Jag köpte denna utan installation för 3495 kr och satte på en CEE-kontakt och kör den via mitt CEE-uttag 16A i garaget. Fungerar helt OK för mina behov, laddar på 13A på en fas till vår Huyndai Ioniq 28kW och har 20A huvudsäkringar.

https://safecharger.se/product/safecharger-6m-kabel/
 
Ingenjören Ingenjören skrev:
Jag köpte denna utan installation för 3495 kr och satte på en CEE-kontakt och kör den via mitt CEE-uttag 16A i garaget. Fungerar helt OK för mina behov, laddar på 13A på en fas till vår Huyndai Ioniq 28kW och har 20A huvudsäkringar.

[länk]
Vilken elektriker debiterade för boxen?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Vilken elektriker debiterade för boxen?
Det var ingen elektriker inblandad alls varken i installationen eller pappersmässigt. Jag köpte boxen själv via länken och jag skippade medvetet möjligheten till bidrag då detta blev så mycket billigare än alla förslag jag fått från elfirmor och laddboxförsäljare.
"Installationen" bestod ju i att skruva dit ett CEE-uttag och sticka in i ett befintligt uttag på garageväggen (vilket jag gjorde själv med "nödig kännedom" för visst får man byta själv upp till 16A, 400V?)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag tror att vi som inte maxar våra bidrag utan låter udda vara jämnt är i minoritet. Därav frågan skulle jag tro.

Sen har du ju bara satt på en kontakt på laddaren, inte petat i själva anläggningen, så vad gäller hemmapul har du nog ditt på det torra. Dock vill jag minnas att @Bo.Siltberg någon gång resonerat om att det rent formellt är andra krav på jordfelsbrytare i anläggningen om man har en stickproppsansluten laddare jämfört med en fast ansluten, men det uppfattade i alla fall jag som ett rätt teoretiskt resonemang.
 
  • Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
Det långt ifrån teoretiskt, och det kan bli farligt ifall man gör fel.

Ett CEE-uttag innebär krav på JFB som skyddar uttaget, en JFB av typ AC, A, F eller B. Denna JFB sitter i anläggningen och skyddar troligen flera andra gruppledningar också.

En "laddklump på sladden" har alla skydd som behövs inbyggda och går att plugga in i vilket uttag som helst, som skyddas av vilken slags JFB som helst.

Den laddstation som Ingenjören länkar till ovan ser ut att vara avsedd för fast anslutning och då vet man ingenting om vilka skydd den har inbyggda, dvs det måste man läsa om i specen. Har den fel skydd kan en JFB typ A i den fasta anläggningen sättas ur spel, kanske vid normal laddning av bilen. Det var inte länge sedan jag skrev nåt om detta: https://www.byggahus.se/forum/threa...d-laddbox-pa-huset.375711/page-2#post-4511151
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Safecharger skriver så här:

Portabel
Kan levereras med en 3-fas CEE-kontakt 16A som kopplas med ett 3-fas CEE-uttag (rött). Har du redan ett befintligt CEE-uttag som du vill använda? Då bör en behörig elektriker kontrollera att ditt uttag är en säker strömkälla för din laddbox. Ditt uttag ska vara installerat med en JFB typ A separat för uttaget. Lösningen med fästplatta (låsbar) och anslutningskabel underlättar om man vill ta med sig laddboxen.

Kontroll & säkerhet
  • Mäter pågående laddning samt visar total konsumtion
  • Inbyggd RCD (jordfelsbrytare) Typ A samt DC-läckage (6 mA) skydd – motsvarar RCB typ B vilket är ett standardiserat krav för mode 3
  • LED indikator för laddstatus ger snabb visuell feedback

Jag har en separat typ A jordfelsbrytare för garaget och därmed även för CEE-uttaget och tycker därmed att jag har uppfyllt allt som krävs???
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag förstår inte riktigt vad de menar, trots att den har en inbyggd JFB typ A så behöver uttaget en egen JFB typ A :thinking::rolleyes:
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag förstår inte riktigt vad de menar, trots att den har en inbyggd JFB typ A så behöver uttaget en egen JFB typ A :thinking::rolleyes:
Nja, det är krav på Typ A till CEE, men de har inbyggd Typ A också. Jag gissar att detta beror på att man via adapter kan koppla till uttag som inte ligger på en JFB TypA.
 
  • Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
Varje uttag måste skyddas av en JFB. Men då detta inte alltid är fallet i gamla anläggningar måste alla laddboxar med stickpropp innehålla nödvändiga JFBer som skyddar ladduttaget. Det blir då kaka på kaka, och det gäller att dessa JFBer inte stör ut varandra.
 
  • Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
Orkar inte läsa hela tråden så kanske det redan finns svar på min fråga. Jag har i garaget/verkstan flera trefasuttag (röda) säkrade med 16A som mina snickerimaskiner är kopplade till. På dessa finns även ett blått uttag för vanlig jordad stickpropp. Garaget har en egen elcentral med jordfelsbrytare. I skåpet vid tomtgränsen har jag 20 A säkringar. Kan jag då använda en portabel laddutrustning (till min Enyaq) för ett par tusenlappar istället för en fast laddstation utan att ta in en elektriker?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Varje uttag måste skyddas av en JFB. Men då detta inte alltid är fallet i gamla anläggningar måste alla laddboxar med stickpropp innehålla nödvändiga JFBer som skyddar ladduttaget. Det blir då kaka på kaka, och det gäller att dessa JFBer inte stör ut varandra.
Hur skulle jordfelsbrytare kunna störa ut varandra? De antingen bryter eller påverkar inget alls.
 
E Eklunda skrev:
Orkar inte läsa hela tråden så kanske det redan finns svar på min fråga. Jag har i garaget/verkstan flera trefasuttag (röda) säkrade med 16A som mina snickerimaskiner är kopplade till. På dessa finns även ett blått uttag för vanlig jordad stickpropp. Garaget har en egen elcentral med jordfelsbrytare. I skåpet vid tomtgränsen har jag 20 A säkringar. Kan jag då använda en portabel laddutrustning (till min Enyaq) för ett par tusenlappar istället för en fast laddstation utan att ta in en elektriker?
Vad är det för laddare du tänker dig, en enfas- eller trefasladdare? De trefasladdare vi främst pratat om i den här träden kostar 6–10 tkr och blir egentligen inte billigare än att låta en elektriker installera en fast ansluten trefasladdare med skattesubvention.

Dock kan det ändå finnas en uppsida om man exempelvis vill kunna ta med en sådan laddare till landet.

Att bara ha en enfasladdare för ett par tusen är en annan sak, och något många avråder från som primär laddare.
 
E Eklunda skrev:
Orkar inte läsa hela tråden så kanske det redan finns svar på min fråga. Jag har i garaget/verkstan flera trefasuttag (röda) säkrade med 16A som mina snickerimaskiner är kopplade till. På dessa finns även ett blått uttag för vanlig jordad stickpropp. Garaget har en egen elcentral med jordfelsbrytare. I skåpet vid tomtgränsen har jag 20 A säkringar. Kan jag då använda en portabel laddutrustning (till min Enyaq) för ett par tusenlappar istället för en fast laddstation utan att ta in en elektriker?
Skaffar du en laddkabel med CEE-don så är det bara att plugga in den i ditt CEE-uttag. Så långt inga problem. Sedan kan du bli tvungen att tänka på vad du använder i huset samtidigt som du laddar bilen. Men det gäller oavsett.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad är det för laddare du tänker dig, en enfas- eller trefasladdare? De trefasladdare vi främst pratat om i den här träden kostar 6–10 tkr och blir egentligen inte billigare än att låta en elektriker installera en fast ansluten trefasladdare med skattesubvention.

Dock kan det ändå finnas en uppsida om man exempelvis vill kunna ta med en sådan laddare till landet.

Att bara ha en enfasladdare för ett par tusen är en annan sak, och något många avråder från som primär laddare.
Tack för svar! Lika bra att skaffa en fast laddare alltså. För trefas verkar väl klokast och då kan ju elektrikern kolla lite på fasernas belastning!
 
Behöver du verkligen trefas? De kostar rätt mycket för relativt liten vinst...

Med litet batteri kan man behöva ladda så snabbt som möjligt hemma, men med ett större batteri så är det få som har det behovet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.