Ooops, jag skrev fel i mitt inlägg ovan angående kvaliteter! Kvalitet 6 är utskott, ingenting annat. Kvalitet 7 är urlägg, även kallat vrak.

Beställde trall från Byggmax Bromma, fick kassera 50% på grund av dålig kvalité. Har aldrig varit med om någonting liknande! Troligen skickar dom utsorterat virke till beställande kunder

optimum
Jag skruvar just nu, ja före regnet, Trall från Byggmax.
Tycker den är riktigt bra. Ovanligt bra och plockade inte bort många när jag köpte den.
Reglar är väldigt bra med kärnvirke i en hel del.

Men jag har även varit med om att plocka bort 1/3 av vad som ligger i buntarna och det är nog sådant en del får när de beställer direkt.

Förra våren renoverade jag en lång balkong vi har och var runt och kollade på alternativ. Men blev Byggmax då också. Jag skrotade nog bort 10% men blev betydligt billigare än fina butiken.

• Gilla
Mange54
  • Laddar…
All trall är kvalitetssorterad, även den hos ByggMax. De brukar kanske inte skylta med det lika tydligt som t.ex. XL-bygg butikerna, men det är bara att fråga. Sorteringsklassena heter G4-0 till G4-4. G4-0 motsvarar gamla III sortering, G4-1 IV-sortering. G4-2 motsvarar Kvinta och G4-3 Utskott.Om jag vill vara säker på resultatet väljer jag G4-1 eller bättre. Sedan bör man vara medveten om att de regionala skillnaderna är rätt stora, även hos ByggMax. Ju längre norrut i landet, desto högre kvalitet.

J justusandersson skrev:
All trall är kvalitetssorterad, även den hos ByggMax. De brukar kanske inte skylta med det lika tydligt som t.ex. XL-bygg butikerna, men det är bara att fråga. Sorteringsklassena heter G4-0 till G4-4. G4-0 motsvarar gamla III sortering, G4-1 IV-sortering. G4-2 motsvarar Kvinta och G4-3 Utskott.Om jag vill vara säker på resultatet väljer jag G4-1 eller bättre. Sedan bör man vara medveten om att de regionala skillnaderna är rätt stora, även hos ByggMax. Ju längre norrut i landet, desto högre kvalitet.
Så finns inte bättre kvalitet än motsvarande III med dagens mått?

För övrigt så är kvinta helt ok kvalitet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.