82 114 läst · 324 svar
82k läst
324 svar
Ladda elbil via rött cee-uttag
Det finns fler problem än ett. Om man belastar en gruppledning avsäkrad 10 A med 16 A leder det förhoppningsvis bara till att säkringen löser. Men ibland hinner överbelastningen ställa till med skada innan säkringen löser. Detta gäller givetvis oavsett om det är schuko eller CEE-uttag man kopplar laddaren i. Det största problemet är gissningsvis gamla och slitna uttag, uttag av låg kvalitet eller felaktigt installerade uttag. Schuko av bra kvalitet installerat på ett bra sätt skall tåla 16A.J Janfossi skrev:
En 1,5mm^2 kommer inte att få skador innan en 10A löser ut. Det händer inte. Oxiderade uttag är ett problem oavsett vilken standard de följer.
Är du elektriker?A Avemo skrev:Det finns fler problem än ett. Om man belastar en gruppledning avsäkrad 10 A med 16 A leder det förhoppningsvis bara till att säkringen löser. Men ibland hinner överbelastningen ställa till med skada innan säkringen löser. Detta gäller givetvis oavsett om det är schuko eller CEE-uttag man kopplar laddaren i. Det största problemet är gissningsvis gamla och slitna uttag, uttag av låg kvalitet eller felaktigt installerade uttag. Schuko av bra kvalitet installerat på ett bra sätt skall tåla 16A.
Har läst tråden från början ... alltså kan vi inte ha en tråd utan diskutera "Schucko" som mer eller mindre förbjuds av de flesta nya bilmärkena.
KIA e-niro. Skulle inte befatta mig med laddning 3.7 kW och där under.
t o m IKEA har lämnat det stadiet och dubblat till 7.4 kW AC. De kommer även att bygga ut med några 50 kW DC i sommar.
Sammanlagt 700 nya laddstationer över landet.
Sedan tidigare har Lidl några (gratis) 50 kW DC snabbladdare i en del städer under öppettider.
Letar fortfarande efter den lämpligaste hemmaladdaren med typ 11 kW.
Har man 20A som är vanligast på hus idag så kan man ladda med 6-8A på 3x16A utan att ha lastbalansering.
Lastbalansering fördyrar anläggningen.
Har man redan 3x16A ledigt med rätt jordfelsbrytare så vinner man inget på att få det monterat med ROT avdrag, man får betala dyrt för ett enkelt montage om man köper ett paket inkl montage.
KIA e-niro. Skulle inte befatta mig med laddning 3.7 kW och där under.
t o m IKEA har lämnat det stadiet och dubblat till 7.4 kW AC. De kommer även att bygga ut med några 50 kW DC i sommar.
Sammanlagt 700 nya laddstationer över landet.
Sedan tidigare har Lidl några (gratis) 50 kW DC snabbladdare i en del städer under öppettider.
Letar fortfarande efter den lämpligaste hemmaladdaren med typ 11 kW.
Har man 20A som är vanligast på hus idag så kan man ladda med 6-8A på 3x16A utan att ha lastbalansering.
Lastbalansering fördyrar anläggningen.
Har man redan 3x16A ledigt med rätt jordfelsbrytare så vinner man inget på att få det monterat med ROT avdrag, man får betala dyrt för ett enkelt montage om man köper ett paket inkl montage.
Redigerat:
Nog är förbud ett starkt ord i sammanhanget? Avråder ja. Förbjuder nej. Volkswagen levererar fortfarande en schukoladdare till laddhybriderna och erbjuder det som tillbehör till ID-bilarna. De kallar den då för nödladdare och trycker på att det inte är den man skall använda till vardags.MRLINDELL skrev:
Jag har laddat min ID4 med såväl 2,3 som 1,4 kW. Det tar tid. Men vad är problemet om man har tid?MRLINDELL skrev:
Det bör man i alla fall kolla upp innan man slår fast. När jag beställde min laddare var det billigare att beställa den med installation än utan. Då ingick i installationen att mitt befintliga CEE-uttag lades på en egen personskyddsautomat. Så det var lite mer än att elektrikern kom och satte i kontakten.MRLINDELL skrev:
Nya bilar levereras med sladd type 2, 20A, 5 meter. KIA tillåter inte att bilen laddas med äldre laddare, det påverkar batteriet negativt.
3.7kW ger ca 2 mil per timme.
Att åka ner på stan och ställa en elbil på en snikladdare är ju ett nollsummespel. Man får tillbaka det man förbrukade.
På vintern i kyla ger det ingenting.
3.7kW ger ca 2 mil per timme.
Att åka ner på stan och ställa en elbil på en snikladdare är ju ett nollsummespel. Man får tillbaka det man förbrukade.
På vintern i kyla ger det ingenting.
Redigerat:
Kan du utveckla detta lite? Var kan man läsa mer om detta? Vad har åldern på laddkabeln med saken att göra? Själva laddaren sitter ju i bilen.MRLINDELL skrev:
Är det Kia som lagt till några begränsningar? Jag har laddat en ID4 med 6A enfas i minusgrader. Inte gick det fort. Men visst gav det något. Där finns inga problem mer än tiden det tar.MRLINDELL skrev:
Skitsnack, det finns inget problem för batteriet att ladda långsammare. laddboxen är bara ett utta uttag, laddaren sitter i bilen. Så åldern på sladden eller typ av uttag påverkar inte bilen.MRLINDELL skrev:Nya bilar levereras med sladd type 2, 20A, 5 meter. KIA tillåter inte att bilen laddas med äldre laddare, det påverkar batteriet negativt.
3.7kW ger ca 2 mil per timme.
Att åka ner på stan och ställa en elbil på en snikladdare är ju ett nollsummespel. Man får tillbaka det man förbrukade.
På vintern i kyla ger det ingenting.
Ladda i vanligt eluttag
Elsäkerhetsverket avråder från regelbunden laddning i vanliga vägg- och motorvärmaruttag eller industridon.
• Gamla eller felaktiga kopplingar och kabelförgreningar i fastigheten kan orsaka varmgång vid hög belastning, vilket i sin tur kan leda till brand. Låt därför ett elinstallationsföretag kontrollera elinstallationen.
• Vanliga vägg- och motorvärmaruttag (Schuko) är inte gjorda för elbilsladdning och klarar inte återkommande hög belastning under lång tid — begränsa därför alltid laddningen till 8-10A och häng upp kontrollboxen i en krok.
• Om fastighetens jordfelsbrytare inte är anpassad för laddning av elbilar finns risk att den inte skyddar vid fel.
Regelverk och krav på utförande förändras i takt med ändrad användning och att ny teknik införs. Denna förändring liksom det faktum att en elanläggning åldras tekniskt, innebär att den ibland behöver förnyas för att hållas säker. Ansvaret för att el-anläggningen hålls säker ligger på dig som innehavare.
Elsäkerhetsverket avråder från regelbunden laddning i vanliga vägg- och motorvärmaruttag eller industridon.
• Gamla eller felaktiga kopplingar och kabelförgreningar i fastigheten kan orsaka varmgång vid hög belastning, vilket i sin tur kan leda till brand. Låt därför ett elinstallationsföretag kontrollera elinstallationen.
• Vanliga vägg- och motorvärmaruttag (Schuko) är inte gjorda för elbilsladdning och klarar inte återkommande hög belastning under lång tid — begränsa därför alltid laddningen till 8-10A och häng upp kontrollboxen i en krok.
• Om fastighetens jordfelsbrytare inte är anpassad för laddning av elbilar finns risk att den inte skyddar vid fel.
Regelverk och krav på utförande förändras i takt med ändrad användning och att ny teknik införs. Denna förändring liksom det faktum att en elanläggning åldras tekniskt, innebär att den ibland behöver förnyas för att hållas säker. Ansvaret för att el-anläggningen hålls säker ligger på dig som innehavare.
Så nu är inte CEE don heller okej. Det är ju logiskt efter som de har samma krav som schuko i grunden. Men de är ju byggda för att klara 16A.
Oavsett vilket är det inget problem för batteriet.
Oavsett vilket är det inget problem för batteriet.
Allt detta har gåtts igenom tidigare i tråden. Men du kom med två påståenden som jag frågade om mer info om.MRLINDELL skrev:Ladda i vanligt eluttag
Elsäkerhetsverket avråder från regelbunden laddning i vanliga vägg- och motorvärmaruttag eller industridon.
• Gamla eller felaktiga kopplingar och kabelförgreningar i fastigheten kan orsaka varmgång vid hög belastning, vilket i sin tur kan leda till brand. Låt därför ett elinstallationsföretag kontrollera elinstallationen.
• Vanliga vägg- och motorvärmaruttag (Schuko) är inte gjorda för elbilsladdning och klarar inte återkommande hög belastning under lång tid — begränsa därför alltid laddningen till 8-10A och häng upp kontrollboxen i en krok.
• Om fastighetens jordfelsbrytare inte är anpassad för laddning av elbilar finns risk att den inte skyddar vid fel.
Regelverk och krav på utförande förändras i takt med ändrad användning och att ny teknik införs. Denna förändring liksom det faktum att en elanläggning åldras tekniskt, innebär att den ibland behöver förnyas för att hållas säker. Ansvaret för att el-anläggningen hålls säker ligger på dig som innehavare.
1. Varför tillåter inte Kia att man laddar med gamla laddare?
2. Är det något speciellt med just Kia som gör att man inte kan ladda med låg effekt i kyla? Det fungerar nämligen med Volkswagen.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 127 inlägg