Vilka av de i styrelsen för ditt nätbolag är felgängade muppar?K krill7 skrev:
Själv så har jag 3-fasboxen (Accelev) inställd på 6A eftersom "mupparna" i mitt nätbolag har bland de högsta fasta nätavgifterna i landet redan vid 16A (385kr/månad) och att säkra upp till 20A kostar ytterligare 165kr/månad.
Laddboxen är ju programmerbar så att du kan sätta max laddström som boxen får ge.K krill7 skrev:
Så du kan ju sätta strömmen lågt i appen, sedan höjer du lätt om reglerna ändras..
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 711 inlägg
Hur tänker du då? Trefas måste väl vara mycket bättre om du vill hålla ner strömtopparna?pacman42 skrev:
Eller räknar den inte på den högst belastade fasen?
Så varför har du då ens lagt pengar på en laddbox? Då funkar väl lika gärna ett vanligt "vägguttag" anpassat för ändamålet?B BrokenArrow skrev:
Poängen med en laddbox är att du kan plocka ut en högre effekt, och kan du inte nyttja den pga av en konstruerad elbrist som leder till effektavgifter så blir ju laddboxen något meningslös i sammanhanget?!
Jo eller så sparar jag pengarna och köper iså fall en laddbox när jag kan nyttja kapaciteten i boxen. Nu ser jag inte poängen med en laddbox då man "måste" ladda lika långsamt som i ett vanligt 220 uttag.Nissens skrev:
Som att endast ladda bilen när elen är billig, att om man ansluter en bil som klarar trefasladdning så löser den det.K krill7 skrev:
Sedan är det inte att rekommendera att ha hög last på ett shukouttag längre tider.
Lastavlastning kan man ansluta om man vill också.
En smart laddbox möjliggör styrning mit tex elpris, effektgräbser och variabla nätavgifter. Så det kan absolut vara vettigt att skaffa en laddbox även om man inte måste ha hög effekt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 711 inlägg
Ja om man har tariffstyrd el så är det absolut en poäng. Men för min del skulle det handla om att koppla in bilen lite senare på kvällen istället för direkt när jag kommer hem.Nissens skrev:
Jag har installerat ett kombinerat CEE/schuko uttag, det är ju mer dimensionerat för höga laster. Det hade jag till leafen i nästan två år, med tanke på att det var frost på det uttagen under laddning så är jag inte rädd att det inte skulle klara av laddning eller bli för varmt.
Jag vidhåller nog att laddboxen blir onödig med effektavgiften då man inte ”kan” nyttja full laddkapacitet. Men har man ett tariffstyrt el abonnemang så man vill automatiskt styra mot billigare tider så absolut, men då måste man också ha en box med det stödet.
Såklart för att ha möjlighet att ladda med hög effekt vid behov.K krill7 skrev:Så varför har du då ens lagt pengar på en laddbox? Då funkar väl lika gärna ett vanligt "vägguttag" anpassat för ändamålet?
Poängen med en laddbox är att du kan plocka ut en högre effekt, och kan du inte nyttja den pga av en konstruerad elbrist som leder till effektavgifter så blir ju laddboxen något meningslös i sammanhanget?!
Med lite planering så går det även fast huvudsäkringarna är 16A.
Har man en publik snabbladdare inom närområdet så kan det såklart vara en möjlig kompromiss att bara använda reseladdaren hemma. Då får man några kSEK att lägga på snabbladdning.
Det där med konstruerad elbrist får du nog förklara. Är det nätbolaget som på något sätt gör att det blir elbrist?
Redigerat:
Jo absolut, med 16A 3 fas så bör du väl kunna kräma ur maximalt 11KW, "Problemet" som jag ser det är att skulle du göra det så kommer du bli straffad med en kostnad på 33,5 *11 varje månad.B BrokenArrow skrev:Såklart för att ha möjlighet att ladda med hög effekt vid behov.
Med lite planering så går det även fast huvudsäkringarna är 16A.
Har man en publik snabbladdare inom närområdet så kan det såklart vara en möjlig kompromiss att bara använda reseladdaren hemma. Då får man några kSEK att använda lägga på snabbladdning.
Så för min del ser jag ingen anledning för laddbox, jag kan inte ladda snabbare vilket hade varit mitt incitament för att skaffa en laddbox. (Jo jag kan ladda snabbare men vill inte pga av extraavgiften.)
Du bör ju inte ta ut mer än 10A kontinuerligt ur ett Schuko-uttag, helst bör du inte gå över 8A som jag förstått det. Om du kan begränsar dig till det så är det bra. Annars kan du kanske köpa en enfas laddbox med CEE-uttag och ställbar laddström för 1300kr från Kina...K krill7 skrev:Jo absolut, med 16A 3 fas så bör du väl kunna kräma ur maximalt 11KW, "Problemet" som jag ser det är att skulle du göra det så kommer du bli straffad med en kostnad på 33,5 *11 varje månad.
Så för min del ser jag ingen anledning för laddbox, jag kan inte ladda snabbare vilket hade varit mitt incitament för att skaffa en laddbox. (Jo jag kan ladda snabbare men vill inte pga av extraavgiften.)