44 564 läst · 185 svar
45k läst
185 svar
kryssmäta rum...stämmer inte än då?
Har en llitet litet problem, som jag stötte på nu...
Tänkt börja lägga listbanden, men lägger jag dit en stav så får jag en liten glipa, vrf vet jag inte. Då biten passar klockrent i mitt frässpår, kontrollerade det under tiden jag fräste.
men notera att om man lyfter lite i bakkant så blir det tight å gött, så jag sitter i valet och kvalet om jag ska spackla upp lite längssidorna, eller inte.
om jag gör det så kommer listbandent att ligga högre upp än resterande golv, men det får man slipa ner, blir lite mer jobb, men det lämnar jag bort
Med glipa
Utan glipa, lyfter lite
Här ser man att det inte blir samma nivå
Tänkt börja lägga listbanden, men lägger jag dit en stav så får jag en liten glipa, vrf vet jag inte. Då biten passar klockrent i mitt frässpår, kontrollerade det under tiden jag fräste.
men notera att om man lyfter lite i bakkant så blir det tight å gött, så jag sitter i valet och kvalet om jag ska spackla upp lite längssidorna, eller inte.
om jag gör det så kommer listbandent att ligga högre upp än resterande golv, men det får man slipa ner, blir lite mer jobb, men det lämnar jag bort
Med glipa
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utan glipa, lyfter lite
Logga in
Skapa konto
Här ser man att det inte blir samma nivå
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Som sagt var det bara ett problem på vissa ställen, jag sket i den lilla springan där. På övriga ställen gick det ihop fint. Det viktiga är ju att du fräser på rätt höjd, var extremt noggrann när du gör inställningen.
Jag tog en stav å, ställde in höjde via denfalkn skrev:
Hur ser den springan ut nu? När golvet är klart? Och behandlat.
Funderar om jag ska spackla eller bara accepter deb springan å
Köra på
Vet ej, inget jag går och tänker på direkt. Jag har lagt fiskben i 5 olika rum/utrymmen nu så jag kommer inte ens ihåg var det var problem. När golven är slipade och behandlade tänker man inte på sådana smågrejer. Tittar man på de gamla originalgolven ser de betydligt värre ut.
Så det är okej? Bara att köra på,falkn skrev:
Behöver inte spackla upp golvet?
Produkter som diskuteras: "smygvinkel"
Smygvinkel 200 SMV20 Hultafors
Mät vinklar snabb och enkelt
329 kr inkl moms
Läs mer
Godkänn! Det är ett trägolv du lägger, det kommer att röra sig lite och en del sprickor kommer att finnas eller uppkomma oavsett hur perfekt du lägger det. Det är inte ett laminatgolv... Överjobba inte utan gör det bra men kom ihåg att perfect ibland är the enemy of good.
/K
/K
Hehehe.... Det var så killen jag köpte golvet av också sa.... Att det är omöjligt att få det 100% även för dom som har lagt det i 20år, men för en amatör som jag är så är det svårt att veta vad man kommer att se när allt är klart och inte.kallun skrev:
Får tack för inlägget.
Jag kommer att limma listbanden, då det blir svårt att spika, kommer inte åt riktigt, så nu håller jag på att försöka lägga färdigt listbanden, för att sedan limma allt på en gång
Sitter och funderar å tänker på hur jag ska få fram vinkel, då min smygvinkel var kass måste finns något lägg sätt att få fram den,
tänker att man har ju hörnet, sätt ett snöre så långt in i hörnet, försöka rita av de å sedan såga efter linjen...
tänker att man har ju hörnet, sätt ett snöre så långt in i hörnet, försöka rita av de å sedan såga efter linjen...