F
K koolla skrev:
De tog 29kr/månad när jag tecknade men ser att det nu är 39kr. Och jag har inte solpaneler men det har jag också hört att de inte betalar bäst för solen.

Tycker inte det verkar som Göteborg energi kan styra laddningen av bil som tråden i grunden handlar om. Så de 7kr man sparar är nog snart uppätna av att laddning råkade starta en timme fel någon gång i månaden.

Men som du säger jag jag man solpaneler är det ju ytterligare en parameter i valet av elavtal.
Ja, om det är så att det fungerar med Tibber att styra mot spotpris så är det ju bra men skall man ha det på andra saker än billaddning så blir det en jäkla massa grejer och det sticker iväg i pengar rätt fort.
 
F
K koolla skrev:
Det kanske han gör. Eller inte.

förresten hur ska man tänka med 2 laddboxar och effektvakt? Man kan väl inte vakta 2 samtidigt? Ska man strypa effekten på en box och balansera /vakta den andra? Kör man låda samtidigt skulle man ju behöva en stor huvudsäkring.

Det är ju som med allt annat man eventuellt har lastvakt på, en har prio. Men billaddning sker ju normalt från kl 01-05 eller nåt sånt. Jag hade satt prioritet på den ena och dragit ner effekten så det garanterat blev över till den andra bilen med. Men det finns nog många smarta sätt att göra det på.

Fast jag tror det är ett litet problem, jag tror inte ens två boxar behövs för två bilar, man behöver ju bara ladda runt 1,5 ggr/vecka för den dagliga körningen. En granne (typ nästan, om man kan vara grannar 2km bort) lyckades bli med tre elbilar i somras då sonen flyttade hem över sommaren. Dom har solceller och samma box som jag har, en Zappi V2 så då solen sken så kunde dom ladda med 22kW vilket så klart hjälper till men han höll utan problem undan. Det jobbigaste var att parkera så att sladden räckte till alla tre bilarna utan att parkera om hela tiden.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Men vad är syftet med Tibber?
Måste man lägga om hela huset elavtal till Tibber?
Är de extra billiga för el eller vad?
 
Ja. Tibber är en elleverantör. Så antingen har du dem eller någon annan.
 
Men vad är syftet? Måste ju finnas en nått som gör dem bra
 
R Rolle85 skrev:
Men vad är syftet med Tibber?
Måste man lägga om hela huset elavtal till Tibber?
Ja man har ju bara ett elavtal. Nyttan är ju att ladda bilen billigt på natten. Eller om man kan flytta annan förbrukning till nattetid.
Men detonerar förstås helt på hur mycket man kör och vilket tex bundet avtal man har.
Tibber garanterar att du laddar bilen för halva priset jämfört med övriga elpriset. Så det kan räcka upp för att det tex är dyrare vid 17-18 på kvällen. Så det är väl ens beteende i övrigt som styr om det blir billigast.
Men som sagt elpriset för bilen är garanterat att inte bli mer än 50% av priset för övrig el varje månad.

De gör mycket automatik. Tex KAN man använda deras algoritmer för att styra värmepumpar att värma effektivt. Automatiskt sänka på tider man inte är hemma osv.
Eftersom de bara tjänar 39kr per månad på dig så jag de inget incitament att du ska förbruka mycket el. Så de bygger lösningar för att minska elförbrukning och lägga förbrukning vid billiga timmar.
 
F
R Rolle85 skrev:
Men vad är syftet med Tibber?
Måste man lägga om hela huset elavtal till Tibber?
Är de extra billiga för el eller vad?
Tibber är ett elbolag som säljer el. Hela husets elavtal till Tibber, vad menar du? Du tecknar ett avtal med ett elbolag, där köper du din el. Det kan vara Tibber eller det kan vara ett annat bolag. Tibber har timspotpris, bu betalar alltid efter det spotpris som gäller just den timmen. Skall du inte ha nån styrning, automatisering som styr din förbrukning till tider då elen är billigast så välj nåt annat.
 
Så Tibbers affärside är att sälja billig el om natten?
Jag kommer ladda bilen varje natt hemma
 
F
K koolla skrev:
Ja man har ju bara ett elavtal. Nyttan är ju att ladda bilen billigt på natten. Eller om man kan flytta annan förbrukning till nattetid.
Men detonerar förstås helt på hur mycket man kör och vilket tex bundet avtal man har.
Tibber garanterar att du laddar bilen för halva priset jämfört med övriga elpriset. Så det kan räcka upp för att det tex är dyrare vid 17-18 på kvällen. Så det är väl ens beteende i övrigt som styr om det blir billigast.
Men som sagt elpriset för bilen är garanterat att inte bli mer än 50% av priset för övrig el varje månad.
Det där med garanterar halva priset….. vem som helst som programmerar sin laddbox till att börja ladda kl 01 och slutar ladda kl 05 kommer troligtvis väldigt nära Tibber, dock inte riktigt hela vägen men absolut under halva medelprisen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Så Tibbers affärside är att sälja billig el om natten?
Jag kommer ladda bilen varje natt hemma
Och då KAN Tibber vara ett mycket bra alternativ. Men om du inte laddar så mycket spelar det kanske mindre roll. Då kan det vara skönare med bundet avtal.
 
F
R Rolle85 skrev:
Men vad är syftet? Måste ju finnas en nått som gör dem bra
Dom är väldigt bra på marknadsföring.
 
Men tar alla elbolag lägre pris om natten om man har rörligt avtal?
 
R Rolle85 skrev:
Så Tibbers affärside är att sälja billig el om natten?
Jag kommer ladda bilen varje natt hemma
Dels verkar de sälja prylar för automation. Dessutom säljer de reglertjänster till Svk baserat på kundernas elbilar.
 
F fsn skrev:
Det där med garanterar halva priset….. vem som helst som programmerar sin laddbox till att börja ladda kl 01 och slutar ladda kl 05 kommer troligtvis väldigt nära Tibber, dock inte riktigt hela vägen men absolut under halva medelprisen.
Ja det gör man förstås. Men man måste ju ändå ha ett timprisabonnemang och varför då inte ta det med billig månadsavgift och prisgaranti? Finns ju liksom inget att förlora på det men möjlighet att tjäna något.
 
F
R Rolle85 skrev:
Så Tibbers affärside är att sälja billig el om natten?
Jag kommer ladda bilen varje natt hemma
Den är inte billigare hos Tibber än hos nån annan med timspotpris. Deras affärside är en app som styr din förbrukning till tider då Elen är billigast.
 
  • Gilla
koolla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.