Har just lagt ca 35 m² med leverans från Optimera. Har bytt ut lite redan (stora kvistar med risk för fotskador) . Byggmax har levererat till en granne och det var bättre. Just tryckimpregnerat kan vara allt från hyfsat till rena skiten. Jag köpte lite sent på säsongen så de fina var redan tagna. Rekommendation är att boka en sändning obruten förpackning till lokala handlaren tidigt på säsongen, så kanske det funkar. Annars måste man nog plocka själv.

B Bering skrev:
Har inget att jämföra med men visst har det spruckit på ganska många ställen. Nu var det första altanbygget och vi satte endast en skruv i varje planka vilket självklart i efterhand är en extremt dålig idé vilket gjort att plankorna inte sitter lika stabilt längre.
Men man kan gå på den utan skor utan att ta sönder fotsulorna helt och hållet.
Som andra skriver så får man nog det man betalar för, skulle jag bygga en ny altan idag skulle jag nog testat någon lite dyrare variant av virke!
Enskruv? Det blir ju propellrar av allt efter ett tag

• Gilla
Handhyveln
  • Laddar…
O olastr skrev:
Byggmax har väl bara osorterade längder, hos andra kan man få det i en specifik längd som passar det man ska bygga. Blir inte en massa skarvar i onödan. Byggde en altan för några år sedan där jag beställde 5.40 längd på brädorna för att slippa skarva.

På de Byggmax jag varit på har det funnits tre längder att välja på.
3,60
4,20
5,20
(Om jag minns rätt)

Byggde ut vår altan med ca 90 kvm förra sommaren med byggmax- virke. Skulle säga helt OK för priset. Man får försöka välja ut de bästa när man är där och hämtar och jag tror de är dåliga på att själva plocka bort ratat virke (mao kan det variera mellan besöken beroende på vad som finns kvar).
Av allt virke vi köpte, så visst var det en del man fått såga av eller lägga åt sidan som "reservplankor", men inget ovanligt, tror jag. Skulle tro att det är ungefär samma på t.ex. bauhaus.

Har gjort andra projekt med virke från Beijer, som jämförelsevis var bra mycket dyrare än byggmax och även där har vi fått sålla bort mycket vid hämtning. Ett par gånger har vi tillochmed fått åka tillbaka med massa virke som varit helt otjänligt (vid beställning av större mängder, där vi inte valt ut brädorna själva).

O olastr skrev:
Byggmax har väl bara osorterade längder, hos andra kan man få det i en specifik längd som passar det man ska bygga.
De har sorterade längder så du kan välja, sedan kan det säkert skilja vilka längder man har beroende av storlek på just den Byggmaxaffären. Så just den längden du kanske önskar finns inte lager.

Jag har byggt två altaner senaste åren med majoriteten av trallen från byggmax men en del från XL-bygg och K-rusta för att få långa längder som inte fanns hemma på byggmax.

Enligt butikernas hemsidor ska kvaliteten på trall i 28x120 hos både Beijer och Byggmax vara en blandning av G4-2 och G4-3, med majoritet av G4-2 och då kostar byggmax 11,95 och Beijer 20,55 om du går upp på 4,80-längder. Sen säljer ju Beijer en kvalitetsnivå högre som kallas premium men den är klart dyrare.

Min upplevelse är att det är riktigt stor variation på virket hos Byggmax, vi hade tur och den dagen vi hämtade hem det mesta var det jättefint virke i närapå hela bunten men andra dagar har det varit 50% virke i buntarna som jag valt bort så jag skulle aldrig välja hemleverans därifrån, har man däremot tid och ork att åka dit och plocka så tycker jag det är ok!

Sen måste jag säga att trallen på XL-bygg är det lika illa ställt med enligt min erfarenhet.

K KTK skrev:
Enskruv? Det blir ju propellrar av allt efter ett tag
Helt riktigt, men det var mer än jag visste då! :)

• Gilla
KTK
  • Laddar…
Om man kan välja ut bra virke själv kan det bli bra. I mitt fall anlitade jag en firma att bygga trall och de hade ingen tid att kolla varje planka så naturligtvis tog de alla plankor som andra hade ratat. De sprack nästan alla efter 2 veckor.

• Haha
Handhyveln
  • Laddar…
B Bering skrev:
Helt riktigt, men det var mer än jag visste då! :)
Du menar på allvar EN skruv? Inte ”en skruv per regel” (i motsats till två)?

Jag köpte Xlent trall från XL bygg och den är superfin.

Snålade lite o köpte staketribbor 28x45 på byggmax.. hopplöst krokiga och mycket kvist. Var o köpte för nästan samma pris på XL nu och så otroligt mycket finare och rakare.
Ett annat problem med byggmax än ständig oordning, iofs pga kunderna men så blir det ju när varannan bräda är krokig osv. Min lärdom... stå en timme på Byggmax för att hitta typ 10 28x45 som ser ok ut.. nej betalar då hellre lite mer och bara kan plocka snabbt från en hög.

S speked skrev:
Jag köpte Xlent trall från XL bygg och den är superfin.

Snålade lite o köpte staketribbor 28x45 på byggmax.. hopplöst krokiga och mycket kvist. Var o köpte för nästan samma pris på XL nu och så otroligt mycket finare och rakare.
Ett annat problem med byggmax än ständig oordning, iofs pga kunderna men så blir det ju när varannan bräda är krokig osv. Min lärdom... stå en timme på Byggmax för att hitta typ 10 28x45 som ser ok ut.. nej betalar då hellre lite mer och bara kan plocka snabbt från en hög.
Helt rätt, där blir man irriterad så betalar hellre lite mer för en bra dag.

Byggde ut altanen med 24kvm och tvättade av den gamla trallen som legat 7år obehandlad.
Resultatet blev kanonbra så funderar på om jag verkligen ska olja den silvergrå eller låta den vara, hmm
Köpt på Derome

elpaco elpaco skrev:
Du menar på allvar EN skruv? Inte ”en skruv per regel” (i motsats till två)?
Givetvis menar jag en skruv per regel, ber om ursäkt om det jag skrev var lite missvisande :thinking::D

• Arg
  • Gilla
porcelina och 1 till
  • Laddar…
B Bering skrev:
Givetvis menar jag en skruv per regel, ber om ursäkt om det jag skrev var lite missvisande :thinking::D
Jag har byggt ett litet utedäck av byggmaxtrall. Föste första raden med två skriv (per regel) och resten med en dold skråskruvad. Har gått utmärkt.

• Gilla
Jo-han
  • Laddar…
D Dempah skrev:
Vi anlitade hantverkare via Byggmax förra sommaren för att bygga vår nya altan, och köpte även materialet från dem. Trallen fick bytas i omgångar för att det var mycket sprickor i det, och nu ett år senare så ser altanen för jävlig ut.

Är mitt uppe i en tvist med Byggmax, så kan inte rekommendera vare sig arbete eller trall.
Var och köpte trall hos byggmax regnet öste ner så det var inte läge att stå att sotera för mycket men
väl hem kommen upptäcker man när man börjar lägga det massor av brädorna med spricker frågade
dom om det gick att byta dom, men där var ingen returrätt så det fick bli sopp stationen istället både
första och sista gången jag köper deras skitvirke,kan inte förstå vad det är för fel på dom som i byggmax reklamen
tycker dom har bra kvalite måste ha fått bra betalt och virket gratis,som vanligt man får vad man betalar för finns inga undan tag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.