40 377 läst · 64 svar
40k läst
64 svar
Kvalité byggmax trall?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Man måste ha koll på sorteringen när man köper trallvirke. I synnerhet om man inte kan stå och plocka ut bra brädor. Trallvirke ska man aldrig köpa av sämre sortering än G4-2. Det är framför allt mängden och typen av kvistar som skiljer de olika sorteringarna åt. Det blir inte billigare i slutändan att köpa sämre sortering. Detta gäller alla virkeshandlare, inte bara Byggmax.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det kan vara svårt att reda ut. Sortering handlar mest om kvistar. Andra aspekter på virkeskvalitet som t.ex. grad av tätvuxenhet värderas egentligen inte på annat sätt än att man kan välja norrländsk gran t.ex. Sorteringen följer samma regler i hela landet, medan virkeskvalitén i övrigt varierar stort mellan sydsverige och norrland. Inomhuspanel som är torkad ska inte spricka någonstans.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Jag bara måste väcka en sån här underbar tråd. Jag älskar myter om att byggmax skulle vara sämre än andra.
Pratar man om klasser så kan det kanske skilja, men jag tror att de flesta säljer samma klass. Eftersom de flesta inte är medvetna. Virket kommer från samma leverantörer som de flesta åf.
Det är inget nytt att man behöver kolla det virke man köper. Anledningen till att byggmax är billigare än andra har med prissättning och marginaler att göra. De har inte samma bemanning. Där sparar man pengar.
Förvisso så handlar jag inte på byggmax så mycket. Jag föredrar hornbach. Uppskattar att vara under tak. Prismässigt ligger de likvärdigt som byggmax.
Självklart kan man råka ut för dåligt virke. Det kan man få överallt. Trä är ett levande material. Sen tror jag det handlar om inställning. När virket börjar spricka så överdriver man det omedvetet om man handlat på byggmax och inte brukar göra det.
Eftersom det är så dåligt.
Eftersom leverantörerna är de samma. Och de levererar inte ett sämre virke till just byggmax. Det handlar om volymer. De volymer som byggmax beställer det är en hemlighet till ett lågt pris.
Det är som bregott. Det finns inte en sämre variant men som heter likadant och ser likadant ut. Du kan inte leverera en produkt som är billigare men heter likadant. Det säger sig självt. Eftersom folk skulle tro att de köpte bregott. Det är samma oavsett sak. Vill du göra något lite billigare och lite sämre då byter man namn.
Så handla var ni vill. Det är samma virke överallt. Är något mycket dyrare kan du kolla klassningen. Men annars så är inte något bättre för att det är dyrt. Bregottet är inte bättre för att de är dyrt.. Prissättning handlar om marginaler och service. Samt naturligtvis kvantitet.
Pratar man om klasser så kan det kanske skilja, men jag tror att de flesta säljer samma klass. Eftersom de flesta inte är medvetna. Virket kommer från samma leverantörer som de flesta åf.
Det är inget nytt att man behöver kolla det virke man köper. Anledningen till att byggmax är billigare än andra har med prissättning och marginaler att göra. De har inte samma bemanning. Där sparar man pengar.
Förvisso så handlar jag inte på byggmax så mycket. Jag föredrar hornbach. Uppskattar att vara under tak. Prismässigt ligger de likvärdigt som byggmax.
Självklart kan man råka ut för dåligt virke. Det kan man få överallt. Trä är ett levande material. Sen tror jag det handlar om inställning. När virket börjar spricka så överdriver man det omedvetet om man handlat på byggmax och inte brukar göra det.
Eftersom leverantörerna är de samma. Och de levererar inte ett sämre virke till just byggmax. Det handlar om volymer. De volymer som byggmax beställer det är en hemlighet till ett lågt pris.
Det är som bregott. Det finns inte en sämre variant men som heter likadant och ser likadant ut. Du kan inte leverera en produkt som är billigare men heter likadant. Det säger sig självt. Eftersom folk skulle tro att de köpte bregott. Det är samma oavsett sak. Vill du göra något lite billigare och lite sämre då byter man namn.
Så handla var ni vill. Det är samma virke överallt. Är något mycket dyrare kan du kolla klassningen. Men annars så är inte något bättre för att det är dyrt. Bregottet är inte bättre för att de är dyrt.. Prissättning handlar om marginaler och service. Samt naturligtvis kvantitet.
Håller inte medB Byggdjuret skrev:Jag bara måste väcka en sån här underbar tråd. Jag älskar myter om att byggmax skulle vara sämre än andra.
Handlar ibland på Byggmax och man får sortera bort en del som är van eller sneda.
De som säljer trall lite dyrare är oftast bättre virke. Köpte förra året en hel del på Karl Hedin och sorterade knappt bort något alls när jag plockade reglar och trall i tryckimpregnerat.
Lite dyrare men vill man ha kvalitet så kostar det lite mera. Ihop med allt arbete och skruv så är det inte så mycket att bråka om.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Tja... Är mjölken bättre för att du betalar mer för den? Varför skulle byggmax vara sämre för? De vill inte ha sneda brädor mer än någon annan. Dessa säljer inte naturligtvis. Säljer det inte tjänar du inga pengar. Ett företag som byggmax med låga marginaler vill absolut inte få sämre än någon annan. Tvärtom kanske. De har inte råd helt enkelt. Men när du handlar på byggmax så gör man jobbet själv. Du väljer brädor själv. Och de är inte så snabba på att lyfta fram nytt alltid. Jag kan tänka mig att den dyra butiken är snabbare på att plocka fram. Nytt virkeoptimum skrev:Håller inte med
Handlar ibland på Byggmax och man får sortera bort en del som är van eller sneda.
De som säljer trall lite dyrare är oftast bättre virke. Köpte förra året en hel del på Karl Hedin och sorterade knappt bort något alls när jag plockade reglar och trall i tryckimpregnerat.
Lite dyrare men vill man ha kvalitet så kostar det lite mera. Ihop med allt arbete och skruv så är det inte så mycket att bråka om.
Sen får du bättre service! Det är absolut en anledning till att besöka en dyrare åf. För mycket kan man anklaga byggmax för, men inte är det bra service.
Nä servicen är obefintlig. Dock så handlar jag en del där ändå. Men skall man ha större partier blir det ett jäkla letande efter bra brädor eller reglar för den delen. Men orkar man det så kan man tjäna en bra hacka på göra så och med ett resultat som står sig lika bra mot de dyrare konkurrenternas utbud av samma kvalité.B Byggdjuret skrev:Tja... Är mjölken bättre för att du betalar mer för den? Varför skulle byggmax vara sämre för? De vill inte ha sneda brädor mer än någon annan. Dessa säljer inte naturligtvis. Säljer det inte tjänar du inga pengar. Ett företag som byggmax med låga marginaler vill absolut inte få sämre än någon annan. Tvärtom kanske. De har inte råd helt enkelt. Men när du handlar på byggmax så gör man jobbet själv. Du väljer brädor själv. Och de är inte så snabba på att lyfta fram nytt alltid. Jag kan tänka mig att den dyra butiken är snabbare på att plocka fram. Nytt virke
Sen får du bättre service! Det är absolut en anledning till att besöka en dyrare åf. För mycket kan man anklaga byggmax för, men inte är det bra service.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Så är det. Ibland betalar man gärna lite extra för att få service.Silver78 skrev:Nä servicen är obefintlig. Dock så handlar jag en del där ändå. Men skall man ha större partier blir det ett jäkla letande efter bra brädor eller reglar för den delen. Men orkar man det så kan man tjäna en bra hacka på göra så och med ett resultat som står sig lika bra mot de dyrare konkurrenternas utbud av samma kvalité.
Själv har jag turen att bo nära både hornbach och bauhaus samt byggmax.
Men jag föredrar hornbach. Ligger ganska lika prismässigt men mycket större varuhus och skönt å plocka virke under tak...
Inte f-n är det bättre virke på den dyrare brädgår´n. När vi byggde ut altanen för några år sedan så tänkte vi att vi köper lite dyrare virke med bättre klass. Var förbi fina brädgår´n och beställde med hemkörning. Får mitt lass och börjar bära ut till baksidan. Döm om min förvåning när det mitt i högen förekommer brädor med märken efter buntbandet som håller ihop bunten samt bräder med smutsiga fot avtryck, till och med brädor med betongspill låg inne i högen. Och detta skulle vara en "ny" bunt med finare brädor. Näe, det var antagligen skiten från något annat bygge som de blandat upp med lite "finare" brädor runt i kring. Det slutade med att jag sorterade ut det jag tyckte var acceptabelt så fick de komma och hämta samt leverera det som saknades (det som jag sorterat bort). Blev lite dyrare transport för fina brädgår´n men leverera man dålig kvalitet så får man stå sitt kast. Önskar bara att jag hade varit ännu mera kräsen när jag sorterade..... den firman kommer i alla fall inte att få någon rekommendation från mig
Jag har inte handlat på så många ställen men jag har då inte sett nån kvalitetskillnad mellan Byggmax, Beijer och XL-Bygg.
Enda skillnaden är att Byggmax har inte lika fancy butik där folk med händerna i fina arbetsmörkeskläder går i kring och snackar skit med varandra.
På Byggmax får man sköta allt jobb själv, har man inget emot det så funkar Byggmax.
Vill man sköta med gubbar i inbördebeundrarklubben far man till Beijer.
Enda skillnaden är att Byggmax har inte lika fancy butik där folk med händerna i fina arbetsmörkeskläder går i kring och snackar skit med varandra.
På Byggmax får man sköta allt jobb själv, har man inget emot det så funkar Byggmax.
Vill man sköta med gubbar i inbördebeundrarklubben far man till Beijer.
Skall ni ha riktigt fina trall oberoende av leverantör så välj den som är rillad och vänd den upp och ner.
Denna bräda kommer från centrum av trädet så det finns inget specifikt ”glad / ledsen gubbe” att kiva om hur den skall läggas. Det andra urvalskriteriet är täthet mellan årsringar,1-1,5 mm är mycket bra 4-7 mm är skit.
På Byggmax kan man sortera själv och 25-30% går bort och det är lika hos dom flesta stora leverantörer men där får man inte sortera. Jag har hittat tätväxta buntar på Jem o Fix, men nästa bunt är från sydvästSverige, där ett träd växer med 1 cm / år.
Men det finns mindre leverantör som har direktkontakt med sågverk i Norrland som får skog som växt med 1 mm / år, dom är sällsynta i dag.
Denna bräda kommer från centrum av trädet så det finns inget specifikt ”glad / ledsen gubbe” att kiva om hur den skall läggas. Det andra urvalskriteriet är täthet mellan årsringar,1-1,5 mm är mycket bra 4-7 mm är skit.
På Byggmax kan man sortera själv och 25-30% går bort och det är lika hos dom flesta stora leverantörer men där får man inte sortera. Jag har hittat tätväxta buntar på Jem o Fix, men nästa bunt är från sydvästSverige, där ett träd växer med 1 cm / år.
Men det finns mindre leverantör som har direktkontakt med sågverk i Norrland som får skog som växt med 1 mm / år, dom är sällsynta i dag.
Senaste altanen köpte jag på Karl Hedin.
Lite dyrare per meter men och andra sidan kan man alltid förhandla pris där, fick nästan skruven gratis vilket innebar exakt samma totalpris som på byggmax, fast en jäkla bra service och knappt något dåligt virke alls!
Lite dyrare per meter men och andra sidan kan man alltid förhandla pris där, fick nästan skruven gratis vilket innebar exakt samma totalpris som på byggmax, fast en jäkla bra service och knappt något dåligt virke alls!
Byggmax kvalitetet eller ej men det jag har hört oändliga gånger är att när man beställer där från hemleverans så tar de bara en pall och lyfter ner. Har du otur så får du då pallen med de brädor som alla kunder på plats har ratat.
Sen kanske de ersätter eller byter ut i efterhand. men hur kul är det att mitt i bygget märka att materialet är skit?
Har köpt mycket material på BM och med tanke på vad man betalar så ä'r det en helt ok butik. Men de har en del utmaningar.
(kommer dock att köpa från lokala byggvaruhuset som "enbart säljer till företag" när det är stora mängder med hemleverans då de har halva priset för leverans inom kommunen. Dessutom extrem servicekänsla. Deras nackdel är såklart att när man köper mindre mängder så är de väldigt dyra i jämförelse med andra. MEN. Det är alltid bra produkter)
Sen kanske de ersätter eller byter ut i efterhand. men hur kul är det att mitt i bygget märka att materialet är skit?
Har köpt mycket material på BM och med tanke på vad man betalar så ä'r det en helt ok butik. Men de har en del utmaningar.
(kommer dock att köpa från lokala byggvaruhuset som "enbart säljer till företag" när det är stora mängder med hemleverans då de har halva priset för leverans inom kommunen. Dessutom extrem servicekänsla. Deras nackdel är såklart att när man köper mindre mängder så är de väldigt dyra i jämförelse med andra. MEN. Det är alltid bra produkter)