SBH skrev:
då man rivit väggar utan syllisolering har dom varit rostangripna.
Men det kan knappast vara så illa att väggarna trillar ned?:)
Att nu kanske få rost på den liggande plåtregeln är knappast värt besväret att riva ned allt uppreglat och börja om från början. Fortsätter TS att använda enbart oorganiskt material i väggbeklädnaden, kommer det att bli ett bra torkrum.
 
Angående elementet, tänk på att du behöver ha luft som cirkulerar förbi elementet. Du kan alltså inte bygga väggen kloss mot i över och underkant, utan du behöver lämna någon decimeter på varje sida. Annars kommer elementet tappa nästan all sin verkningsgrad.
 
Ja, jag kommer att lämna ganska mycket luft runt om :)
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
S
thomas33 skrev:
Men det kan knappast vara så illa att väggarna trillar ned?:)
Att nu kanske få rost på den liggande plåtregeln är knappast värt besväret att riva ned allt uppreglat och börja om från början. Fortsätter TS att använda enbart oorganiskt material i väggbeklädnaden, kommer det att bli ett bra torkrum.
nä. men ändå inte så roligt när rost förstör en fin vägg
 
S
och ett tips. satsa på en avfuktare för torkrum. kanon snabbtorkning
 
  • Gilla
Chuck Wow och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Precis funnit denna tråd. Mäkta imponerad över dina verk, du är riktigt duktig! Otroligt vilket energi du besitter :)

Bara att kämpa på, men glöm inte att stanna upp och njuta också.

På ett sätt önskar jag att min fru delade ditt (och mitt...) intresse, då hade vi varit "färdiga" med vårt hus sedan länge :)
 
SBH skrev:
och ett tips. satsa på en avfuktare för torkrum. kanon snabbtorkning
I dagsläget sitter det en luft/luftvärmepump med avfuktare i det rummet men jag tänkte faktiskt köpa mig en luftavfuktare lite senare. :)
 
Snooby skrev:
Hej!
Precis funnit denna tråd. Mäkta imponerad över dina verk, du är riktigt duktig! Otroligt vilket energi du besitter :)

Bara att kämpa på, men glöm inte att stanna upp och njuta också.

På ett sätt önskar jag att min fru delade ditt (och mitt...) intresse, då hade vi varit "färdiga" med vårt hus sedan länge :)
Tackar! :)

Nu går det tyvärr inte lika snabbt som jag hade önskat men imorgon ska jag bygga lite till i källaren. Igår kom dessutom skivor till köksväggarna (japp, jag har ett köksprojekt också på gång). Jag hoppas på att bli "färdig" i källaren imorgon. Med det menar jag att jag vill hinna bygga det som kan byggas innan jag måste ta ut hantverkare.

I grannrummet (nuvarande tvättstuga/blivande torkrum) är det gjutna fyrkanter på golvet som måste bilas bort innan jag kan börja regla väggar där. Plus att vattenledningar ska dras om och det ska tas hål i väggen. Dessa tre saker ska lejas bort och jag kan inte göra väggen helt färdig innan dess. :)

För övrigt så börjar jag inse att det är sant som alla säger. Man blir aldrig färdig med ett hus. ;) haha.
 
20151210_220729.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20151210_220752.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det går sakta framåt. Idag reglades det färdigt och första väggen är på plats. Nu dröjer det tyvärr några dagar innan nästa vägg blir till men i väntan på det tänkte jag ta och fixa lite småpyssel.
 
Så underbart att läsa din tråd och slippa få prestationsångest:D
Du är superduktig så missförstå mig rätt, men jag läser en del trådar där man sliter ut allt innehåll i huset/lägenheten och nolltid får allt på plats igen. Jag gav mig på en enklare renovering för ett tag sedan och det var enkelt att riva men jösses så dåligt det blev när jag skulle få ihop det igen...
Beundrar dig som får till det utan de kunskaper/erfarenheter som de andra här på forumet har.

All lycka till!
 
  • Gilla
Hammarfall och 1 till
  • Laddar…
Är det vanlig gips du kör med?
Några tankar kring risk för mögel på sidan mot ytterväggen?
 
thomasx skrev:
Är det vanlig gips du kör med?
Några tankar kring risk för mögel på sidan mot ytterväggen?
Jag tänkte på detta också, men då jag inte vet vad som är rätt här så undvek jag att kommentera. Men jag tycker också att det känns lustigt. Så länge man sätter ventilation i väggen (upp och nedtill) så skall det väl inte vara någon fara?

Vi har också källare, och i vår kåk är det uppreglade innerväggar mot yttervägg (sen -72), som jag har för avsikt att riva en dag när det är vackert väder. Vet att det är tryckta reglar i mitt fall (ajja-bajja), men i TS fall har hon ju varit duktig och satt plåtreglar.

Någon annan som har något att säga om gips "mot" källaryttervägg?
 
Redigerat:
Det är vanlig gips. Egentligen tänkte jag köpa våtrumsgips men efter att ha rivit ner träpanelen (som ni ser på mäklarens bilder på tvättstugan) så kändes det ärligt talat som slöseri med pengar att ta så pass mycket dyrare gips.

Träpanelen har suttit på träreglar (insänkta i väggarna) med en luftspalt på 1-2cm utan ventilation upptill eller nertill sen tidigt 70-tal. Visst, den var inte i toppskick överallt men inte en enda mögelspor hittade jag. De få duktskadade brädor jag hittade var på innervägg (bl.a vid tvättmaskinen) men ingen mögeltillväxt så jag gissar att de blivit blöta men torkat innan det hann bli mögel.

I år har vi haft det blötaste året någonsin. Det har regnat i princip konstant från april till december och trots detta är min källare så torr att det såg ut som en sandstorm pga allt damm när vi började borra fast stålskenorna. Jag har testat tejpa fast plastfolie på ytterväggarna och det har inte blivit någon kondens. Detta har lett till att jag har bildad mig uppfattningen att min källare är så snustorr en källare kan bli. :)

Vid det här laget vet ni att jag inte sitter inne på några egna kunskaper eller erfarenheter, jag bygger lite på känsla. Jag bygger så som jag tror fungerar bäst, googlar för/nackdelar och dubbelkollar med någon kunnig. Om jag inte stöter på några stora förmaningstal så kör jag på. Det är mitt första hus, och mina allra första renoveringar så jag är medveten om att det kanske inte alltid blir perfekt. Men jag har nog en ganska avslappnad syn till det hela, det värsta som kan hända är att jag gjort fel och får göra om det. Visst skulle det vara tråkigt om gipsen möglar och stålreglarna rostar sönder så att hela tvättstugan rasar ihop till en liten möglig rosthög men då har jag lärt mig något och får googla ännu mer nästa gång. ;)
 
  • Gilla
Ramnemark och 7 till
  • Laddar…
Haha, tack! ;) När jag startade den här tråden så var jag rädd att bli hånad för att jag inget kan och för att det periodvis går så sakta. I många andra trådar blåser de ur ett helt hus, bygger ett nytt hus av skalet och flyttar in några månader efter det. Många är så galet jävla grymma på det de gör! :)

Men hittills har jag fått pepp och folk som hejat på. Jag har inte lagt upp allt jag gjort eftersom det nog finns en gräns för vad som kan vara intressant för er att se. Egentligen har jag fått gjort väldigt mycket om man tänker på att jag gör det med begränsad tid (heltidjobb och barn), begränsad ekonomi (ensamstående), begränsad hjälp (ibland behövs två extra händer) och framförallt begränsade kunskaper.

Just nu går det jäkligt sakta eftersom jag måste ha hjälp av pappa (de där två extra händerna jag nämnde) och vi jobbar olika tider men jag får gjort andra småsaker. Ikväll ska jag måla lite lister samt trappräcket och nu går nästan all min fritid åt att googla braskaminer. :)
 
Och förresten, givetvis finns det både luftspalt och kommer att finnas ventilation i väggen! :)
 
  • Gilla
Snooby och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.