36 859 läst · 323 svar
37k läst
323 svar
Laddbox till Polestar 2
Köp en kabel till boxen. Så slipper du plocka av och lägga i bilen hela tiden. Helt plötsligt har du glömt den hemma när du behöver den ”på stan”. Köper du kabeln i samband med installationen får du 50% avdrag på den också. Finns i många olika längder.
Tibber kan du kika på om ett år när ditt bundna abonnemang går ut. Då har du fått känsla för hur mycket du förbrukar i laddning på bilen också.
Tibber kan du kika på om ett år när ditt bundna abonnemang går ut. Då har du fått känsla för hur mycket du förbrukar i laddning på bilen också.
Beror ju på var du bor. I mitt fall i Skåne är nätavgiften ca 70 öre och sedan tillkommer elpriset. Rörliga månadssnittet i december blev 2,50 ungefär. Men det är ju ovanligt svindyrt. November var 1,20 vilket också var maffigt dyrt. Så totala priset är ju 70+2,50 för december, dvs 3,20kr.R Rolle85 skrev:
Nu kör jag Tibber så mitt elpris för billaddning på natten blev ca 90 öre. Dvs totalt 1,60kr i december per kWh billaddning. Men nackdelen med timspot är att delar av den vinsten äta upp av att det är dyrt främst på eftermiddag och tidig kväll. Men jag man elbil och laddat hemma sparat nog alla på det. Ju mer man kör desto mer sparar man.
Medlem
· Stockholm
· 7 252 inlägg
Det beror helt på ditt elabboneman och vilken elzon du bor i.R Rolle85 skrev:
Men vi har en kalkyl för vår elbil att den i medel kostar ca 600 kr/mån (11 mil ToR till jobbet för sambon). Motsvarande bränslekostnad för Diesel hade blivit 2200 kr/mån.
Just nu, vi har rörligt pris, så kostar det mer dock förstås.
11 mil, 20 kwh/100 km ger ju 22 kwh/dag. Vilket ger 440 kwh/mån.
Med ett elpris på 147 öre/kwh så blir det ca 650kr/mån + elnät + fasta kostnader på det
Tror att det kostade ca 3,20 kr/kwh totalt med allt i Dec om man slog ut det.
Dvs då kostade bilens förbrukning: 1400 kr (iofs inkl fasta kostnader som vi ändå har då)
Redigerat:
Den som sitter fast i få-fas-laddning och har effekttariff, får väl skaffa en Ferroamp Energyhub som gör lastbalansering mellan faserna på riktigt. Kanske lite svårt att motivera ekonomiskt utan solceller men tekniskt en fiffig pryl.
Vilken nytta gör det vid effekttariff?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 426 inlägg
Jag ser att en Ferroamp EnergyHub Wall 14 kW/20 A kostar 40,000 kronor.
Det vore ju bättre om tillverkare av elbilar och laddstationer kunde stöda individuell laddström per fas.
Det vore ju bättre om tillverkare av elbilar och laddstationer kunde stöda individuell laddström per fas.
Det kanske kommer.Bo.Siltberg skrev:
Av det jag sett när jag läst på lite de senaste veckorna verkar det som att laddning direkt från DC-sidan verkar vara nästa steg, vilket också tillåter snabbare laddning via batterier. Då försvinner väl det behovet om man dessutom kan göra fasbalansering på ac-sidan.
Angående priset så får du 50% skattereduktion på just denna växelriktare, man har lyckats fippla in den i reduktionen för laddpunkten på något vis, fråga mig inte hur.
Var hittade du det?MathiasS skrev:
Jag har tillbringat några timmar i webseminarier på youtube kring Ferroamp-lösningen. Kan inte minnas exakt var man pratade om detta. Sök på youtube på så hittar du!M Martin Lundmark skrev:
Det är en naturlig utökning av deras koncept, jag tror att de färdiga produkterna från tex ctek osv är en bit bort men man testar tekniken nu. Det passar ju otroligt bra in i ett ekosystem där man på DC-sidan knyter ihop energikällor (sol, vind) med energilager och förbrukare (elbil) och även andra fastigheter, och använder växelriktaren som brygga mot AC-sidan.