266 läst · 6 svar
266 läst
6 svar
Kutterspån - köpa vad från vem?
Hejsan
Fulle rulle i renovering på andra våningen, där vi nu lägger nytt plankgolv. Under detta ligger det sen tidigare kutterspån. Eftersom detta är på "våning 2" så har vi valt att behålla det, och fylla på med mer.
Men var kan man köpa detta och vad köper man? Jag har inte möjlighet att pallra mig till sågverk eller snickeri utan får helt enkelt handla genom hornbach, byggmax och liknande.
Är det detta jag kan köpa;
Eller är det något annat "kutterspån" som ska köpas när det ska ligga i mellanbjälklaget mellan våning 2 och 1?
Och absolut, man kan byta ut det etc. men det är inte aktuellt nu. Det kommer ske sen på våning 1 men ej nu på våning 2.
Tack!
Fulle rulle i renovering på andra våningen, där vi nu lägger nytt plankgolv. Under detta ligger det sen tidigare kutterspån. Eftersom detta är på "våning 2" så har vi valt att behålla det, och fylla på med mer.
Men var kan man köpa detta och vad köper man? Jag har inte möjlighet att pallra mig till sågverk eller snickeri utan får helt enkelt handla genom hornbach, byggmax och liknande.
Är det detta jag kan köpa;
- https://www.byggmax.se/kutterspån-20kg-p45520
- https://www.jemfix.se/stallstroe-kutterspaan-23-kg-vida/1157/9039989/
- https://www.bauhaus.se/stallstro-vida-kutterspan-23kg-sack
Eller är det något annat "kutterspån" som ska köpas när det ska ligga i mellanbjälklaget mellan våning 2 och 1?
Och absolut, man kan byta ut det etc. men det är inte aktuellt nu. Det kommer ske sen på våning 1 men ej nu på våning 2.
Tack!
Ingen?
Medlem
· Västernorrland
· 11 220 inlägg
Medlem
· Korpilombolo
· 3 420 inlägg
Skulle säga att kutterspån är ganska värdelöst i bjälklag Ja det har använts länge men det varken ljudisolerar eller värmeisolerar särskilt bra eftersom det är för luftigt och lätt. Det sjunker dessutom ihop med tiden och brinner som krut.
Om du absolut väljer kutterspån är det ett hyvleri du ska besöka. Du får det nästan gratis eftersom det är en biprodukt som möjligen duger till stallströ.
Om du absolut väljer kutterspån är det ett hyvleri du ska besöka. Du får det nästan gratis eftersom det är en biprodukt som möjligen duger till stallströ.
Jovisst är det så men i detta fall behöver jag fylla på ca 35kvm, 15cm. Att byta allt kommer kosta för mycket. Med detta har vi isolerat alla ytterväggar, samt vind rejält vilket har lett till att tempen på vintern med maxade radiatorer legat på 16-17 till att nu utan 3 av 4 radiatorer ligger på 19 med knappt värme igång..imported_Benno skrev:
Skulle säga att kutterspån är ganska värdelöst i bjälklag Ja det har använts länge men det varken ljudisolerar eller värmeisolerar särskilt bra eftersom det är för luftigt och lätt. Det sjunker dessutom ihop med tiden och brinner som krut.
Så tror vi klarar oss.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 390 inlägg
Kutterspån finns ju på bal men sågspån är tyngre och tätar till för ljud i bjälklag på ett bättre sätt.
Jag har lagt kutterspån (på bal för hästbox) på sågspånet på vinden i mitt hus från 1920. Blev väldigt bra med isoleringen, jag slutade frysa på övervåningen och fick ta bort ett element.
Jag har lagt kutterspån (på bal för hästbox) på sågspånet på vinden i mitt hus från 1920. Blev väldigt bra med isoleringen, jag slutade frysa på övervåningen och fick ta bort ett element.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilken överfräs ska man köpa? - Första fräsen jag köper
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Ska man köpa dröm 70-tals hus med vissa error?
Köpa & Sälja hus -
Källare med hög relativ fuktighet - köpa ändå?
Byggnadsvård -
Vilken T-koppling ska jag köpa
Vatten & Avlopp -
Var ska jag köpa kolfilter till AGE-900 ISLA. Några tips?
Vitvaror