K krill7 skrev:
Jag försöker avbeställa min laddbox nu pga av den s****s j***a effektavgiften. Får köra på långsamladdning istället pga av felgängade muppar som har lyckats få någon somhelst bestämmanderätt.

För att det inte skall vara 100% OT så har jag bokat upp mig på en easee laddbox via Efuel.
Vilka av de i styrelsen för ditt nätbolag är felgängade muppar?

Själv så har jag 3-fasboxen (Accelev) inställd på 6A eftersom "mupparna" i mitt nätbolag har bland de högsta fasta nätavgifterna i landet redan vid 16A (385kr/månad) och att säkra upp till 20A kostar ytterligare 165kr/månad.
 
Nissens
K krill7 skrev:
Jag försöker avbeställa min laddbox nu pga av den s****s j***a effektavgiften. Får köra på långsamladdning istället pga av felgängade muppar som har lyckats få någon somhelst bestämmanderätt.

För att det inte skall vara 100% OT så har jag bokat upp mig på en easee laddbox via Efuel.
Laddboxen är ju programmerbar så att du kan sätta max laddström som boxen får ge.

Så du kan ju sätta strömmen lågt i appen, sedan höjer du lätt om reglerna ändras..
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har just beslutat mig för att inte ha mer än enfas 16A på hemmaladdaren pga den kommande effektavgiften. Skall jag ladda på natten så räcker det gott och väl.
Hur tänker du då? Trefas måste väl vara mycket bättre om du vill hålla ner strömtopparna?

Eller räknar den inte på den högst belastade fasen?
 
B BrokenArrow skrev:
Vilka av de i styrelsen för ditt nätbolag är felgängade muppar?

Själv så har jag 3-fasboxen (Accelev) inställd på 6A eftersom "mupparna" i mitt nätbolag har bland de högsta fasta nätavgifterna i landet redan vid 16A (385kr/månad) och att säkra upp till 20A kostar ytterligare 165kr/månad.
Så varför har du då ens lagt pengar på en laddbox? Då funkar väl lika gärna ett vanligt "vägguttag" anpassat för ändamålet?

Poängen med en laddbox är att du kan plocka ut en högre effekt, och kan du inte nyttja den pga av en konstruerad elbrist som leder till effektavgifter så blir ju laddboxen något meningslös i sammanhanget?!
 
Nissens Nissens skrev:
Laddboxen är ju programmerbar så att du kan sätta max laddström som boxen får ge.

Så du kan ju sätta strömmen lågt i appen, sedan höjer du lätt om reglerna ändras..
Jo eller så sparar jag pengarna och köper iså fall en laddbox när jag kan nyttja kapaciteten i boxen. Nu ser jag inte poängen med en laddbox då man "måste" ladda lika långsamt som i ett vanligt 220 uttag.
 
Nissens
K krill7 skrev:
Jo eller så sparar jag pengarna och köper iså fall en laddbox när jag kan nyttja kapaciteten i boxen. Nu ser jag inte poängen med en laddbox då man "måste" ladda lika långsamt som i ett vanligt 220 uttag.
Ok, använder du inte övriga funktioner så.
 
Nissens Nissens skrev:
Ok, använder du inte övriga funktioner så.
Vilka övriga funktioner finns där att nyttja?
 
Nissens
K krill7 skrev:
Vilka övriga funktioner finns där att nyttja?
Som att endast ladda bilen när elen är billig, att om man ansluter en bil som klarar trefasladdning så löser den det.

Sedan är det inte att rekommendera att ha hög last på ett shukouttag längre tider.

Lastavlastning kan man ansluta om man vill också.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hur tänker du då? Trefas måste väl vara mycket bättre om du vill hålla ner strömtopparna?

Eller räknar den inte på den högst belastade fasen?
Den räknar summan av faserna. De räknar med att faserna jämnar ut sig i nätet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
En smart laddbox möjliggör styrning mit tex elpris, effektgräbser och variabla nätavgifter. Så det kan absolut vara vettigt att skaffa en laddbox även om man inte måste ha hög effekt.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Den räknar summan av faserna. De räknar med att faserna jämnar ut sig i nätet.
Det borde väl iofs ändå löna sig med trefas då, om du kan ställa in så bilen laddar när andra förbrukare inte är igång, men då förstår jag iaf. hur du tänker.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Som att endast ladda bilen när elen är billig, att om man ansluter en bil som klarar trefasladdning så löser den det.

Sedan är det inte att rekommendera att ha hög last på ett shukouttag längre tider.

Lastavlastning kan man ansluta om man vill också.
Ja om man har tariffstyrd el så är det absolut en poäng. Men för min del skulle det handla om att koppla in bilen lite senare på kvällen istället för direkt när jag kommer hem.

Jag har installerat ett kombinerat CEE/schuko uttag, det är ju mer dimensionerat för höga laster. Det hade jag till leafen i nästan två år, med tanke på att det var frost på det uttagen under laddning så är jag inte rädd att det inte skulle klara av laddning eller bli för varmt.

Jag vidhåller nog att laddboxen blir onödig med effektavgiften då man inte ”kan” nyttja full laddkapacitet. Men har man ett tariffstyrt el abonnemang så man vill automatiskt styra mot billigare tider så absolut, men då måste man också ha en box med det stödet.
 
K krill7 skrev:
Så varför har du då ens lagt pengar på en laddbox? Då funkar väl lika gärna ett vanligt "vägguttag" anpassat för ändamålet?

Poängen med en laddbox är att du kan plocka ut en högre effekt, och kan du inte nyttja den pga av en konstruerad elbrist som leder till effektavgifter så blir ju laddboxen något meningslös i sammanhanget?!
Såklart för att ha möjlighet att ladda med hög effekt vid behov.
Med lite planering så går det även fast huvudsäkringarna är 16A.

Har man en publik snabbladdare inom närområdet så kan det såklart vara en möjlig kompromiss att bara använda reseladdaren hemma. Då får man några kSEK att lägga på snabbladdning. ;)

Det där med konstruerad elbrist får du nog förklara. Är det nätbolaget som på något sätt gör att det blir elbrist?
 
Redigerat:
B BrokenArrow skrev:
Såklart för att ha möjlighet att ladda med hög effekt vid behov.
Med lite planering så går det även fast huvudsäkringarna är 16A.

Har man en publik snabbladdare inom närområdet så kan det såklart vara en möjlig kompromiss att bara använda reseladdaren hemma. Då får man några kSEK att använda lägga på snabbladdning. ;)
Jo absolut, med 16A 3 fas så bör du väl kunna kräma ur maximalt 11KW, "Problemet" som jag ser det är att skulle du göra det så kommer du bli straffad med en kostnad på 33,5 *11 varje månad.

Så för min del ser jag ingen anledning för laddbox, jag kan inte ladda snabbare vilket hade varit mitt incitament för att skaffa en laddbox. (Jo jag kan ladda snabbare men vill inte pga av extraavgiften.)
 
K krill7 skrev:
Jo absolut, med 16A 3 fas så bör du väl kunna kräma ur maximalt 11KW, "Problemet" som jag ser det är att skulle du göra det så kommer du bli straffad med en kostnad på 33,5 *11 varje månad.

Så för min del ser jag ingen anledning för laddbox, jag kan inte ladda snabbare vilket hade varit mitt incitament för att skaffa en laddbox. (Jo jag kan ladda snabbare men vill inte pga av extraavgiften.)
Du bör ju inte ta ut mer än 10A kontinuerligt ur ett Schuko-uttag, helst bör du inte gå över 8A som jag förstått det. Om du kan begränsar dig till det så är det bra. Annars kan du kanske köpa en enfas laddbox med CEE-uttag och ställbar laddström för 1300kr från Kina...
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.