Kör ni alla med lastbalanserare?
 
R Rolle85 skrev:
Hur menar du med att tjäna?
Behöver jag lastbalanserare?

Vissa nättare har fasta avgifter för vilken storlek på huvudsäkringar man har. Ju högre man har, desto mer får man betala. Dock är det inte alla som har det så. Vi har samma avgift upp til 63A.
 
Men om jag laddar med max 16A, kommer min laddbox ladda från tre faser på ca 5,5A från varje fas?
 
R Rolle85 skrev:
Hur menar du med att tjäna?
Behöver jag lastbalanserare?
Varje säkringssteg, alltså 16 till 20 eller 20 till 25 kostar ca 1.800 kronor mer per år i fast avgift. Skulle du alltså säkra ner från 25 till 16 A sparar du 3.500 kr per år. Då kanske du skulle behöva en lastbalanserare till elbilsladdaren, men om den kostar 3.000 kr så tjänar du in den på ett år.

Så det kan vara värt att titta på vad du faktiskt har för elförbrukning, och vilket faktiskt behov av huvudsäkring du har. En bra fingervisning kan vara att titta på hur många kWh du gör av med per år idag.
 
R Rolle85 skrev:
Kör ni alla med lastbalanserare?
Nej, jag balanserar ”manuellt”. Laddboxen får ge 12 A på natten och 6 A på dagen (om den alls är igång dagtid). Det räcker för mig (på landet), men det är förstås mer lättskött med automatik.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag förbrukar 15k kWh per år
 
Hur tar man reda på vad jag betalar för säkringarna ?
 
R Rolle85 skrev:
Hur tar man reda på vad jag betalar för säkringarna ?
Det ser du på din elräkning.
 
Från Göteborgs energi eller min elleverantör?
 
Det står:
Mätarsäkring 25A.
Villa max: 63A.

Hur säkrar man ner huset då? Kan jag be elektrikern göra det när han sätter in laddboxen?
 
Ah, Göteborg, det är lite udda mot alla andra. De har effekttariff istället för att ta betalt för säkringsstorlek. Då tjänar du nog inget på att säkra ner. Däremot kommer du att tjäna på att inte ha vissa timmar då du har högre förbrukning än normalt pga. bilen, då du betalar utifrån de timmar då du har högst förbrukning. Ett lite svårbegripligt system.

@pacman42 brukar ha åsikter om det…
 
Men min elförbrukning borde vara som lägst på natten tänker jag så jag kan väl tvinga laddboxen att börja ladda kl 23.00-07.00?
 
Ja, precis. Ladda på natten med relativt låg effekt är alltid bra, och i synnerhet om man har effekttariff.
 
Ja då känns lastbalanserare som ett icke behov?
Men om min fru ska ha en elbil också, då måste vi väl ända ha en till laddbox och en till lastbalanserare?
 
Ja, jag tycker det. Sannolikheten att du skulle dra en huvudsäkring under de förutsättningarna är försumbar.

Det kan dock finnas ett argument för lastbalansering och smart mätning av hittills högsta effekt.

Om vi säger att du ”vet” att det alltid kommer finnas dagar varje månad då du förbrukar säg 4 kWh under en och samma timme så kommer du kunna köra laddboxen på den effekten (ca 3*6 A) om ingen annan förbrukare är igång på natten. För det behöver du ingen effektvakt eller lastbalansering.

Men om du skulle mäta löpande och se att du en viss månad har timpeakar på 8 kWh, då skulle en smart lastbalanserare kunna låta laddboxen ta mer ström.

Så det går att skapa ett case för en lastbalanserare, men i mina ögon är det som sagt överdrivet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.