cecar33 skrev:
Kolla och prata med Morups-fönster dom är i en klass för sig
Läs tråden en gång till så förstår du vad den handlar om. Morups Fönster gör moderna, pulverlackade aluminiumfönster utan spröjs. ;)
 
Om man limmar en rektangulär spröjs och sedan kittar den?
Är det kittet som gör det?

Jag är lycklig ägare av kittfria fönster.

Protte
 
D
Johan menar att det är det faktum att det är olika glasrutor i ett kittat fönster och på grund av oexakthet i tillverkningen gör så att reflexer i fönstret uppför sig annorlunda och att man på grund av detta ser att ett spröjsat fönster är kittat istället för en hel glasyta som har en limmad spröjs. Kan inte påstå att jag någonsin har lagt märke till detta (eller snarare avsaknaden av detta) och huruvida det skulle på något sätt vara estetiskt tilltalande med reflexer som går osymetriskt. Jag tror nog man får ha bra mycket äldre typ av glasmaterial och tillverkningsmetod för att man skall märka någon större skillnad.

Jag ser ingen större skillnad på reflexbilden på nedanstående fönster och kan inte påstå att jag tycker det ena utförandet skiljer sig nämnvärt från det andra (förutom uppenbara saker som storleken på rutorna och tjockleken på spröjs/poster).
 
  • sprojs.jpg
  • sprojs2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • sprojs3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
janolena skrev:
Jag såg ett utmärkt exempel som jag fotade i går där fönsterköparen inte varit tillräckligt noga med val av typ av fönster, på bilden till vänster det gamla fönster och höger det nya som har helt annant utseenede och propotioner , det är det jag menar med att få lika ljusinsläpp som dom fönster som sitter i huset innan, var noga där!
Det där är ju en helt annan fråga och har ingenting med Tanumsfönster eller SP-fönster, eller kittade eller limmade spröjs att göra.
 
ridax skrev:
Johan menar att det är det faktum att det är olika glasrutor i ett kittat fönster och på grund av oexakthet i tillverkningen gör så att reflexer i fönstret uppför sig annorlunda och att man på grund av detta ser att ett spröjsat fönster är kittat istället för en hel glasyta som har en limmad spröjs. Kan inte påstå att jag någonsin har lagt märke till detta (eller snarare avsaknaden av detta) och huruvida det skulle på något sätt vara estetiskt tilltalande med reflexer som går osymetriskt. Jag tror nog man får ha bra mycket äldre typ av glasmaterial och tillverkningsmetod för att man skall märka någon större skillnad...
Rätt uppfattat, men jag ser det oftast direkt (och knyter näven i byxfickan :D ).
Det är i samma härad som att inte sätta fönsterkarmen i liv med panelen eller att använda vattenkupa, men inte skarpvinkel till takavvattningen och hävda att det rent objektivt inte spelar någon roll för utseendet. Jag tycker bara att det är synd på fina material.
 
D
Men vilka fönster i bilderna har limmade spröjs respektive genomgående spröjs? Och beskriv vari skillnaden ligger i reflexbilden på fotona?
 
ridax skrev:
Men vilka fönster i bilderna har limmade spröjs respektive genomgående spröjs? Och beskriv vari skillnaden ligger i reflexbilden på fotona?
Skicka 3D-bilder på runt 200MB så skall jag gladeligen svara. ;)
 
D
Jaha... är det inte mer uppenbart än så.... I så fall tror jag att jag fortsätter att störa mig mer på att det inte finns några invändiga spröjs på SP 2+1 fönster... :D
 
ridax skrev:
Jaha... är det inte mer uppenbart än så.... I så fall tror jag att jag fortsätter att störa mig mer på att det inte finns några invändiga spröjs på SP 2+1 fönster... :D
Man måste alltså se det i verkligheten med egna ögon.

Går faktiskt att beställa sådana 2+1 av RM ända ner till U=0.9, men de blir så löjligt dyra att det blir rent snobberi.
 
D
Jag vågar påstå att du inte klarar av att se skillnaden på normalt betraktningsavstånd och att dina betraktelser visserligen är rimliga men inte konsekvent stämmer med modern tillverkningsteknik. Jag har betraktat fönstren speciellt med avseende på den reflektion du pekar på och våra fönster som har "äkta" spröjs/poster har så plana och konsekventa glaskassetter att man inte kan se någon som helst skillnad på reflektionen från den ena rutan till den andra.

På Tanumsfönstren däremot så uppstod denna effekt ändå, trots att spröjsen är limmade. Vet inte varför.

Däremot på riktigt gamla glas där varje ruta är individuell och "ej perfekt" varken till planhet, tjocklek eller färg, så kan jag mycket väl hålla med om att det naturligtvis blir uppenbart och det kan ha sin charm att varje ruta är individuell på detta sätt. Tillåt mig dock att tvivla på att SP-fönster 2+1 ger en sådan upplevelse... :wow:
 
Någon mer som har nyare erfarenheter av Tanumfönsters kulturfönster?

Vi funderar på att ha dem i vårt nya hus som byggs i sekelskiftesstil.
Dels är U-värdet är 1,3 W/m2 så jag är rädd att det krävs element under.
Dessutom är de inte heller låsbara så det är inte säkert att försäkringen gäller vid eventuellt inbrott.

Är det en dålig idé att inte välja moderna 3-glas med U-värde 0,8-0,9?
 
Har för mig att det inte tillåtet med så höga u-värden som 1,3 i nybyggnation.
(Boverket)
 
Japp, inte helt rätt att avgöra vad som gäller i Boverkets bestämmelser.

Men jag tolkar det som att om husets medel-u-värde överstiger 0,4 W/m2K alternativt har ett energibehov på 75 kWh/m2 så gäller att fönsterna måste ha ett u-värde på <1,2 W/m2K. Oklart om detta gäller både vid nybyggnation och renovering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.