Snoka på du. Just nu händer det inte så mycket men det finns naturligtvis många tankar och funderingar om olika framtida projekt :)
 
I sovrummet har jag inte gjort några stora förändringar. Murstocken går precis bakom huvudgaveln till sängen så jag kan inte hänga någon tavla eller något där så jag valde en mönstrat tapet för att väggen inte skulle se så himla tom ut.

Snapchat-3196147967704535579.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu hade jag sänglampan till vänster tänd för att det skulle vara tillräckligt ljust för att fota och med skuggan från det så syns det VÄLDIGT tydligt var murstocken går. Det syns annars också, men inte lika tydligt som på bilden. :)

Jag tog en bild ur liknande vinkel som mäklaren också.

27.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snapchat-1207182161785088641.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det enda jag har gjort här är att jag satt gardinstängerna i taket och har gardiner från vägg till vägg för ett mjukare intryck i sovrummet samt att jag monterat en vikdörr till klädkammaren. Det fanns ingen dörr alls när jag flyttade hit och jag insåg snabbt varför. Den gamla dörren var vänd mot sovrumsdörren så det gick inte att öppna dörren utan att stänga sovrumsdörren. Vikdörr ser kanske inte så lyxigt ut, men den tar ingen plats alls så det var den allra mest praktiska lösningen för mig. :)
 
Du skulle ju utan vidare kunna ta över inredningsrollen i Bygglov!

Snyggt jobbat på allt!
 
  • Gilla
Sparris
  • Laddar…
Bakom vikdörren döljer sig en klädkammare. Visst hade det varit roligt att bygga mig en snygg och modern walk in closet av detta men jag nöjde mig med att måla väggar, tak, element och fönstrets insida. Rummet är långsmalt och jag har bara foton av halva rummet.

FÖRE:

Screenshot_2015-11-22-01-39-42-1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



EFTER:

Screenshot_2015-11-22-01-39-50-1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Efter att bilden togs så har det hänt lite mer men det här är de bilder jag har för tillfället. :) Tyvärr är golvet rätt slitet och missfärgat men tanken är att jag ska slipa upp det... nångång. :)
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
Du skulle ju utan vidare kunna ta över inredningsrollen i Bygglov!

Snyggt jobbat på allt!
Haha, tack! Nu rodnar jag ju. :D
 
Riktigt bra jobbat, och med tanke på ingen erfarenhet sen innan samt liten budget är det verkligen imponerande...sinne för färg och form :)
 
  • Gilla
Sparris
  • Laddar…
Riktigt bra jobb med tanke på förutsättningarna :) Kul med folk som har ett driv i det dom gör,

Såg att du skrev om golvet i källaren. Att det ska rivas ut och bytas helt för att byta avlopp och ändra lutning.
Ett betydligt billigare alternativ är nog att bila upp befintligt avlopp och byta, ev bila ur nya "banor" och lägga avlopp där. Sen flytspacklar man fall på befintligt golv. På så sätt slipper man bila ut/frakta bort/gjuta nytt.
 
Excel
Bra kämpat :) Du har bra smak måste jsg säga
 
Spetters skrev:
Här ville han hjälpa till att riva ner panelen i tvättstugan, men jag litar inte riktigt på att han skulle kunna hantera en kofot utan att slå ihjäl sig så jag sa att vi kan fota en bild när han "hjälper till" istället. :)
Jag har också väldigt svårt att låta min dotter hantera verktyg själv efterssom jag är rädd att hon ska skada sej, men samtidigt så inser jag att hon är tre år och det finns gamla bilder av mej när jag slår i spik med fullstor hammare alldeles själv när jag är knappt två år gammal..

..Men så blev man som man blev..


Annars, imponerande ork att ta tag i saker, jag bor i en sjuttiotalsvilla och hade jag hållt den där farten så hade nog huset varit felfritt vid det här laget, men istället är listan på "borde göras" listan ganska lång..
 
  • Gilla
Mattias_Edeslatt
  • Laddar…
GlennB skrev:
Jag har också väldigt svårt att låta min dotter hantera verktyg själv efterssom jag är rädd att hon ska skada sej, men samtidigt så inser jag att hon är tre år och det finns gamla bilder av mej när jag slår i spik med fullstor hammare alldeles själv när jag är knappt två år gammal..

..Men så blev man som man blev..
Fullstor hammare och spik har han fått sitta med under övervakning, det var just kofot som kändes lite övermäktigt. :)
 
GlennB skrev:
Annars, imponerande ork att ta tag i saker, jag bor i en sjuttiotalsvilla och hade jag hållt den där farten så hade nog huset varit felfritt vid det här laget, men istället är listan på "borde göras" listan ganska lång..
Samma här!
 
Min lista är otroligt lång och blir bara längre och längre. När jag köpte huset fick jag höra att jag var tokig som gick och köpte ett renoveringsobjekt som ensamstående med begränsad inkomst och noll renoveringserfarenhet. Min tidigare erfarenhet begränsade sig till att ha tapetserat ett rum.

Jag är fortfarande oerfaren och saknar kunskap men jag är frågvis och varje gång jag ska göra något nytt så googlar jag allt in i minsta detalj, frågar allt jag kan fråga och sen gör jag det. Det mesta är dessutom lättare än jag trodde. Om vi tar golvläggningen som ett exempel. De som har lagt ett klickgolv vet att det bara är att lägga dit det, och så långt visste jag redan innan att jag skulle klara av det. Det jag själv var tveksam inför var passningen och hur jag skulle bära mig åt med alla sneda vinklar, hörn, dörröppningar osv som fanns i min hall men när jag väl satt igång så var det ju busenkelt och tog mig bara någon timme trots att jag pausade i mitten och lagade middag och åt tillsammans med sonen. Så verkar det vara med det mesta hemmafixandet som man inte måste leja bort till hantverkare. Det är lättare än jag trodde.

Nu har jag ägt mitt hus i tio månader och nu för tiden är det INGEN som säger att jag är tokig. Tvärtom så har jag fått otroligt mycket beröm och jag känner mig som en helt annan människa idag än den människa jag var för ett år sen. Det låter lite töntigt men trots att jag är 25 år och har räknats som vuxen i många år, och har en fyraåring så känns det på något vis som att det var först när jag köpte mitt hus som jag blev vuxen på riktigt. Jag har alltid varit självständig och flyttade hemifrån flera år innan mina vänner, men nu genom att köpa ett hus på egen hand och sakta men säkert renovera det utan att leja bort något eller ta hjälp av andra så anses jag inte bara självständig. Jag känner också själv att jag är självständig. Jag var inte olycklig tidigare, men jag mår bra av det här och är en lyckligare människa. Oj, så hippie det kändes att börja prata om lycka i ett byggforum men jag ville iaf komma fram till att jag har vuxit som människa av att göra det här.

Listan kommer nog aldrig att ta slut och bara de senaste dagarna har jag känt att det blev lite väl mycket på en gång. Jag håller på att renovera i källaren och det är min enda egna planering. Men sen började värmepannan bråka, en huvudsäkring gick och fick mig att oroa mig över elen (70 år gammal el + en del hemmapulad av av fd ägare) och igår insåg jag att jag måste ha ett vattenläckage någonstans eftersom vattenmätaren går trots att alt vatten är av.

Redan idag känns det bättre. Jag tog ut en hantverkare för första gången sen jag köpte huset, en elektriker som fick gå igenom elen i huset. Det visade sig att precis som jag trodde så är elen kanske inte direkt i absolut bästa skick och bör bytas ut men den är inte farlig så jag måste inte byta ut den nu utan kan prioritera annat före. Puh!

Vattenläckaget lyckades jag spåra till toalettstolen på övervåningen. Det är från tanken det rinner ner i toalettstolen (så pass lite att det inte syns eller hörs) så det blir ingen dyr renovering pga vattenläckage inne i vägg eller något annat läskigt. Visst är det tråkigt att jag får betala för 100 kubik vatten som verkligen bara runnit ut i avloppet men det är åtminstone ingen vattenläcka annat än att jag måste byta en packning.

Och värmepannan är inte trasig. Bara gammal. Den fanns med på min lista redan tidigare och nu när jag kunnat konstatera att den bråkade pga huvudsäkringen så kan den stå kvar på listan och det är inte akut.

Så de senaste dagarnas "svett" var egentligen inget extraarbete för mig, men iom att jag t.ex haft hit en elektriker som besiktat elen så får jag ännu bättre struktur på min prioriteringslista och kan fortsätta jobba på i källaren utan att känna mig stressad över annat. :)
 
  • Gilla
Tokslut och 18 till
  • Laddar…
Ett sätt som kan vara ganska enkelt och snabbt för dig att spara in lite på utgifter, är att ersätta oljebrännaren i din panna med en pelletsbrännare. Så gjorde jag, och halverade uppvärmningskostnaden på en kväll. längre tid än så tog det inte att plocka bort oljebrännaren och installera pelletsbrännare. Någon dag senare kom rörmockaren jag köpt den av och trimmade in den. Sedan har den gått, med lite service nu och då. Under tiden har jag byggt ett bulkförråd också, som underlättar hanteringen av pellets.

Men ett mycket bra sätt att för en låg investeringeskostnad spara in mycket pengar, för den som har olja eller direktverkande el. Särskilt om man bor norröver.

Ett alternativ kan så klart vara att köpa en hel pelletspanna, och byta hela pannan. Det finns ett gäng Biomatic på blocket till bra priser, och den är en av de bättre pelletspannorna.
 
Helt ärligt så orkar jag inte hålla på med pellets. Jag tycker att det fungerar ganska bra med elpatronerna även om det kostar pengar. Min syster har ett hyreshus och deras pelletsbrännare till hyreshuset bråkar jämt. Matarskruven fastnar, brännaren slår av osv och det är trots allt väldigt bekvämt med elpatronen så den får fortsätta stå där och vara dyr till jag byter värmesystem. :)
 
  • Gilla
kalle55 och 1 till
  • Laddar…
Jo, felinstallerade matarskruvar är inget roligt. Det gick tyvärr ut en del installationsanvisningar på lösningar med matarskruvar som inte funkade så bra i tidernas begynnelse. Rätt installerat är det dock inga större problem, utan det tuggar och går.
Det vanligaste problemet är att man har en enda lång flexskruv, där den först ligger horisontellt, för att sedan svänga upp i ett uppförslut. Man får då lite trögare matning i den delen som lutar, med följden att det kommer mer pellets från den horisontella delen än vad den lutande kan mata på, med resultatet att det blir överfullt och stopp där.

Det är numer ett välkänt problem och löses enklast genom att dela på två skruvar där den senare går lite fortare, så har jag gjort, eller med ett litet mellanlager, det räcker med 20-30 liter mellanlager. Det funns numera också särskilda växlar som man kan ha för att köra två skruvar med en motor, där den senare går lite fortare.

I ditt fall tänkte jag dock inledningvis bara ett veckoförråd, då bara med en ganska kort och helt rak skruv. De brukar det inte vara något problem med.

Men jag förstår om du hellre lägger tiden på annat ;) Ville bara tipsa om en möjighet att spara vad som kanske kan vara en rätt hyfsad summa pengar varje månad ;)
 
  • Gilla
Solute1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.