Transistorer som sitter regulatorer mm har en förkärlek till att fallera till ledande tillstånd vilket är mindre bra om elektroniken skall få 3,3 V men får 12 V genom en switchregulator som har gått sönder.
En lösning är säkring och zenerdiod som kortsluter. Alternativt koppling med zenerdiod som bara släpper igenom under maximalt tillåten spänning.

K krsjo skrev:
Den modellen är sådan. Men dessa TR 3025-S från Noratel har ingen delad kärna. TS hade gärna fått dela fler bilder kring där solcellsinstallatörerna härjat.
[bild]
Det är Inne i kopplingsdelen. Vill ej röra det själv. Får bilder senare.

Kilrain Kilrain skrev:
Har själv råkat ut för förstörd utrustning efter besök av elektriker. Bland annat skador på en värmepump.

Problemet som jag såg det var att bevisläget var öken om/när elektrikern nekar till att ha orsakat skadan. Så vi käkade helt enkelt kostnaden och lärde oss en viktig läxa.

Se till att koppla ur eller bryta strömmen till allt viktigt innan elektriker ska in och fippla med nåt. För t.ex. en värmepump bör man ha en separat brytare. För vanlig hemelektronik bör man helt enkelt dra ut sladdarna.
Precis. Det ska jag komma ihåg när/om jag har hit någon elektriker.

KJD KJD skrev:
Lite knepigt då att vi har strömavbrott från gatan lite titt som tätt här, senaste igår natt vid 2 tillfällen. Haft åsknedslag på gatan under sommaren. Inga effekter då.

Hade åsknedslag i en 14m hög fura på tomten för ca 4 år sen, då en större gren rök av och barken på halva sidan, då flög det stickproppar ur väggkontakten hos både mig och min granne. Mitt dåvarande koppartrådmodem slogs ut med en mindre rökplym. Den dåvarande värmepumpen var dock helt opåverkad.
Om ni har såpass svajigt elnät (luftledningar? ) så kan det hända att elektronik tagit skada vid något tidigare tillfälle men fungerar ett tag till. Det är nog så det kommer att låta från elektriker ifall du försöker dri va det vidare.
Skulle tro det bästa du kan göra är att som sagt koppla ur dyr elektronik vid arbeten och dessutom satsa på ett effektivt överspänningsskydd. Har du ändå elektriker på plats så passa på att låta dem installera det. Material är några tusenlappar.

Redigerat:
KJD KJD skrev:
Markledning.
Då är det märkligt med alla dina störningar. Var är detta?

spikplanka spikplanka skrev:
Någon som vet om man kan mäta och konstatera sådant fel ?

Stora bolag har råd att skita på små kunder. Mao anlita mindre bolag.

Detta är ett viktigt tips att ta till sig. Motorer i t.ex värmepumpar har svängmassor, ventiler behöver en viss tid för att stabilisera sig, kondensatorer behöver laddas i en viss ordning, elektronik behöver fullföra sin uppstart innan de kan avbrytas igen osv.
Om man måste bryta igen så vänta gärna 5 minuter så att maskiner hinner stabilisera sig.

Kanske värt att sätta en sensor för nollfel som bara kopplar in elen om den "är ok"?
Vi kan kalla det för "PRAO-skyddet" ;)
När det gäller stora mot små bolag så är min personliga erfarenhet tvärt om. Jämfört med en av jättarna jag jobbar på nu så har de mindre bolagen jag jobbat på innan varken råd att ersätta större fel och även mer begränsade egenkontroller och utbildning. Så det är inte alls någon garanti att det blir bättre med små bolag

• Gilla
Conqvist
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
När det gäller stora mot små bolag så är min personliga erfarenhet tvärt om. Jämfört med en av jättarna jag jobbar på nu så har de mindre bolagen jag jobbat på innan varken råd att ersätta större fel och även mer begränsade egenkontroller och utbildning. Så det är inte alls någon garanti att det blir bättre med små bolag
Håller helt med om att dom stora bolagen har både bättre kunnande och en ekonomi som klarar både egenkontroller och fortbildning för personalen. Småskuttare ser ju direkt i sin plånbok om det blir ett lite större bakslag, dom stora har samma lön oavsett ev tabbar som ska ersättas.

• Gilla
Conqvist och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Håller helt med om att dom stora bolagen har både bättre kunnande och en ekonomi som klarar både egenkontroller och fortbildning för personalen. Småskuttare ser ju direkt i sin plånbok om det blir ett lite större bakslag, dom stora har samma lön oavsett ev tabbar som ska ersättas.
Exakt. Ett större bolag kan jobba mer på en "statistisk nivå", där det är lättare att bara kasta pengar på problemen så att de försvinner, och sedan ta igen det på de problemfria jobben.

spikplanka spikplanka skrev:
Någon som vet om man kan mäta och konstatera sådant fel ?
Enkelt gjort genom att mäta asymmetrin i delen man vill undersöka eller tror sig ha problem i. Pss kan man om man vill skydda sig genom att skilja från känsliga delar med ett skydd bestående av ett mätande relä lämpligt ställt för asymmetri som manövrerar en bistabil kontaktor.

Lantbrukare av modernare slag har ibland såna lösningar till känslig elektronik som ofta inte är så välkonstruerad men med förgyllt pris. De har även ofta relativt stora laster som kopplas och utbredda interna elanläggningar med svår miljö där mycket kan hända.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.