77 067 läst · 323 svar
77k läst
323 svar
Ladda elbil via rött cee-uttag
Och sedan kommer jag med min vanliga brasklapp (om ni inte vet vart ordet kommer ifrån så rekommenderar jag att ni googlar det), vi kommer i framtiden att behöva ladda långsamt hemma (bland annat pga effekttariff). Jag har nu delat upp våra tre elbilar på tre olika faser och vi laddar normalt med 10A som mest (kan maxa ur 16A om inte köket används). Jag skall dock fixa så att jag kan ladda med trefas i framtiden, men då blir det ett fordon åt gången.
Även jag undrar över detta. Jag har ingen elbil och därmed (naturligtvis) ingen elbilsladdare. Jag hade dock besök av en ganska ny Kia som vi laddade från vanligt Schuko för en tid sedan. Tror att vi ställde strömen till 8 A eller möjligen 12 A. Schukouttaget i fråga satt 20 cm från elcentralen och var ett relativt nytt rött CEE/Schuko-kombidon avsäkrat med 16 A. Elcentralen var en relativt ny normcentral med JFB.MRLINDELL skrev:
Gjorde vi i och med detta något olämpligt på något sätt? Riskerade vi att skada batteriet? Riskerade vi att skada elanläggningen?
Fast att ge en "överhelgenparkerad" bil runt 10 A i kanske 48 timmar gör faktiskt nytta.MRLINDELL skrev:
Har man en elbil med bra antal mil med de nya högspänningsbatterierna som klarar riktigt bra snabbladdning och pendlar mellan t ex Uppsala - Stockholm så finns inte fjuttladdning som ett alternativ.
Då kommer man inte till jobbet över året.
Det är dessutom bra pris på snabbladdning.
2:50 - 2.95 per minut.
En KIA e-niro laddas till 80% på mindre än en halvtimme.
Nya Toyotan klarar 80% på 18 minuter med en supperladdare värre än Teslas. Bilen blir dyr, batteriet är en stor kostnad i en elbil och det batteriet skall vårdas efter fabrikantens rekommendation.
Laddar med InCharge när det kniper, annars på fria laddstationer när man ändå är på stan.
Det går inte att jämföra en nyare elbil med 45-60 mil med några gamla laddhybrider som går typ 5 km på el i 40 km/h.
Då kommer man inte till jobbet över året.
Det är dessutom bra pris på snabbladdning.
2:50 - 2.95 per minut.
En KIA e-niro laddas till 80% på mindre än en halvtimme.
Nya Toyotan klarar 80% på 18 minuter med en supperladdare värre än Teslas. Bilen blir dyr, batteriet är en stor kostnad i en elbil och det batteriet skall vårdas efter fabrikantens rekommendation.
Laddar med InCharge när det kniper, annars på fria laddstationer när man ändå är på stan.
Det går inte att jämföra en nyare elbil med 45-60 mil med några gamla laddhybrider som går typ 5 km på el i 40 km/h.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oavsett ny elbil med stort batteri eller gammal elbil med litet batteri så är väl det intressanta att ersätta den el som "gjorts åt"?MRLINDELL skrev:Har man en elbil med bra antal mil med de nya högspänningsbatterierna som klarar riktigt bra snabbladdning och pendlar mellan t ex Uppsala - Stockholm så finns inte fjuttladdning som ett alternativ.
Då kommer man inte till jobbet över året.
Det är dessutom bra pris på snabbladdning.
2:50 - 2.95 per minut.
En KIA e-niro laddas till 80% på mindre än en halvtimme.
Nya Toyotan klarar 80% på 18 minuter med en supperladdare värre än Teslas. Bilen blir dyr, batteriet är en stor kostnad i en elbil och det batteriet skall vårdas efter fabrikantens rekommendation.
Laddar med InCharge när det kniper, annars på fria laddstationer när man ändå är på stan.
Det går inte att jämföra en nyare elbil med 45-60 mil med några gamla laddhybrider som går typ 5 km på el i 40 km/h.
[bild]
Antingen laddar man som du 50kWh på 30 min varannan dag eller så laddar man 25 kWh varje natt om man pendlat 16 mil mellan Stockholm och Uppsala. Väljer man att fylla på långsamt varje natt slipper man ju stå och vänta 30 min vid en elstolpe och du kan ladda till 100% istället för 80%....
Jag laddar ju min bil med enfasladdare och batteri på 28kWh fullt på10 tim på 16A (14h nedställd till 13A) så att få i 25 kWh i en bil med en trefasladdare med 16A (eller även lägre) hemma över natten är väl inget konstigt?
Varför skulle du snabbladda för pendling Uppsala-Stockholm? Det är ju en jättekort sträcka.MRLINDELL skrev:Har man en elbil med bra antal mil med de nya högspänningsbatterierna som klarar riktigt bra snabbladdning och pendlar mellan t ex Uppsala - Stockholm så finns inte fjuttladdning som ett alternativ.
Då kommer man inte till jobbet över året.
Det är dessutom bra pris på snabbladdning.
2:50 - 2.95 per minut.
En KIA e-niro laddas till 80% på mindre än en halvtimme.
Nya Toyotan klarar 80% på 18 minuter med en supperladdare värre än Teslas. Bilen blir dyr, batteriet är en stor kostnad i en elbil och det batteriet skall vårdas efter fabrikantens rekommendation.
Laddar med InCharge när det kniper, annars på fria laddstationer när man ändå är på stan.
Det går inte att jämföra en nyare elbil med 45-60 mil med några gamla laddhybrider som går typ 5 km på el i 40 km/h.
[bild]
Det står ju dig fritt att ladda var och hur du vill. Men det finns inga tekniska problem med att ladda på låg effekt om man nu vill det. Och du har fortfarande inte presterat några källhänvisningar till att Kia avråder från långsam laddning. Desto mer har jag sett som allmänna råd att inte snabbladda i onödan då det sliter mer på batterierna.MRLINDELL skrev:
Provade precis att lånsamladda 8A enfas över 4 dygn. Använde en trefasladdare med schuckoadapter. Det fungerade utmärkt. Inga säkringar gick och bilen fick fullt batteri. Laddade 6km/timme.
Bilen behövdes inte under veckan och det var enklare än att köra flera mil till en 50kW laddare.
Bilen behövdes inte under veckan och det var enklare än att köra flera mil till en 50kW laddare.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Jag laddade i Linköping igår. 208kW...
Innebär det att det åtgått rätt mkt energi för att hålla temperaturen på batteripaketet uppe medan man laddade under 4 dygn? Antar att utetemperaturen var rätt låg?T toolman77 skrev:
8A * 240V * 4 * 24h = 180 kWh
Jag antar att batteriet inte är så stort? Eller laddningen var kanske klar redan efter 2 dygn?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 391 inlägg
Kan ju vara att det bara laddades på natten också för att inte utmana ödet.K Kluffe skrev:
För att återgå till CEE så laddar jag normalt min bil på två dygn på landet. Men då är det egentligen två nätter á 7–8 timmar. Är man där över helgen har man ju fullt batteri när man ska hem ändå.