T tompajo skrev:
Jag har en Easee laddbox som jag köpte för ett år sedan. Boxen fungerar som den ska och jag har tidigare rekommenderat den till alla mina vänner men eftersom företaget Efuel inte är seriösa kan jag tyvärr inte längre rekommendera den till någon. En avgörande anledning till att jag valde Easee var att de hade en lastbalanserare som skulle komma in någon vecka efter att jag hade köpt min laddbox. Tyvärr kom det aldrig någon lastbalanserare och har fortfarande inte gjort det ett år senare trots att de har lovat om och om igen att "den kommer nästa vecka". Men när "nästa vecka" pågick i över ett år insåg jag att det bara är lögner och tomt prat. Sist jag frågade var i november 2020 och då lovade de åter igen att den skulle komma i december. Ni kan själva gissa om den gjorde det.

Så jag står fortfarande efter ett år med en laddare som jag inte kan utnyttja fullt ut eftersom den då utlöser mina säkringar. Riktigt uselt skött av Efuel.
Jag svarar mig själv eftersom jag hittade en alternativ lösing på mitt problem som jag tänkte dela med mig av. Tibber har tagit över tillverkningen av Watty lastbalanserare och den fungerar oavsett var man har köpt Easee laddbox. Men för att det ska fungera med laddboxen måste man vara kund hos Tibber och använda deras app. Jag vet inte om det stämmer men jag valde att bli kund hos Tibber och allt verkar fungera som det ska-
 
elpaco elpaco skrev:
Hur mycket pengar menar du att man skulle spara på att köpa en kabel för 3 300 sek när TWC kostar totalt 5 000?

Sedan förstår jag inte riktigt det här med inbyggd jfb? Du tänker väl dra en rejäl kabel direkt till elcentralen, och där har du väl jfb hoppas jag?
Du lär ha en jordfelsbrytare typ B om du skall ladda elbil (bilen kan ju få problem).
Typ B kostar en slant om man inte köper en brytare gjord av gamla wokpannor och som har en odefinierad funktion.
 
VidarS VidarS skrev:
Kabeln för 3300kr för du till 50% om din elektriker köper in den.
Det är likströmsskydd som saknas i WC, räcker inte med en ”vanlig JFB”.
Sen kan jo du kanske få din elektriker att köpa en WC till dig via Tesla, men om inte det går så kostar WC mer än en Easee inkl sladden jag länkade till. Om du i tillägg må ut med upp till 12k för en JFB typ B (som redan finns inbyggd i Easee) så blir WC klart dyrare.
Jag vet från Teslaforumet på TCS att installation av WC kan bli ett dyrt nöje, och jag kommer enbart med en uppmaning om att kolla priset med din elektriker för du installerar.
Det låter väl klokt. För mig känns det väl å andra sidan rimligt att strunta i en besparing på 1-2kkr för att få originalladdare, när bilen kostar strax under miljonen.
 
Nissens Nissens skrev:
Nej, deras problem var att de hade en dålig molnlösning som kraschade. Nu köpte de en lösning av tredjepart som jag uppfattade det.

Nej, laddarna fungerar inte som de skall om molntjänsten inte fungerar, laddarna är beroende av molntjänsten. Jag hade min på schemalagd laddning, och den blev oåtkomlig de veckorna deras system var nere. Och nu efteråt är det fortfarande problem för ett okänt antal laddare, däribland min. Min laddare fungerade som den skulle innan deras system krashade, men nu går den offline några timmar då och då varje dygn. Det är felanmält och de har börjat titta på det, men det fungerar inte som det skall ännu.
Fast det betyder inte att ALLA är dåliga. Min fungerade utmärkt inga problem att ladda inte ens när deras molntjänst stannade. Förstår att du är missnöjd och besviken men man kan ändå inte kategoriskt säga att allt är skit.
 
Har precis införskaffat en KIA E-Niro som jag tänker installera en väggmonterad laddbox åt och då blir frågan vilken box ni skulle välja i dagsläget?
Funderade först på Charge Amps Halo som första val jämfört med Easee boxen men nu lutar det mer åt Easee boxen som verkar prisvärd.
 
VidarS
S SnickeNicke skrev:
Har precis införskaffat en KIA E-Niro som jag tänker installera en väggmonterad laddbox åt och då blir frågan vilken box ni skulle välja i dagsläget?
Funderade först på Charge Amps Halo som första val jämfört med Easee boxen men nu lutar det mer åt Easee boxen som verkar prisvärd.
Köpte Halo via Skellefteåkraft sitt erbjudande om elbilsavtal som ger -100kr på räkningen varje månad.
Box med installation netto ungefär 8500kr, laddavtalet ger 3600kr i total rabatt över 3 år.
Nöjd med boxen, har ställt ner den till 6A, som ger typ 4kW laddning på trefas, något som gör att jag släpper säkra upp från 16A eller betala dyra pengar för lastbalansering.
 
  • Gilla
SnickeNicke
  • Laddar…
VidarS VidarS skrev:
Köpte Halo via Skellefteåkraft sitt erbjudande om elbilsavtal som ger -100kr på räkningen varje månad.
Box med installation netto ungefär 8500kr, laddavtalet ger 3600kr i total rabatt över 3 år.
Nöjd med boxen, har ställt ner den till 6A, som ger typ 4kW laddning på trefas, något som gör att jag släpper säkra upp från 16A eller betala dyra pengar för lastbalansering.
Tack för svar VidarS. Jag har uppsäkrat med 25Ah så jag kommer kunna köra "full effekt" ;-)
 
VidarS
Kolla bara att du inte har dynamisk effektavgift baserat på peak kW per månad.
Det kan bli onödigt dyrt.
 
VidarS VidarS skrev:
Kolla bara att du inte har dynamisk effektavgift baserat på peak kW per månad.
Det kan bli onödigt dyrt.
Jag har GodEl som leverantör....
 
VidarS
Det är nätägaren som sätter effektavgiften.
 
VidarS VidarS skrev:
Det är nätägaren som sätter effektavgiften.
Aha okay, jag har enkelabonnemang hos Ellevio
 
Jag har just beslutat mig för att inte ha mer än enfas 16A på hemmaladdaren pga den kommande effektavgiften. Skall jag ladda på natten så räcker det gott och väl.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har just beslutat mig för att inte ha mer än enfas 16A på hemmaladdaren pga den kommande effektavgiften. Skall jag ladda på natten så räcker det gott och väl.
Jag försöker avbeställa min laddbox nu pga av den s****s j***a effektavgiften. Får köra på långsamladdning istället pga av felgängade muppar som har lyckats få någon somhelst bestämmanderätt.

För att det inte skall vara 100% OT så har jag bokat upp mig på en easee laddbox via Efuel.
 
Redigerat:
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Ni som har effekttariff. Kompletta med en lastvakt så kommer det inte att vara något problem. Den ställer man in för max ström för hela huset och den släpper på till boxen när det finns "ledig" kapacitet utan att gå över den max effekt ni ställt in.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Ni som har effekttariff. Kompletta med en lastvakt så kommer det inte att vara något problem. Den ställer man in för max ström för hela huset och den släpper på till boxen när det finns "ledig" kapacitet utan att gå över den max effekt ni ställt in.
Bättre då att ha en dator som håller reda på månadens högsta effekt och sätter laddströmmen så denna inte överskrids. Man vill ju använda så mycket man kan. I mitt fall valde jag bort trefasladdningen då jag aldrig kommer att kunna dra nytta av den pga effekttariffen (som troligen kommer 2023 hos mig). Jag får helt enkelt vänta och se hur de väljer att göra detta. Våra bilar klarar sig rätt bra på endast 16A, men när man får långväga besökare så vill man kunna erbjuda mer...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.