VidarS
CEE uttak er anpasset for kontinuerlig last på over 10A, schuko er ikke.
 
  • Gilla
sunnis
  • Laddar…
Vad menar du att det är som skiljer? Specifikation och testning är vad jag vet likvärdig.
 
VidarS
Specifikation likvärdig?
Då får du gärna ta kort på dina CEE/schukouttag, mina kan omöjligt ha likvärdiga specifikationer, CEE uttaget är typ 10x ”maffigare”.
 
Nej, det är inte så stor skillnad. Inte o du tittar på motsvarande don. Men nu var det kravspecifikationen jag syftade på. Hittar du någon skillnad där?
 
VidarS
Du får gärna skicka länk, så kan jag kolla.
 
Nej, tyvärr kan jag inte det. Standarderna är tyvärr inte fria att sprida.
 
VidarS VidarS skrev:
Specifikation likvärdig?
Då får du gärna ta kort på dina CEE/schukouttag, mina kan omöjligt ha likvärdiga specifikationer, CEE uttaget är typ 10x ”maffigare”.
Det är bättre om du försöker sätta dig in i ämnet lite mer innan du börjar en onödig kamp. Det finns många aspekter både elektriska och andra som du får ta hänsyn till i din jämförelse. Det finns kontaktdon som är "10x mindre maffiga" än Schuko och med glans kan konstant föra 16 A.

Ett tips är att du funderar lite över mängden/volymen don av respektive typ som exponerats för olika miljöer, felanvändningar, felmontage, misskötsel osv. Sen kan du fortsätta och vikta för den stora variation i kvalite, tillverkning, pris mm som med tiden uppstår trots föregiven lika spec och normföljande.

Lägg den mallen över de i media uppblåsta incidenterna så kommer du närmare en klarare bild. All användning likt elbilladdning kräver om det ska bli bra en fackmässig bedömning och anpassad installation. Det har mindre med vad för ev uttag som används.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
VidarS
Aha. Det klassiska tillfället av ”dude, trust me”.
GK100 GK100 skrev:
Det är bättre om du försöker sätta dig in i ämnet lite mer innan du börjar en onödig kamp. Det finns många aspekter både elektriska och andra som du får ta hänsyn till i din jämförelse. Det finns kontaktdon som är "10x mindre maffiga" än Schuko och med glans kan konstant föra 16 A.

Ett tips är att du funderar lite över mängden/volymen don av respektive typ som exponerats för olika miljöer, felanvändningar, felmontage, misskötsel osv. Sen kan du fortsätta och vikta för den stora variation i kvalite, tillverkning, pris mm som med tiden uppstår trots föregiven lika spec och normföljande.

Lägg den mallen över de i media uppblåsta incidenterna så kommer du närmare en klarare bild. All användning likt elbilladdning kräver om det ska bli bra en fackmässig bedömning och anpassad installation. Det har mindre med vad för ev uttag som används.
Förlåt, jag valde bara att följa elsäkerhetsverkets råd om att inte dra mer kontinuerlig last än 8-10A på schuko.

Jag visste tyvärr inte att du vet bättre än ESV.

Förlåt.
 
VidarS VidarS skrev:
Aha. Det klassiska tillfället av ”dude, trust me”.

Förlåt, jag valde bara att följa elsäkerhetsverkets råd om att inte dra mer kontinuerlig last än 8-10A på schuko.

Jag visste tyvärr inte att du vet bättre än ESV.

Förlåt.
Gör dig inte fånig. Det jag skrev var menat som en hjälp till dig att komma framåt om du nu är intresserad.

Att ha annan/olika uppfattning om du så vill väl underbyggd mot ESV kräver ibland inte så mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.