Nissens
chris4050 chris4050 skrev:
Ja jag håller med! Har inte upplevt dom problemen då jag fick min box i början av jan.
Jo, men många har som sagt fortfarande problem. Jag har felanmält och de har kikat lite, men inte fått det att funka för mig ännu ialla fall... och jag har senaste firmware i boxen och använder senaste appen...
 
Har beställt en charge amps halo 11kw 3-fas

7.5m sladd
Sjukt liten
Har 20A huvud säkning kommer att köra boxen på 6-8A och kommer då att klara mig eftersom jag inte har något eltillskott i värmepumpen. Skulle jag någon gång ha mer klös så får jag avstå från att köra spisen!
 
  • Gilla
hbp98001
  • Laddar…
Har haft en Halo 11kw i två år som har fungerat bra. Liten och snygg samt fast kabel 7,5m + ett vanligt eluttag som kan användas tex för motorvärmare. Molntjänst finns, RFID och lastbalansering om man vill /behöver.
 
  • Gilla
bjorne76
  • Laddar…
Kör med Charge amps Halo 11kW.
Rätt ny men än så länge en fantastisk upplevelse.
25A in så ingen lastbalanserare.
 
  • Gilla
hbp98001
  • Laddar…
Även jag har en Easee, 11kW, och är nöjd. Kör också med Tibber men smartladdning finns inte till min bil (än?). Var lite strul för ett tag sedan som en annan skrev men inget jag påverkades av då jag alltid stoppar i laddaren innan jag lägger mig så är den fulladdad på morgonen. Har en Hyundai Kona, 64kWh.
 
Kontakta lokal elektriker så får oftast ett bättre pris än att gå på storbolagens kampanjer. Jag kan rekommendera Garo GLB
Jag har en Garo GLB 22kW hemma med lastbalansering, funkar kanonbra, utan några som helst problem. Garo har ju bra kontakt med elektriker och grossister runt om i landet då de är en ganska stor leverantör av annat elmaterial till dem också.
 
Har också kombinationen Easee - Watty - Tibber och man därmed både smartladda och lastbalansera. Jag är på det stora hela nöjd och har haft ett ganska felfritt ägande den månad jag haft grejerna, men man bör vara medveten om att man gör sig beroende av ett ganska intrikat samspel mellan molntjänster även för något så basalt som lastbalansering. Om jag förstått det rätt är signalkedjan: Watty kommunicerar via Wi-Fi med Tibbers molntjänst som hanterar logiken för lastbalansering. Denna kommunicerar i sin tur tillgänglig effekt till Easees molntjänst, som i sin tur kommunicerar med laddboxen via Wi-Fi. Många olika saker som kan gå fel, med andra ord.
 
Nissens Nissens skrev:
Jag har också Easee laddbox. De har haft stora tekniska problem som drabbat de flesta användarna. I nästan två veckor i nov/dec var deras servrar nere och då gick det inte att styra boxarna alls eftersom de baseras på en molntjänst. Efter haveriet är mycket igång, men ett okänt antal boxar strular fortfarande, bl.a min box. Den går bara att styra ibland numera, så jag styr laddaren i bilen från Tibber istället.
Easee verkar vara en omogen produkt.

Fast det som var deras problem var att dom hade fått för många kunder för snabbt. Populär pryl (som appen signal) så deras molntjänst fixade inte belastningen. Laddaren funkar kanonfint.
 
Nissens
M MatteBus skrev:
Fast det som var deras problem var att dom hade fått för många kunder för snabbt. Populär pryl (som appen signal) så deras molntjänst fixade inte belastningen. Laddaren funkar kanonfint.
Nej, deras problem var att de hade en dålig molnlösning som kraschade. Nu köpte de en lösning av tredjepart som jag uppfattade det.

Nej, laddarna fungerar inte som de skall om molntjänsten inte fungerar, laddarna är beroende av molntjänsten. Jag hade min på schemalagd laddning, och den blev oåtkomlig de veckorna deras system var nere. Och nu efteråt är det fortfarande problem för ett okänt antal laddare, däribland min. Min laddare fungerade som den skulle innan deras system krashade, men nu går den offline några timmar då och då varje dygn. Det är felanmält och de har börjat titta på det, men det fungerar inte som det skall ännu.
 
Nissens
A Arbogast skrev:
Även jag har en Easee, 11kW, och är nöjd. Kör också med Tibber men smartladdning finns inte till min bil (än?). Var lite strul för ett tag sedan som en annan skrev men inget jag påverkades av då jag alltid stoppar i laddaren innan jag lägger mig så är den fulladdad på morgonen. Har en Hyundai Kona, 64kWh.
Smartladdning har inte med bilen att göra, det är tibber som har den funktionen. Men strular Easee boxen så funkar det inte att styra den.
 
Har du tänkt att producera el hemma nu eller senare? Därför valde jag en Zappi. Den klarar av att styra egentillverkat så att allt används till huset/bil innan försäljning till nätet.
Displayen visar allt man behöver.
 
Även jag köpte Easee o Watty via Tibber. Kan även tipsa om att bli medlem i elbil Sverige som har bra rabatter hos Tibber.

Finns annan lastbalansering (pulse) än Watty som är billigare men kräver modern elmätare för inkoppling om jag minns rätt.

Tibber har även öppet API om man vill nörda ner sig ännu mer...
 
  • Gilla
chris4050
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Smartladdning har inte med bilen att göra, det är tibber som har den funktionen. Men strular Easee boxen så funkar det inte att styra den.
Möjligt jag missförstått något men det har väl visst det med bilen att göra? Krävs uppkoppling i bilen för att Tibber ska kunna prata med den, vilket min inte har. Kollar man kompatibla modeller är inte Hyundai med heller.

”Moderna bilar, framförallt elbilar är ofta uppkopplade mot 3G/4G-nätet med ett SIM-kort som sitter i bilen. Det är via den tekniken Tibber kopplar upp sig mot din bil, egentligen samma teknik som tillverkarens egna app använder.”
 
A Arbogast skrev:
Möjligt jag missförstått något men det har väl visst det med bilen att göra? Krävs uppkoppling i bilen för att Tibber ska kunna prata med den, vilket min inte har. Kollar man kompatibla modeller är inte Hyundai med heller.

”Moderna bilar, framförallt elbilar är ofta uppkopplade mot 3G/4G-nätet med ett SIM-kort som sitter i bilen. Det är via den tekniken Tibber kopplar upp sig mot din bil, egentligen samma teknik som tillverkarens egna app använder.”
Jag har Easee och Tibber och det fungerar även om inte Tibber har en specifik integration mot just den elbil du har. Tibber har två sätt att hantera laddning av elbil via Easee:

1. Tibber styr Easee-boxen via integration mot själva laddboxen Easee. Då kan Tibber styra när på dygnet Easee skall ladda ansluten bil. Tibber strävar då efter att starta laddboxen när priset på el är som lägst. Ofta efter 23:00 eller senare fram till morgonen då slår den av Easee eftersom elpriset ofta då stiger igen. Man kan sätta ett klockslag t.ex. på morgonen då bilen skall vara laddad klar. Exakt algoritm för det känner jag inte till med det funkar utmärkt med min Hyundai Ioniq.

2. Tibber styr sannolikt (jag har inte testat då jag inte äger en bil av "rätt" märke) via integration mot specifika biltillverkares API hur laddning tillsammans med Easee skall ske. Har inte testat detta av förklarliga skäl men jag skulle gissa att genom tillgång till bilens eget API så kan styrning av när ladda, hur mycket, eventuell förvärmning av batteri och/eller kupé bli riktigt bra. Detta bygger precis som beskrivet ovan på att bilen i sig är uppkopplad mot molnet och att Tibber kan nå bilen via molnet.
 
Redigerat:
Robert Åberg Robert Åberg skrev:
Jag har Easee och Tibber och det fungerar även om inte Tibber har en specifik integration mot just den elbil du har. Tibber har två sätt att hantera laddning av elbil via Easee:

1. Tibber styr Easee-boxen via integration mot själva laddboxen Easee. Då kan Tibber styra när på dygnet Easee skall ladda ansluten bil. Tibber strävar då efter att starta laddboxen när priset på el är som lägst. Ofta efter 23:00 eller senare fram till morgonen då elpriset ofta stigeer. Man kan sätta ett kl. då bilen skall vara laddad klar. Exakt algoritm för det känner jag inte till med det funkar utmärkt med min Hyundai Ioniq.

2. Tibber styr sannolikt (jag har inte testat då jag inte äger en bil av "rätt" märke) via integration mot specifika biltillverkares API hur laddning tillsammans med Easee skall ske. Har inte testat detta av förklarliga skäl men jag skulle gissa att genom tillgång till bilens eget API så kan styrning av när ladda, hur mycket, eventuell förvärmning av batteri och/eller kupé bli riktigt bra. Detta bygger precis som beskrivet ovan på att bilen i sig är uppkopplad mot molnet och att Tibber kan nå bilen via molnet.
Drar lite åt OT-hållet men märker att jag får ta en vända till och prova med smartladdning enligt steg 1. Borde rimligtvis funka med min Kona också då men hade problem med att appen sa att bilen inte "ville" ta laddning, något jag kopplade som att boxen inte kunde snacka med bilen. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.