40 375 läst · 64 svar
40k läst
64 svar
Kvalité byggmax trall?
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Kvalité är alltid kvalité!
Men det virket som säljs hos de flesta åf är samma "skit". Självklart är kvalitets virke bättre. Man kan fundera på hur mycket bättre. Detta är något som kostar extra. Men de flesta människor har inte den förståelsen.
Det är som att slå in ett paket och verkligen anstränga sig. Barnet sliter upp paketet utan att reflektera över hur fint inslaget det är.
Samma med människor och virke.
De tittar mest på priset. Däremot tror många att det är bättre på de dyra ställena.
Jag vill tro att det fotfarande går att hitta en liten lokal brädgård som säljer virke efter kvalité. Dessa behöver inte vara mycket dyrare.
Annars är det samma skit överallt. Det är Bara servicen och priset som skiljer.
Men det virket som säljs hos de flesta åf är samma "skit". Självklart är kvalitets virke bättre. Man kan fundera på hur mycket bättre. Detta är något som kostar extra. Men de flesta människor har inte den förståelsen.
Det är som att slå in ett paket och verkligen anstränga sig. Barnet sliter upp paketet utan att reflektera över hur fint inslaget det är.
Samma med människor och virke.
De tittar mest på priset. Däremot tror många att det är bättre på de dyra ställena.
Jag vill tro att det fotfarande går att hitta en liten lokal brädgård som säljer virke efter kvalité. Dessa behöver inte vara mycket dyrare.
Annars är det samma skit överallt. Det är Bara servicen och priset som skiljer.
Vi köpte förra säsongen trall från både XL och Byggmax. Upplever stor skillnad i kvalitet. Som tur var räckte virket från XL till hela altanen och Byggmax fick hamna på balkong och andra mindre viktiga ytor.
Vi kommer att tvingas byta kanske 3 brädor från Byggmax pga sprickor (av drygt 60 löpmeter) men inga från XL (av strax under 300 löpmeter).
Vi kommer att tvingas byta kanske 3 brädor från Byggmax pga sprickor (av drygt 60 löpmeter) men inga från XL (av strax under 300 löpmeter).
Stockarna sågas och sorteras på sågverket. Sedan är det någon som köper enligt specifikation och skickar på tryckning. Det finns standardkvaliteter, och de ska likna varandra oavsett sågverk. Sedan är det klart att det kan skilja beroende på hur sorteringen är inställd osv, men rent generellt är kvaliteten standardiserad. Bygghandeln sorterar inget. Köper du 28x120 av hyvleriet så får du vad du beställt och betalat för oavsett vad det står på butiksskylten.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Där fick vi det jag trodde bekräftatF Fluxor skrev:Stockarna sågas och sorteras på sågverket. Sedan är det någon som köper enligt specifikation och skickar på tryckning. Det finns standardkvaliteter, och de ska likna varandra oavsett sågverk. Sedan är det klart att det kan skilja beroende på hur sorteringen är inställd osv, men rent generellt är kvaliteten standardiserad. Bygghandeln sorterar inget. Köper du 28x120 av hyvleriet så får du vad du beställt och betalat för oavsett vad det står på butiksskylten.
Den mängd som byggmax beställer då går det beställa sämre kvalité. Finns inte virke som räcker till.
Det handlar om hur man är inställd från början. Eftersom det är billigt är många redan från början negativt inställda. Sen när folk pratar negativt. Så går man dit negativt inställd. Och eftersom servicen inte är någon som anklagat byggmax för så kan det vara rörigt värre. Men det avspeglar sig till viss del på priset. Det finns en härlig fördom å det är att billigt inte kan vara bra. Även om det är "märkesvaror"
Men priset behöver inte spegla kvalitén. Men nu pratar jag inte ställen som biltema.
Men priset speglar bara prisfilosfin. Butiker säljer varor till minusmarginaler. Det är lockvaror...
Blöjor är något som ofta säljs med minusmarginal. Men tanken är de ska handla resten också.
Byggmax har liknande filosofi. De varor de säljer i butiken är nog där de hämtar hem en del av omsättningen.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Då måste du haft väldig tur.... 300 löpmeter bra virke... Sen 60 löpmeter med massa problem... Det är otroligt....F Fingerborg skrev:Vi köpte förra säsongen trall från både XL och Byggmax. Upplever stor skillnad i kvalitet. Som tur var räckte virket från XL till hela altanen och Byggmax fick hamna på balkong och andra mindre viktiga ytor.
Snacka om tur och otur. Du är helt objektiv i din bedömning?
Hur fungerar det att lämna tillbaka de varor som strular? Jag är ärligt nyfiken!
Har aldrig gjort det själv.
Ska man jämföra priser så kan man inte jämföra äpplen och päron då det inte är relevant. Man måste veta vilken kvalitet de säljer till vilket pris.B Byggdjuret skrev:Där fick vi det jag trodde bekräftat
Den mängd som byggmax beställer då går det beställa sämre kvalité. Finns inte virke som räcker till.
Det handlar om hur man är inställd från början. Eftersom det är billigt är många redan från början negativt inställda. Sen när folk pratar negativt. Så går man dit negativt inställd. Och eftersom servicen inte är någon som anklagat byggmax för så kan det vara rörigt värre. Men det avspeglar sig till viss del på priset. Det finns en härlig fördom å det är att billigt inte kan vara bra. Även om det är "märkesvaror"
Men priset behöver inte spegla kvalitén. Men nu pratar jag inte ställen som biltema.
Men priset speglar bara prisfilosfin. Butiker säljer varor till minusmarginaler. Det är lockvaror...
Blöjor är något som ofta säljs med minusmarginal. Men tanken är de ska handla resten också.
Byggmax har liknande filosofi. De varor de säljer i butiken är nog där de hämtar hem en del av omsättningen.
När man talar 'bra virke', vad menar man då? Vad är 'dåligt virke'?
Lämna tillbaka kommer vi absolut inte att försöka krångla med! Inte värt dom kronorna som man mot förmodan skulle få!?B Byggdjuret skrev:
Men ärligt talat så känns det i vårt fall som att vi jämför äpplen och päron. Värt att notera är också att trallen från XL var torrare, utöver den skillnaden som jag kan se på trallen med blotta ögat så kanske det har spelat en roll!
Har verkligen inget emot Byggmax utan handlar där i första hand. Men jag är väldigt glad att de inte råkade ha tillräckligt lång trall för vår altan så vi ”tvingades” köpa på XL.
Allt tryckt virke är rejält blött när det lämnar tryckkammaren, finns undantag dock. Sedan torkar det. Att du köpte var 'torrare' brukar innebära att det gått längre tid sedan det trycktes.F Fingerborg skrev:Lämna tillbaka kommer vi absolut inte att försöka krångla med! Inte värt dom kronorna som man mot förmodan skulle få!?
Men ärligt talat så känns det i vårt fall som att vi jämför äpplen och päron. Värt att notera är också att trallen från XL var torrare, utöver den skillnaden som jag kan se på trallen med blotta ögat så kanske det har spelat en roll!
Har verkligen inget emot Byggmax utan handlar där i första hand. Men jag är väldigt glad att de inte råkade ha tillräckligt lång trall för vår altan så vi ”tvingades” köpa på XL.
Jag syftade alltså på att den ena trallen har skruvats fast i blötare tillstånd än den andra, varpå endast den ena har torkat i fastskruvat läge. Det skulle ju potentiellt kunna ha inverkan på sprickbildning.F Fluxor skrev:
Tack för idiotförklaringen.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Nu vet jag inte om jag hänger med här.F Fluxor skrev:
Jag har förutsatt att alla säljer samma kvalité. Det lär annars skyltas ordentligt om de sålde en högre klass.
Klasser diskuterades tidigare i tråden.
Det verkar som det egentligen finns framför allt 2 olika klasser. Som hade med kvisttäthet om jag minns rätt.
Men visst du har självklart rätt man måste tänka på vad man jämför med.
Jag misstänker att alla stora byggvaruhus har samma klass. Med tanke på hur lite folk tänker på det så tjänar du bäst så.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Byggmax virke är g4 2 eller g4 3. Mestadels 2:an
Xl bygg hittade jag ingen info.
Beijer hade g4 2.
Troligtvis har xl bygg samma klassning.
Vi kan tycker jag utgå ifrån att det är äpplen och inte päron. När vi diskuterarar
Xl bygg hittade jag ingen info.
Beijer hade g4 2.
Troligtvis har xl bygg samma klassning.
Vi kan tycker jag utgå ifrån att det är äpplen och inte päron. När vi diskuterarar
Redigerat:
Den äldre sorteringen 1-7 är fortfarande utbredd. 1-4 brukar anges som os, 5 som kvinta, 6 som urlägg och 7 som vrak. Tryckt på bygghandeln brukar inte vara os direkt... Att man har en produkt man kallar 'premium' eller liknande kan innebära att man tryckt en kvinta och den billigare volymtrallen är utskott. Antal kvistar, dess storlek och dess placering är en del av bedömningen vid klassning.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Tja det man kan utgå ifrån är de som används av åf själva. Åf uppger bara g4 2 eller g4 3. Som klassning på sina hemsidor. Så det är där man får stanna. Huruvida vilken klassning som är vanligast har jag ingen aning om. Jag vet bara vilken som nämns på hemsidorna. Det kan mycket väl vara som du säger att i branschen använder man den klassning du nämner. Det är möjligt att de hade varit bättre för kunden.F Fluxor skrev:Den äldre sorteringen 1-7 är fortfarande utbredd. 1-4 brukar anges som os, 5 som kvinta, 6 som urlägg och 7 som vrak. Tryckt på bygghandeln brukar inte vara os direkt... Att man har en produkt man kallar 'premium' eller liknande kan innebära att man tryckt en kvinta och den billigare volymtrallen är utskott. Antal kvistar, dess storlek och dess placering är en del av bedömningen vid klassning.
Vi kan konstatera att troligtvis de flesta säljer samma klass. Annars lär de kalla detta som lite själv nämnde "premium" och så tjänar man mer pengar... Sen tror jag inte att de flesta inte skulle tänka på skillnaden.
Man kollar bara om brädan är klassad som bandy virke eller inte.
Idag köper alla åf såna stora mängder att det inte finns tillräckligt mycket dåligt virke att lura på sina kunder.
De är nog tur. Där var det nog värre förr. Att man sålde utskott som bra virke.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Den här säger allt.. När vi pratar brädor