58 729 läst · 142 svar
59k läst
142 svar
Kvinnlig nybörjare budgretrenoverar 50-talshus.
Nu har vi börjat regla. Vi har hunnit regla en vägg idag, men då har vi umgåtts utanför källaren också. Det visade sig att taket är lite "porösare än jag trodde (inte poröst = dåligt skick, utan mer att det inte är lika hårt som golvet) så vi behövde längre spikplugg där än till golvskenorna. Det här upptäckte vi några minuter innan innan affären stängde men jag hoppade i bilen och körde plattan i mattan och trillade in två minuter innan stängning. När jag precis kommit ut ur affären ringde pappa och sa "Köp borrar också" och i samma sekund såg jag hur personalen låste och försvann.
Tur för mig att jag jobbar där så jag sprang in via varumottagningen/fikarummet och in i butiken bakvägen med andan i halsen och ropade att jag behövde en sak till. Sen kunde vi fortsätta.
Så här blev det:
Den lösa isoleringen som är tryckt i fönstret är inte mitt verk, den ska plockas bort och jag ska mura glasblock. I ärlighetens namn är det min pappa som stått för att få stålreglarna på plats men han har inte heller byggt vägg förut så det är jag som stått för ritningen, planeringen och har pekat och beordrat idag.
Vi har hjälpts åt med mätning och jag har hantlangat honom men det är trots allt lite svårt att hålla i borrmaskinen tillsammans så vi kan ju åtminstone låtsas att jag har varit duktig idag. hehe.
Om ni undrar varför jag låtit de gamla halmblandade betongblocken sitta kvar på vissa delar av väggen så är det för att jag rivit ner de trasiga som knappt höll ihop, men låtit de som fortfarande är stabila sitta kvar för isolerings skull. De hamnar ändå innanför väggen så det kommer inte att synas hur fult det är.
Jag står egentligen fortfarande i valet och kvalet om jag ska tillföra någon isolering innan jag sätter upp gipsskivorna. Egentligen ska man ju inte isolera inifrån men samtidigt så var ju grundens inbyggda gammeldags halmisolering i så dåligt uttorkat skick att jag var tvungen att ta bort en del.
Meeeeen samtidigt så upplever jag inte källaren som kall ens under sommaren då jag inte har igång någon värme där nere. Jag har googlat och frågat mig för och det verkar vara väldigt delade meningar. En del anser att det alltid är NO NO att isolera inifrån medan andra tycker att det ska göras i min situation.
Om jag isolerar så kommer jag bara isolera ovan mark. Har ni något förslag?
Tur för mig att jag jobbar där så jag sprang in via varumottagningen/fikarummet och in i butiken bakvägen med andan i halsen och ropade att jag behövde en sak till. Sen kunde vi fortsätta.
Så här blev det:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den lösa isoleringen som är tryckt i fönstret är inte mitt verk, den ska plockas bort och jag ska mura glasblock. I ärlighetens namn är det min pappa som stått för att få stålreglarna på plats men han har inte heller byggt vägg förut så det är jag som stått för ritningen, planeringen och har pekat och beordrat idag.
Vi har hjälpts åt med mätning och jag har hantlangat honom men det är trots allt lite svårt att hålla i borrmaskinen tillsammans så vi kan ju åtminstone låtsas att jag har varit duktig idag. hehe.
Om ni undrar varför jag låtit de gamla halmblandade betongblocken sitta kvar på vissa delar av väggen så är det för att jag rivit ner de trasiga som knappt höll ihop, men låtit de som fortfarande är stabila sitta kvar för isolerings skull. De hamnar ändå innanför väggen så det kommer inte att synas hur fult det är.
Jag står egentligen fortfarande i valet och kvalet om jag ska tillföra någon isolering innan jag sätter upp gipsskivorna. Egentligen ska man ju inte isolera inifrån men samtidigt så var ju grundens inbyggda gammeldags halmisolering i så dåligt uttorkat skick att jag var tvungen att ta bort en del.
Meeeeen samtidigt så upplever jag inte källaren som kall ens under sommaren då jag inte har igång någon värme där nere. Jag har googlat och frågat mig för och det verkar vara väldigt delade meningar. En del anser att det alltid är NO NO att isolera inifrån medan andra tycker att det ska göras i min situation.
Om jag isolerar så kommer jag bara isolera ovan mark. Har ni något förslag?
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Förutom det så har jag bråkat med min toalettstol halva dagen. Jag kommer inte ihåg om jag nämnt det i den här tråden men igår upptäckte jag att min vattenmätare rör sig även när inget vatten är igång = vattenläckage. Jag lyckades spåra detta till toalettstolen på övervåningen och idag har jag öppnat tanken och skruvat isär varenda liten grej där inuti och rengjort. Jag plockade även lös packningen och ska köpa en ny imorgon.
Mitt i mitt vvslekande så ringde en kompis (en kille) och jag hamnade i ett gruppsamtal med tre olika kompisar (alla killar). De frågade vad jag gjorde och jag sa att jag mekade med toalettstolen. De konstaterade att jag är den enda tjejen de känner som de kan föreställa sig stå med armarna i toaletten och vatten till armbågarna och skruva. Jag var bitter över att det inte fungerade som jag ville (fick inte isär det jag ville ha isär) så jag muttrade mest att det "inte är något jävla vatten upp till armbågarna för jag har faktiskt slagit av vattnet och spolat". Haha, surskalle.
Men nu har jag fått till det tror jag, om jag bara får bytt packningen. Håll tummarna för att det är just packningen som är felet, annars måste jag nog rycka upp toalettstolen och kasta ut den genom fönstret och det vore himla tråkigt.
Utöver det hade jag även hem en elektriker som besiktade elen i huset. Det gick bra, puh!
Mitt i mitt vvslekande så ringde en kompis (en kille) och jag hamnade i ett gruppsamtal med tre olika kompisar (alla killar). De frågade vad jag gjorde och jag sa att jag mekade med toalettstolen. De konstaterade att jag är den enda tjejen de känner som de kan föreställa sig stå med armarna i toaletten och vatten till armbågarna och skruva. Jag var bitter över att det inte fungerade som jag ville (fick inte isär det jag ville ha isär) så jag muttrade mest att det "inte är något jävla vatten upp till armbågarna för jag har faktiskt slagit av vattnet och spolat". Haha, surskalle.
Men nu har jag fått till det tror jag, om jag bara får bytt packningen. Håll tummarna för att det är just packningen som är felet, annars måste jag nog rycka upp toalettstolen och kasta ut den genom fönstret och det vore himla tråkigt.
Utöver det hade jag även hem en elektriker som besiktade elen i huset. Det gick bra, puh!
Du inser väl att inte ens dina tre killkompisar vet hur man går tillväga när man servar en toalettstol...
Jo tack, för en och annan av oss "mulliga mansgrisar" i den här gruppen, så framstår ju du som värsta drömkvinnan
Tips, det kan vara så att toaletten håller tätt igen om du bara rengör packningen, tvätta den med lite vanlig handtvål och ljummet vatten. Funkade finfint här på en gammal toastol.
Jo tack, för en och annan av oss "mulliga mansgrisar" i den här gruppen, så framstår ju du som värsta drömkvinnan
Tips, det kan vara så att toaletten håller tätt igen om du bara rengör packningen, tvätta den med lite vanlig handtvål och ljummet vatten. Funkade finfint här på en gammal toastol.
När det gäller det där med att isolera inifrån, så är jag av åsikten att det klart bästa är att isolera från utsidan. Men, om det nu inte är ett alternativ, och man vill isolera från utsidan, så får man överväga om källarväggen håller för att bära samma fukt som marken utanför. Jag tänker som så, att sätter man isolering på insidan, då blir väggen en del av marken utanför, och själva väggen börjar egentligen med isoleringen. Sedan är ju jag helsåld på att spruta PU som isolering. Men till sist och syvende, nej, jag skulle inte isolera en källarvägg invändigt, i alla fall inte med mindre än att det finns en vädring mellan ytterväggen och isoleringen. Men det är så klart lite avhängigt av förhållandena i övrigt också.
Män som blir störda i sin mansroll när kvinnor är händiga är rent ut sagt ganska fåniga, jag möter min beskärda del av dem inom jobbet (jobbar som mekaniker inom massaindustrin). Det är sjukt tröttsamt att alltid behöva bevisa att man inte är anställd för att man är söt, samtidigt som man skulle behöva vårda osäkra mäns egon när det blir jobbigt med kvinnor som fixar biffen lika väl som de gör.
Den gamla isoleringen på väggen är träullit. Tillverkas fortfarande i Österbymo, Ydre. Ett kanonmaterial som kan användas som både isolering och putsbärare i ett. Kan även användas som bärande stomme i ett hus.
Haha, jag framstår nog inte som någon drömkvinna om man kommer ihåg att jag inte gör det här för att jag är händig, utan för att jag är tjurig och hatar att be om hjälp. haha.thomasx skrev:Du inser väl att inte ens dina tre killkompisar vet hur man går tillväga när man servar en toalettstol...
Jo, jag testade det först men redan när jag fick fram ringen så förstod jag att det inte skulle fungera. Den var så sliten att jag blev svart om fingrarna av den trots att den var ren. Det blev bara pulver när jag skrubbade, haha. Men nu är både den ringen bytt och en ventilkägla i en kran i källaren. Nu droppar inte en kran i huset och toaletten är som ny.
Ja, jag hade först inte tänkt isolera men sen tyckte pappa att jag skulle göra det så jag googlade och fick som sgat rätt blandade svar. Fast jag känner mig som sagt fortfarande skeptisk till att isolera eftersom jag som sagt inte upplever källaren som speciellt kall trots att det finns flera trasiga fönster i källaren som de bara tryckt isolering i (utan att bygga igen vare sig utsida eller insida). Dessa ska jag ju bygga igen nu så det kommer att bli mycket tätare bara därför.thomasx skrev:När det gäller det där med att isolera inifrån, så är jag av åsikten att det klart bästa är att isolera från utsidan. Men, om det nu inte är ett alternativ, och man vill isolera från utsidan, så får man överväga om källarväggen håller för att bära samma fukt som marken utanför. Jag tänker som så, att sätter man isolering på insidan, då blir väggen en del av marken utanför, och själva väggen börjar egentligen med isoleringen. Sedan är ju jag helsåld på att spruta PU som isolering. Men till sist och syvende, nej, jag skulle inte isolera en källarvägg invändigt, i alla fall inte med mindre än att det finns en vädring mellan ytterväggen och isoleringen. Men det är så klart lite avhängigt av förhållandena i övrigt också.
Jag jobbar inte inom ett mansdominerat yrke så jag möter inte speciellt många av den sorten. På fritiden så har jag väldigt mycket manliga vänner och de tycker mest att det är roligt att jag försöker mig på sånt som många andra tror att det behövs en man till. Jag har som sagt ingen hantverkarerfarenhet sen tidigare och är fortfarande väldigt grön på den fronten men jag försöker åtminstone.Jumos skrev:Män som blir störda i sin mansroll när kvinnor är händiga är rent ut sagt ganska fåniga, jag möter min beskärda del av dem inom jobbet (jobbar som mekaniker inom massaindustrin). Det är sjukt tröttsamt att alltid behöva bevisa att man inte är anställd för att man är söt, samtidigt som man skulle behöva vårda osäkra mäns egon när det blir jobbigt med kvinnor som fixar biffen lika väl som de gör.
En lagom dos av tjurighet är ett steg till att lära sig nya saker...Spetters skrev:
Tack för en kul tråd, skall fortsätta följa dina äventyr.
Fördomar finns det gott om, förstår inte varför det skulle behövs män till vissa saker och kvinnor till andra?
Här hemma delar vi upp arbetet beroende på vad vi är bra på och tycker är kul, inte baserat på kön.
Jag är också extremt tjurskallig och hatar att be om hjälp, vilket är orsaken till att jag renoverat och lagat en massa hemma inkl diskmaskin, vattenlås och bottenventil, trappa och låskistor till dörrar.... Jag har kaklat, lagt golv, bredspacklat, målat, rivit tapeter, osv. Allt går med lite vilja!
Ett praktiskt tips dock, ta en bild innan du skruvar isär något så du vet hur det ska monteras ihop igen
Här hemma delar vi upp arbetet beroende på vad vi är bra på och tycker är kul, inte baserat på kön.
Jag är också extremt tjurskallig och hatar att be om hjälp, vilket är orsaken till att jag renoverat och lagat en massa hemma inkl diskmaskin, vattenlås och bottenventil, trappa och låskistor till dörrar.... Jag har kaklat, lagt golv, bredspacklat, målat, rivit tapeter, osv. Allt går med lite vilja!
Ett praktiskt tips dock, ta en bild innan du skruvar isär något så du vet hur det ska monteras ihop igen
Jätteinspirerande tråd, du är grym och det ser fantastiskt fint ut!
Ang. hålen i hallgolvet så har min mamma hål i sitt golv nu efter en avfuktare som torkat golvet pga en vattenläcka. Det kan ju såklart finnas andra orsaker, men det var en tanke i alla fall.
Ang. hålen i hallgolvet så har min mamma hål i sitt golv nu efter en avfuktare som torkat golvet pga en vattenläcka. Det kan ju såklart finnas andra orsaker, men det var en tanke i alla fall.