Panor82
Svårt att svara på utan att kunna se hur det är kopplat. Som hempularen skrev så kan det ju vara fel kopplat eller fel på material/utrustning. För att iaf försöka avfärda felkoppling så skulle en eller ett par bilder på centralen (utan lock) där inkoppling skett och på laddboxen underlätta.

Men känner du dig inte bekväm att avlägsna locket på centralen så tycker jag du ska avvakta tills elektrikern återkommer.
 
Nissens
Panor82 Panor82 skrev:
Svårt att svara på utan att kunna se hur det är kopplat. Som hempularen skrev så kan det ju vara fel kopplat eller fel på material/utrustning. För att iaf försöka avfärda felkoppling så skulle en eller ett par bilder på centralen (utan lock) där inkoppling skett och på laddboxen underlätta.

Men känner du dig inte bekväm att avlägsna locket på centralen så tycker jag du ska avvakta tills elektrikern återkommer.
Jodå, jag kan lätta på locket, men eftersom laddboxen kopplades från säkringsskåpet innan elektrikern åkte så går det ju inte att se hur den var kopplad...och allt annat fungerar ju nu inklusive testknappen på JFB...
 
Det är bara åka iväg på närmaste Ikea och köpa ojordad propp för 29kr och sen är du all set.
Inga konstigheter.
 
Nissens
Josasp Josasp skrev:
Det är bara åka iväg på närmaste Ikea och köpa ojordad propp för 29kr och sen är du all set.
Inga konstigheter.
Öööh, klarar den trefas och 11kW menar du?

I så fall får du nog kolla upp det här med laddboxar...
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
En bild kan ändå säga en del, vi kan ex. se hur säkringarna till den här gruppen matas. Det kanske fortfarande går att se var neutralledaren är inkopplad osv.

Det kan visserligen vara felkopplat i laddboxen också, men det är nästan omöjligt att koppla fel i en apparat. Felmöjligheterna är större i centraländen.
 
Nissens Nissens skrev:
Öööh, klarar den trefas och 11kW menar du?

I så fall får du nog kolla upp det här med laddboxar...
Sorry, jag vet inte hur. Men det var inte den här tråden jag svarade på :surprised:
Måste ha blivit något id-nummer fel när jag gjorde inlägget.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Hej Hoppas det har löst sig annars bör du påpeka för din elektriker att jordfelsbrytaren du har i elcentralen är förmodligen av Typ A och den du skall ha för laddstationen skall vara av Typ B och en typ B bör inte kopplas efter en Typ A. Se bara vad Hager skriver för sina Jordfelsbrytare nedan!

Vertikal selektivitet
Jordfelsbrytare typ B med universell strömkänslighet får inte installeras efter enheter av typ A eller F. Läck- och felströmmen från den elektriska utrustningen kan ha negativ påverkan på funktionen hos typ A och F.
Länk till Hagers sida: https://www.hager.se/loesningar/nyheter/energidistribution/jordfelsbrytare-typ-b-och-b+/160875.htm

Så förmodligen är det så att Jfb typ A kan utlösas eller med tiden satureras av likströmsläckströmmar och förlora sin förmåga att detektera läckströmmar således aldrig ha en Jfb Typ A kopplad mot en laddstation eller växelriktare för solceller.





Nissens Nissens skrev:
Nej, han kopplade ur den igen. Den är annars kopplad till ett proppskåp i garaget på egen grupp med 16A trefas säkring och JFB(som skyddar hela skåpet). Det är inget annat som löser ut JFB, den löser bara ut så fort man spänningssätter laddstationen.
Det finns ingen utearmatur med fuktproblem eller något annat som kan lösa ut den. Även laddstationen är förstås torr och fin.

Jag köpte in laddstatonen separat (inte av elektrikern) så jag funderar om det kan vara något fel på den.

Eftersom den sitter på egen grupp kanske den kan vara utan JFB. Den har ju egen inbyggd JFB för det som ansluts till den i sin tur.
Det verkar ju ändå konstigt att JFB löser ut tycker jag.
Han kopplade ur den från proppskåpet igen så det går inte att se kopplingen just nu, men det är modernt normskåp med dvärgbrytare och trefasskena och en JFB som skyddar hela skåpet. JFB har fungerat och inte löst ut för något på 10 år, och fungerar när man trycker på testknappen.
Det kan ju vara fel på laddboxen?
 
Hager är inte speciellt tydliga. Vad det handlar om är

- en JFB typ A sätts ur spel vid en DC-felström på ca 6 mA.

- sådan DC-felström kan orsakas av trefasig kraftelektronik typ elbilsladdare och det behöver inte vara ett fel utan naturliga läckströmmar även om 6 mA är väldigt mycket.

- en JFB typ B släpper igenom 60 mA DC-felström, så en sådan JFB kan inte skydda JFB uppström av typ A, men JFBn av typ B skyddar nätet mot DC-felström.

- jag tar gift på att ingen elbilsladdare har en inbyggd "JFB av typ B", utan det är bara som man säger för att beskriva den inbyggda JFBn som löser vid en DC-felström på 6 mA. En sådan kallas ibland typ "EV".

- med en typ EV i laddboxen räcker det med en typ A i anläggningen. Om laddboxen har en inbyggd JFB som bryter både vid 30 mA AC och 6 mA DC behövs ingen JFB alls i anläggningen så länge som laddboxen är fast ansluten.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
RolfH RolfH skrev:
Hej Hoppas det har löst sig annars bör du påpeka för din elektriker att jordfelsbrytaren du har i elcentralen är förmodligen av Typ A och den du skall ha för laddstationen skall vara av Typ B och en typ B bör inte kopplas efter en Typ A. Se bara vad Hager skriver för sina Jordfelsbrytare nedan!



Länk till Hagers sida: [länk]

Så förmodligen är det så att Jfb typ A kan utlösas eller med tiden satureras av likströmsläckströmmar och förlora sin förmåga att detektera läckströmmar således aldrig ha en Jfb Typ A kopplad mot en laddstation eller växelriktare för solceller.
Det löste sig, jag vet faktiskt inte vad felet var, men jag tror att han hade missat något. Jag nöjde mig med att den fungerar som den skall nu. Men jag tror inte att han bytte JFB:n.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.