25 854 läst · 68 svar
26k läst
68 svar
Kretskort i vitvaror förstörda efter elektrikerbesök
Jag kan säga så här, hade en dator som stod på när elektrikern drog huvudbrytaren. Efter att han satte på den igen var datorn tvärdöd.Z Zharz skrev:Garanterat en nolla som släppt. Låter märkligt att bara värmepumpen har gått sönder och inget annat. Om du vill får du gärna försöka rita upp hur det är draget. Kan det t.ex vara en egen central till solceller och värmepump eller finna det bara en central i fastigheten? Ta gärna ett kort på centralen/centralerna. Det blir aldrig "strömspikar" som förstör elektronik när man slår av eller på en huvudbrytare.
Huruvida det var en ”strömspik” eller inte har jag ingen aning om. Men tveklöst så dog datorn ändå. Inget annat gick sönder vid det tillfället.
Problemet är att solcellsbranschen till stor del består av lycksökare. Blir lätt så när plötsligt staten dopar en ganska liten näring med frikostiga bidrag. Det lockar till sig en hel del folk som ser lättförtjänta pengar utan att ha någon större erfarenhet av branschen.KJD skrev:
växelriktare Huawei 15kW Hybridspikplanka skrev:Bild på elcentral med och utan kåpa?
Bild på installationen av strömstransformatorerna?
Vad är det för märke och modell av omvandlare från solpaneler till elnätet?
Märke och modell av solpaneler?
En spontan fundering är om befintlig installation varit förenad med problem av något slag som t.ex dålig anslutning av nolla genom att någon skruvterminal inte sitter åt ordentligt. Eller att skyddsjord och nolla har någon olämpligt sammanhang.
Kika även på inställda toleranser för spänning i omvandlare och vad märkskylten på värmepannan anger som maximal spänning. (märke och modell av värmepanna?)
Sätt gärna in någon loggning av spänningsnivåer på alla tre faser mot nollan. Mycket lättare att föra krav på skadestånd i så fall.
paneler: DMEGC 500W - Glas/Glas - Full Black
Mitsubishi Ecodan SWM100
får försöka kolla upp dessa toleranser
har ingen logger, får kolla om jag låna det
ska få besiktningsfirmans rapport mån-tis.
Kan nog ligga en del i det, men vi valde av just den anledningen en av dom mest högprofilerade firmorna som lågt i topp på besiktningsstatistiken. Jag uppfattar dom som noggranna, men jag tror dom har valt fel elfirma som underentreprenör (men enbart min gissning).L lbgu skrev:
Om inget annat hjälper och garantier, försäkringar och dylikt är prövat så kanske det är dags att ”baka” kretskorten och se om det räcker. Om de komponenter brunnit på riktigt är det ju kört men kanske kan vara värt ett försök. Se denna tråd för exempel. https://www.byggahus.se/forum/threa...305-doer-naer-den-koer-ut.459212/post-4799947
Menar du att den fungerade när de åkte och sedan gick sönder? Är ni säkra på att den fungerade när de kom? Dvs den hade inte stått sedan i våras av.KJD skrev:
Aldrig är lite väl starkt här. Induktiva laster ger spänningsspikar när kretsen bryts, som ju ger motsvarande strömspikar i annat inkopplat.Z Zharz skrev:
Om man inte är bekväm med att löda om komponenterna manuellt så ska man nog inte ge sig på att köra kretskortet i ugn.T TypRätt skrev:
Jag vet inte riktigt vad 200 grader skulle åstadkomma. Saker kanske rör sig lite av värmeutvidgning och får kontakt igen om lödningar spruckit, men problemet med brusten lödning är ju kvar.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 176 inlägg
Det kan mycket väl hänt som elektrikern påstår. Jag har själv varit med om en växelriktare som gått sönder efter att ha skruvat ur huvudsäkringarna för att göra ett jobb på ett helt annat ställe i anläggningen och sedan skruvat i dom igen. Hos en annan kund så gick huvudkortet i värmepumpen sönder efter att Ellevio gjort arbeten på elnätet och då haft tillfälligt strömavbrott. Liknande fall har även tidningen Elinstallatören tagit upp för ett tag sen.
Hos mina föräldrar gick deras häll sönder efter att en huvudsäkring löste ut pga överlast av värmefläktar i ett älgslakteri som ligger på samma gård.
Det är inte något som ofta inträffar att saker och ting går sönder när man slår på spänningen igen på en anläggning, men det är inte heller helt ovanligt.
Det man som elektriker kanske borde ta som större vana är att stänga av t.ex. värmepumpar separat och slå på dessa efter att man har spänningsatt hela anläggningen efter arbete.
//Patrik
Hos mina föräldrar gick deras häll sönder efter att en huvudsäkring löste ut pga överlast av värmefläktar i ett älgslakteri som ligger på samma gård.
Det är inte något som ofta inträffar att saker och ting går sönder när man slår på spänningen igen på en anläggning, men det är inte heller helt ovanligt.
Det man som elektriker kanske borde ta som större vana är att stänga av t.ex. värmepumpar separat och slå på dessa efter att man har spänningsatt hela anläggningen efter arbete.
//Patrik
Att värmepump pajar vid elarbeten (byte av servisledning) har jag råkat ut för. Det har då varit större anläggningar, och elektrikern har inte haft vett nog att stänga ner och bryta innan arbetet. Troligen bortfall av nollan, vilket orsakat uppeldad elektronik.
Man bör dessutom beakta försiktighet vid isolationsprovning, när det handlar om ansluten elekronik.
Man bör dessutom beakta försiktighet vid isolationsprovning, när det handlar om ansluten elekronik.
Kanske vore värt med någon form av överspänningsskydd som leder bort överspänningarna?
Kan bli lite olyckligt om tillslaget sker precis vid en spänningstopp möjligtvis. Finns väl särskilda anordningar för att slå av på endast vid nollgenomgång.
Kan bli lite olyckligt om tillslaget sker precis vid en spänningstopp möjligtvis. Finns väl särskilda anordningar för att slå av på endast vid nollgenomgång.
har igång vp under sommaren för har oisolerad platta. hade just luftat radiatorerna på övervåningen dagen innan dom var här. bredvid där jag sitter och jobbar så var det kallt 1h efter dom åkte. Då kollade jag felkod på vp. Värmepumpsfirman hade sina elektriker här samma eftermiddag.J Jaggatagga skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 838 inlägg
Det är nog troligt att elektrikern har klantat sig. Framförallt med tanke på de övriga tveksamheterna i hur det utfört arbetet.
Men du kommer aldrig att kunna bevisa det.
Och det finns en liiiten chans att de har rätt, att det är ett sammanträffande.
Men du kommer aldrig att kunna bevisa det.
Och det finns en liiiten chans att de har rätt, att det är ett sammanträffande.
börjat kolla på vad för säkerhetsskydd man kan installera. risken är för hög för att exponera sig mot.spikplanka skrev:
bra tips i övrigt från många. känns ju som att man både som privatperson men inte minst elektriker borde koppla ur all eltrionik innan man stänger ner strömmen. Borde vara en skyldighet för en eletriker tycker man.
Annars verkarr man riskera att elda upp elektronik i dom här storleksordningarna. Rör sig om > 20-25 k för bara materialet här. Sen har dom lagt många timmar på plats här.
Redigerat:
Lite knepigt då att vi har strömavbrott från gatan lite titt som tätt här, senaste igår natt vid 2 tillfällen. Haft åsknedslag på gatan under sommaren. Inga effekter då.H hempularen skrev:
Hade åsknedslag i en 14m hög fura på tomten för ca 4 år sen, då en större gren rök av och barken på halva sidan, då flög det stickproppar ur väggkontakten hos både mig och min granne. Mitt dåvarande koppartrådmodem slogs ut med en mindre rökplym. Den dåvarande värmepumpen var dock helt opåverkad.
Då har du också ett helt elnät som är med och delar på transienter.KJD skrev:
En transient måste då driva ett helt kvarter och transformatorns induktans för att få genomslag.