A säkringar i elskåpet i huset.
Det låter som att du har väldigt stora huvudsäkringar om huset inte är eluppvärmt. Du skulle tjäna på att gå ner till 16 eller 20 A.

Och om det skulle innebära att du behöver en lastbalanserare tjänar du nog snabbt in den också.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hur menar du med att tjäna?
Behöver jag lastbalanserare?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.