pacman42 pacman42 skrev:
Behöver du verkligen trefas? De kostar rätt mycket för relativt liten vinst...

Med litet batteri kan man behöva ladda så snabbt som möjligt hemma, men med ett större batteri så är det få som har det behovet.
Trefasladdaren belastar ju alla faser. Ställer man den på lägsta möjliga ström (6A) får man en laddeffekt på runt 4 kW. Det är mer än man får ut ur en enfasladdare. Men en så låg belastning per fas att man knappast behöver fundera på vad man i övrigt gör i huset. Med enfasladdaren är det mycket större risk att man skjuter en huvudsäkring för att det råkade ligga andra stora belastningar på den fasen. Visst är laddarna dyra med tanke på vad som finns i dem. Men jag tycker att det är en klar fördel med trefasladdare.
 
  • Gilla
Eklunda och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Trefasladdaren belastar ju alla faser. Ställer man den på lägsta möjliga ström (6A) får man en laddeffekt på runt 4 kW. Det är mer än man får ut ur en enfasladdare. Men en så låg belastning per fas att man knappast behöver fundera på vad man i övrigt gör i huset. Med enfasladdaren är det mycket större risk att man skjuter en huvudsäkring för att det råkade ligga andra stora belastningar på den fasen. Visst är laddarna dyra med tanke på vad som finns i dem. Men jag tycker att det är en klar fördel med trefasladdare.
Jag har ju byggt min egen laddare för enfas och den är barnsligt enkel att konvertera till trefas (och inte särskilt dyrt heller), men jag tvekar ändå pga kostnaden att dra fram trefaskabel från centralen till laddaren....
...vilket bara handlar om kabelkostnaden i mitt fall...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Behöver du verkligen trefas? De kostar rätt mycket för relativt liten vinst...

Med litet batteri kan man behöva ladda så snabbt som möjligt hemma, men med ett större batteri så är det få som har det behovet.
Varför blir trefas så mycket dyrare? Har ju trefas 50 cm från den kommande laddboxen.
 
E Eklunda skrev:
Varför blir trefas så mycket dyrare? Har ju trefas 50 cm från den kommande laddboxen.
Om det är fråga om att köpa en laddare med stickpropp och koppla in i befintligt uttag så är enda skillnaden i kostnad inköpspriset. Jag tyckte att det var värt prisskillnaden och jag ångrar mig inte.
 
Precis. Trefasladdare är dyrare. Kabeldragning är dyrare (om man behöver göra det) osv...
 
E Eklunda skrev:
Varför blir trefas så mycket dyrare? Har ju trefas 50 cm från den kommande laddboxen.
Har du trefas framdraget så nära så blir det just ingen skillnad. Det är när vi börjar prata tiotals meter som man kan fundera på om det verkligen behövs om man redan har en kabel framdragen (men den bara har en fas).

För egen del tycker jag om att framtidssäkra när jag väl gör något, så för mig känns trefas som det naturliga alternativet även om det innebär en förhöjd installationskostnad. @pacman42 har lite andra förutsättningar i att han bygger och kan bygga om sina lösningar som han vill. Vi som köper färdiga lösningar från hyllan bör nog dock tänka worst case på ett annat sätt. I mitt fall innebär det att jag vill ha en laddare som kan ladda fullt över natt när elen är billig, även om det behovet sällan finns i praktiken. Det kräver trefas.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har du trefas framdraget så nära så blir det just ingen skillnad. Det är när vi börjar prata tiotals meter som man kan fundera på om det verkligen behövs om man redan har en kabel framdragen (men den bara har en fas).

För egen del tycker jag om att framtidssäkra när jag väl gör något, så för mig känns trefas som det naturliga alternativet även om det innebär en förhöjd installationskostnad. @pacman42 har lite andra förutsättningar i att han bygger och kan bygga om sina lösningar som han vill. Vi som köper färdiga lösningar från hyllan bör nog dock tänka worst case på ett annat sätt. I mitt fall innebär det att jag vill ha en laddare som kan ladda fullt över natt när elen är billig, även om det behovet sällan finns i praktiken. Det kräver trefas.
Men när effekttaxan kommer så vill man hellre ladda långsamt och ofta. Glöm inte den aspekten också.

Jag har förändrat mina laddvanor redan innan den har lanserats, detta då jag vet att mitt elbolag väntar med att införa den till dess att de nya elmätarna är på plats....

Pga ett annat projekt så måste jag nu dra fram ny el till min laddbox (till samma plats i alla fall), men jag tvekar ändå om jag verkligen skall ändra till trefas-laddning pga kostnaderna och svårigheten att planera fasbalansen (samt effekttaxan) om man ibland laddar bilar med enfas och ibland med trefas. Vi är fyra förare i hushållet och jag tror inte att jag kan lära alla att hantera detta.
 
pacman42 pacman42 skrev:
när effekttaxan kommer så vill man hellre ladda långsamt och ofta. Glöm inte den aspekten också.
Det är möjligt, men det är en på många sätt okänd variabel. Visst kan vi få en dum, rak effekttaxa som i Göteborg i hela landet i framtiden, men jag är inte så säker på att det kommer bli norm, det kan lika gärna komma en variabel effekttaxa där nyttjande när elsystemet är som mest belastat kostar mer. Och vi ska inte glömma att vi genom storleken på huvudsäkringar redan har en effekttaxa. Det kostar mer att kunna ta ut 3*25 A än 3*16.

Så nej, jag har inte glömt effekttaxan. Jag tror bara inte att den kommer bli en så viktig parameter som du tror.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är möjligt, men det är en på många sätt okänd variabel. Visst kan vi få en dum, rak effekttaxa som i Göteborg i hela landet i framtiden, men jag är inte så säker på att det kommer bli norm, det kan lika gärna komma en variabel effekttaxa där nyttjande när elsystemet är som mest belastat kostar mer. Och vi ska inte glömma att vi genom storleken på huvudsäkringar redan har en effekttaxa. Det kostar mer att kunna ta ut 3*25 A än 3*16.

Så nej, jag har inte glömt effekttaxan. Jag tror bara inte att den kommer bli en så viktig parameter som du tror.
Göteborg har ändrat sin effekttaxa efter kritiken, de ändrade till medel av de tre högsta mätningarna istället för att ta den högsta mätningen. Ingen större skillnad alltså...

För min del så är lastbalanseringen det viktigaste problemet. I Göteborg så har många iofs 63A på huvudsäkringen, de betalar inte extra för det. Jag vet inte hur det blir med den saken i mitt elbolag.
 
  • Haha
uuu
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Precis den blev det. Första exet var någon form av måndagsexemplar. Den ballade ut när det blev för kallt och det var ett relä som klickade i den utan att laddningen startat. Måndagsexet byttes till en som sedan dess fungerat utan problem.
Efter ytterligare undersökningar så har jag kommit fram till vad problemet är med laddaren från jula. När den kopplas in och håller minusgrader så startar den helt enkelt inte (det är någon form av relä som slår av och på utan att kunna fastna i stängt läge). Om den får komma in och tina i värmen så fungerar den sedan bså länge den är inkopplad. Går säkringen till trefasuttaget och laddaren fryser behöver den tina innan relät slutar strula.

Boxen på sladden har ett värmeelement som gör att allt fungerar så länge den är inkopplad. Har ännu inte testat om den börjar fungera efter att ha varit inkopplad en stund så att elementet hinner värma upp allt. Blir snart lite minusgrader igen så att jag kan testa.
 
Provade att koppla ut laddaren så att den blev kall och sedan ansluta den igen. Relät fortsätter klicka och laddaren vägrar starta upp. Precis som förut. Men, efter att ha låtit den vara inkopplad en stund och sedan koppla ut och i laddaren igen så startade den och den interna termometern stod på 9 grader. Den verkar alltså värma upp sig men inte klara av att starta om.

Sammanfattningsvis så bör man koppla in laddaren vid ankomst på vintern och inte lämna laddaren i bilen så att den blir kall. När den väl är varm och inkopplad fungerar den bra.

https://www.jula.se/catalog/bil-och.../laddstationer/portabel-laddbox-3-fas-019326/
 
Ctek Njord – att ha den i bilen
Jag har ju främst skrivit om appen tidigare, men jag köpte den ju för att ha den i bilen undantaget några sommarveckor på landet, så här kommer några rader om det.

ID4, som jag kör, har dubbla golv, så jag tänkte att laddaren skulle få plats mellan dem och på så sätt vara gömd i vardagslag. Den förhoppningen kom på skam. Laddaren är såpass tjock att den inte går att gömma mellan golven. Dock har bagageutrymmet ett djupt fack längst bak där det ligger lite nödverktyg. I den brunnen får laddaren också plats, så ambitionen att gömma undan den gick bra, om än på ett annat sätt än tänkt. För annars är den ganska otymplig och tar nog dubbelt så mycket plats som de enfasladdare jag haft till tidigare bilar.

Har man en fullpackad bil och behöver få ur laddaren är det här förstås en osmidig lösning, men givet att man normalt ändå bara använder den vid destinationer där man ändå tömmer bilen tror jag att det är ett marginellt problem.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ge mig en månad eller två så ska jag komma med en recension av Ctek Njord Go.
Ja tack!
 
L Litus skrev:
Ja tack!
Det finns i tråden sen ett tag.

Första recensionen är här, sen kommer det en handfull reflektioner till fram till trådslutet.
 
A Arnodt skrev:
En adapter Schucko till CEE-trefas, tycket jag inte verkar vettigt. Med den går det ju då att belasta ett Schucko-uttag med 16A. Det kan just innebära risk för kabelbrand i elinstallation bakom Schucko-uttaget. Det ska man inte befatta sig med. Får sådana överhuvudtaget säljas i Sverige? Det kanske är kina-adapter?

Med en Nissan Leaf 40 kWh medföljer det en laddkabel 230 Volt med "tegelsten" med Schucko-stickpropp. Den kan max ta 10A. Den är OK att sticka i ett Schucko-uttag eftersom den just inte kan belasta med mer än 10A.
A Arnodt skrev:
Om det är ett enfamiljshus ni har, är nog det röda 3-fas CEE 400 Volt för max 16A. Det finns även rött CEE-uttag för 32A, men det har man nog inte i ett enfamiljshus.
Ja, du kan skaffa en adapter CEE-röd 400 Volt 16A till Schucko-uttag 230V.

Du tänker alltså ladda elbilen med en ladddkabel 230 Volt. En sådan med en "tegelsten" på kabeln och har Schucko-stickpropp i en ändan och Typ2 (eller Typ1) i andra ändan.
Om det är original som medföljde elbilen tror jag den högst kan belasta eluttaget med 10A.
Att den tar högst 10A (och inte max 16A) är för att annars skulle folk koppla den till schucko-uttag och överbelasta elledningarna i huset med risk för brand. Vore ingen bra reklam för biltillverkaren med nerbrunna hus.

Det finns kina laddkablar med "tegelsten" på kabeln med schucko-stickpropp som tar 16A, men de är alltså farliga att använda i Sverige och risk för brand. Sådana ska man inte befatta sig med.

På jobbet får du kolla vad det står på de gröna uttagen hur mycket som får tas. Men Schucko är för max 10A. Mindre än 10A borde det inte vara.

Vad är det för elbil som ska laddas? Vilket uttag har elbilen? Typ1 eller Typ2?

Ska man ladda hemma i enfamiljshuset med 16A, då får man låta installera ett 1-fas blått CEE så kallat husvagnsuttag. På det får man ständigt ta ut 16A.
kabelbrand ”bakom” schuko-uttaget! Trodde det var schuko som var problemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.