8 030 läst · 63 svar
8k läst
63 svar
Laddar dåligt atmos 40kw/4000l
Sida 1 av 5
Hej har problem med effektiv laddning av min eldstad
Har en atmos dc40sf helt ny och laddomat 21 4000liter vatten
Full fart på pannan 240 rökgas ca 75 grader i pannan gå ej att få högre
när de börjar bli varmt i toppen (första mätpunkten) så visar den samma som pannan ca 70-80 grader
laddomaten visar från tank 30 samma som i tanken in retur i pannan ca 65-70 och ut till tank ca 82 läge 3 på pumpen sänker ja farten så sänker han returtempen till ca 60
vart tar min effekt vägen när jag inte ens använder någon effekt till huset??
idag har jag eldat sen kl 13:00 och nu la ja i sista inlägget alltså 4 st inlägg nästan fullt 190liter per gång och nu är klockan 00:00
temp på översta mätaren 85 mitten 75 botten 60
någon vänlig själ som kan tala om för mej vart problemet ligger? ska de gå åt 760liter ved för att värma 4000liter vatten och 11 timmars eldning?:O
Har en atmos dc40sf helt ny och laddomat 21 4000liter vatten
Full fart på pannan 240 rökgas ca 75 grader i pannan gå ej att få högre
när de börjar bli varmt i toppen (första mätpunkten) så visar den samma som pannan ca 70-80 grader
laddomaten visar från tank 30 samma som i tanken in retur i pannan ca 65-70 och ut till tank ca 82 läge 3 på pumpen sänker ja farten så sänker han returtempen till ca 60
vart tar min effekt vägen när jag inte ens använder någon effekt till huset??
idag har jag eldat sen kl 13:00 och nu la ja i sista inlägget alltså 4 st inlägg nästan fullt 190liter per gång och nu är klockan 00:00
temp på översta mätaren 85 mitten 75 botten 60
någon vänlig själ som kan tala om för mej vart problemet ligger? ska de gå åt 760liter ved för att värma 4000liter vatten och 11 timmars eldning?:O
du behöver ca 250kW för att ladda dina tankar på 4000l från 40 till 90 grader.
Pannan skall gå med max fart i 6-7 timmar. Huset förbrukar ju värmen medan du eldar fex 10kW/timme ( ditt hus kanske förbrukar mer?) så fär du elda minst 2 timmar till för att fylla husets behov då är vi redan på 9 timmars eldning . Har du startat med bara 15-20 grader i tankar så tar det ännu längre tid ....
Ta inte på så stor allvar att pannan rymmer 190liter ved. Det är eldstaden som är på 190 liter men när du laddar in så finns det ju luft emellan vedträna och vedmängden är automatiskt mindre.
Var så säker att det du stoppar in omvandlas till värmen som laddas eller förbrukas i radiatorer och som varm kranvatten.
Det är ingen katastrof att den stora tanken inte är laddat till 95 grader. Man kan ladda en stor tank halvfullt men man kan inte ladda dubbelt i en liten tank .
Eftersom rökgastemp ligger bra till ( ej högt) så eldar du inte för kråkorna .
Kanske är dina rör och tankar inte isolerade än och då värms din pannrum också och förbrukar en del av producerat värme. Kanske eldar du med gran, tal som ger något lägre mängd energi per kg? Kanske är din ved något fuktigare än du tror? Kanske har du en kulvert som är mindre bra isolerad?
Kanske ditt hus förbrukar mer värme medan du eldar och då blir det mindre mängd som kan laddas? kanske ..... jag vet ju inget om din anläggning och kan bara gissa ...
gaia
Pannan skall gå med max fart i 6-7 timmar. Huset förbrukar ju värmen medan du eldar fex 10kW/timme ( ditt hus kanske förbrukar mer?) så fär du elda minst 2 timmar till för att fylla husets behov då är vi redan på 9 timmars eldning . Har du startat med bara 15-20 grader i tankar så tar det ännu längre tid ....
Ta inte på så stor allvar att pannan rymmer 190liter ved. Det är eldstaden som är på 190 liter men när du laddar in så finns det ju luft emellan vedträna och vedmängden är automatiskt mindre.
Var så säker att det du stoppar in omvandlas till värmen som laddas eller förbrukas i radiatorer och som varm kranvatten.
Det är ingen katastrof att den stora tanken inte är laddat till 95 grader. Man kan ladda en stor tank halvfullt men man kan inte ladda dubbelt i en liten tank .
Eftersom rökgastemp ligger bra till ( ej högt) så eldar du inte för kråkorna .
Kanske är dina rör och tankar inte isolerade än och då värms din pannrum också och förbrukar en del av producerat värme. Kanske eldar du med gran, tal som ger något lägre mängd energi per kg? Kanske är din ved något fuktigare än du tror? Kanske har du en kulvert som är mindre bra isolerad?
Kanske ditt hus förbrukar mer värme medan du eldar och då blir det mindre mängd som kan laddas? kanske ..... jag vet ju inget om din anläggning och kan bara gissa ...
gaia
Jag har en 40kw och laddar 4500l 50 gr på ca 7 timmar så effekten är det inget fel på pappret sen är väl frågan om den brinner som den ska osv. Men att värma 4000l med en panna med 190l ved och 40 kw ska gå på ett par ilägg. Sedan beror det väll lite på hur mycket huset tar under tiden, isolering på tankar osv.
Vore intressant att veta hur lång tid det tar att värma tanken utan att huset tar last.
man kan inte säga att 40kW är för lite ... det tar bara lite längre tid . Stora tankar ger en frihet att elda en lång pass när man har tid . Det är ju inte strafbart att ladda tanken bara delvis när tiden inte räcker till .Bosse_A skrev:
Det är bara att ta det lugn och lägga nästa inlägg när den förra nästan brunnit ut så blir det 3-4 inlägg/ pannrumbesök per eldning. 50kW panna brinner fortare men man ska lägga in lika många inlägg ändå för vedmagasin är lika stor i båda om jag minns rätt.
gaia
Nu har jag stängt kulverten kl är var kvart över 12 när jag tände pannan ska se när den är full och hur många inlägg det blir
det är lite blandat mest björk och al men lite gran med
kulverten är lika ny som allt annat i pannrummet pexkulvert 35meter
men varför laddar den inte 90 grader i tanken? kallnar vattnet från panna till tank? då måste de ju kallnat 20 grader ju! de är ju inte ens 1 meter mellan ju
det är lite blandat mest björk och al men lite gran med
kulverten är lika ny som allt annat i pannrummet pexkulvert 35meter
men varför laddar den inte 90 grader i tanken? kallnar vattnet från panna till tank? då måste de ju kallnat 20 grader ju! de är ju inte ens 1 meter mellan ju
Hej!
Jag har samma förutsättningar som du, Atmos 40 sf +4000liters tank.
Om min tank i snitt håller 35 gr. så tar det ca. 7 timmar
att få upp tempen till ca. 85 gr. , och då tar jag även ut värme till huset.
Då eldar jag ca. 1,5 ilägg + en liten startbrasa med bra björk i rätt längd.
En full panna + startbrasa lyfter 4000 liter ca.35 gr.hos mig.
Så något är garanterat galet hos dig.
Om du ursäkter min kanske lite dumma fråga, men du glömmer inte att skjuta in rökgasspjället?
Temperaturern på laddomaten varkar ok.
Med 85 gr i tanken klarar jag mig i 3 dygn med ca. -5- (-10) ute i ett 145 kvm stort hus byggt -93 i skåne, och då har vi 23 gr inne. Kan inte vara annat än nöjd.d^_^b
Mvh/ Peter
Jag har samma förutsättningar som du, Atmos 40 sf +4000liters tank.
Om min tank i snitt håller 35 gr. så tar det ca. 7 timmar
att få upp tempen till ca. 85 gr. , och då tar jag även ut värme till huset.
Då eldar jag ca. 1,5 ilägg + en liten startbrasa med bra björk i rätt längd.
En full panna + startbrasa lyfter 4000 liter ca.35 gr.hos mig.
Så något är garanterat galet hos dig.
Om du ursäkter min kanske lite dumma fråga, men du glömmer inte att skjuta in rökgasspjället?
Temperaturern på laddomaten varkar ok.
Med 85 gr i tanken klarar jag mig i 3 dygn med ca. -5- (-10) ute i ett 145 kvm stort hus byggt -93 i skåne, och då har vi 23 gr inne. Kan inte vara annat än nöjd.d^_^b
Mvh/ Peter
Det vara så enkelt att dina termometrar inte visar rätt temp. Min panna står i oftast på 90 gr men tanken blir bara ca 80 gr första laddrundan.Jag har 78 gr patronen i laddomaten. Om det beror på att termometern på pannan visar fel eller om det beror på att det är olika mätpunkter vet jag inte. För att få tanken till 90 gr så måste jag först ladda den till 80 för att sedan låta vattnet gå igenom pannan en gång till för att slut ladda till 95 gr.Thorsella skrev:
Redigerat:
Nej vatten kallnar inte men späds kontinuerligt ut med kall vatten från tankbotten .Thorsella skrev:
Först när du får ca 80 i tankens botten så får du laddning i toppen med temp 90-95. Ta det försiktigt och lägg inte fullt upp i pannan på slutet så pannan inte kokar. Det kan hända att du får tankar laddade till 95 i topp och i botten och du har fortfarande mycket ved som brinner i pannan .... då blir det högsta tid att öppna kulverten och förbruka överskottet som inte får plats i tankar.
Hoppas du får snabbare laddning när kulverten är avstängd och du blir nöjd med Atmospannans prestanda .
Kör pumpen på 2-an annars sänker du temp i pannan för mycket och det kan kyla hela eldbrasan som ska ju upp i hög temp för att brinna bra.
En kulvert och kanske stort, något snålt isolerat hus kräver sina kW.
Tror fortfarande inte det är något fel på din panna .
Det är kanske förbrukningen som bedömdes för optimistiskt? Hoppas snön smälter inte över kulverten....
gaia
Redigerat av moderator:
Hej!
Har som sagt samma panna och kör laddomaten på 3:an, då laddas tanken med ca. 84 gr. försa varvet (Panntermometern brukar visa runt 80) så pannan har inga problem med det högre flödet.
Vad hade du för förbrukning innan? du skrev att det var en ny panna.
Om du har hyffsat bränne och nästan fyller 4 pannor får du ha en duktig förbrukning under de 11 timmar som eldningen tar.
Som sagt tidigare, ca.1,5 ilägg kanske 2 med sämre bränne, och du har en höjning på ca. 50 grader i tanken (4000 l) ,resten skulle då förbrukas på 11 timmar, mellan 200-300 kw beroende på brännets kvallite. Mvh/ Peter
Har som sagt samma panna och kör laddomaten på 3:an, då laddas tanken med ca. 84 gr. försa varvet (Panntermometern brukar visa runt 80) så pannan har inga problem med det högre flödet.
Vad hade du för förbrukning innan? du skrev att det var en ny panna.
Om du har hyffsat bränne och nästan fyller 4 pannor får du ha en duktig förbrukning under de 11 timmar som eldningen tar.
Som sagt tidigare, ca.1,5 ilägg kanske 2 med sämre bränne, och du har en höjning på ca. 50 grader i tanken (4000 l) ,resten skulle då förbrukas på 11 timmar, mellan 200-300 kw beroende på brännets kvallite. Mvh/ Peter
är de så illa att min ved är så kass då det är björkved som torkat i 2 år är den för torr?
någon som har kulvertstyrning termomat 2??
isåfall skulle jag jättegärna villja veta vad ni ställt in den på för gradantral
någon som har kulvertstyrning termomat 2??
isåfall skulle jag jättegärna villja veta vad ni ställt in den på för gradantral
Hej!
Det är inget fel på brännet bara för att du lagrat det länge,
så länge det förvaras torrt.
Enda problemet med för torrt bränne är att det utveckar en högre effekt på kortare tid och det är ju inte ditt problm precis.
Det är inte så att det är "frönt" dvs.poröst och lätt eller ruttet men torrt ?
Vad hade du för uppvärmning och förbrukning tidigare?
Hur gick det med eldningen med stängd kulvert?
Mvh/ Peter
Det är inget fel på brännet bara för att du lagrat det länge,
så länge det förvaras torrt.
Enda problemet med för torrt bränne är att det utveckar en högre effekt på kortare tid och det är ju inte ditt problm precis.
Det är inte så att det är "frönt" dvs.poröst och lätt eller ruttet men torrt ?
Vad hade du för uppvärmning och förbrukning tidigare?
Hur gick det med eldningen med stängd kulvert?
Mvh/ Peter
Ja var tvungen att öppna kulverten igen för de blev för kallt
Ne veden är inte röten den känns tung och är inte sur
innan kan ja int räkna för de va en götaverken från 1946 kokspanna
endel säger 1,5 inlägg för 4000liter min går de de dubbla och lite till
Ne veden är inte röten den känns tung och är inte sur
innan kan ja int räkna för de va en götaverken från 1946 kokspanna
endel säger 1,5 inlägg för 4000liter min går de de dubbla och lite till