25 852 läst · 68 svar
26k läst
68 svar
Kretskort i vitvaror förstörda efter elektrikerbesök
Tror att få några pengar av elfirman blir svårt tyvärr då bevisningen är sannerligen svår även om det nu var i samband med deras besök.
Leta upp en liten elektronikfirma och se om de har möjlighet att titta på kretskorten. Jag har fått liknande kretskort reparerade för en tusenlapp när nya skulle kosta multum 😁
Leta upp en liten elektronikfirma och se om de har möjlighet att titta på kretskorten. Jag har fått liknande kretskort reparerade för en tusenlapp när nya skulle kosta multum 😁
Nollsläpp som länkades till här kan leda till just att några saker får överspänning.
En dåligt åtdragen plint kan orsaka det
Mina föräldrar hade ett hus där detta hände. Elektriker och elleverantör var ute flera gånger och drog plintar och kyl och spis gick sönder 2ggr totalt. Sista härdsmältan tog med jättemycket saker.
Felet var en dåligt dragen nolla i elbolagets stolpe. Elbolaget ersatte allt trasigt till nypris utan avdrag. Men tror det var så att både min pappa och handläggaren var pragmatiska och hederliga personer och kände det och hade förtroende. Men innan det var det svårt att få hjälp att fixa felet. Trots flera besök av elektriker som ringde elbolaget gällande just misstanke om dåligt dragna plintar.
En dåligt åtdragen plint kan orsaka det
Mina föräldrar hade ett hus där detta hände. Elektriker och elleverantör var ute flera gånger och drog plintar och kyl och spis gick sönder 2ggr totalt. Sista härdsmältan tog med jättemycket saker.
Felet var en dåligt dragen nolla i elbolagets stolpe. Elbolaget ersatte allt trasigt till nypris utan avdrag. Men tror det var så att både min pappa och handläggaren var pragmatiska och hederliga personer och kände det och hade förtroende. Men innan det var det svårt att få hjälp att fixa felet. Trots flera besök av elektriker som ringde elbolaget gällande just misstanke om dåligt dragna plintar.
Anmäl det till ditt försäkringsbolag och uppmana elfirman att de anmäler till sitt bolag. Försäkringsbolagen kommer att utreda vem som ska betala, det avgör inte du eller elfirman.KJD skrev:Har haft en elfirma på besök som har gjort en installation i vår elcentral för solceller.
Direkt efter dom har åkt härifrån rasar värmepannan (2 år gammal Mitsubishi luft/vatten-värmepump) installerad av annan elfirma/vvsfirma.
Kretskort i både inne och utedel är brända och behövde ersättas.
Nu frågar jag mig hur sannolikt är det att detta händer? Dom hävdar att det alltid kan hända. Dock har vi ofta både strömavbrott och blixtnedslag, men aldrig inträffat tidigare.
Elfirman hävdar att dom inte har rört noll-anslutningen, utan att överspänningen måste ha orsakats av en strömspik från tex huvudbrytaren (kontrollerad och inte bedömd som nödvändig att byta).
Om den här elektroniken skulle vara så vansinnigt känslig, så borde man väl installera den med någon slags överspänningsskydd? Elektrikern borde ju också om det nu är så vanligt ha skyddat all utrustning inne i huset (som tex en panna för 150 tkr) genom att bryta strömmen till den innan man slår på huvudströmbrytaren?
Kan själv minimalt om elinstallationer, men intresserad av höra vad ni andra har för erfarenheter av detta? Och hur har ni isåfall skyddat era dyrare vitvaruprodukter med inbyggd styrelektronik?
Precis samma som vid ex. en krock mellan bilar.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 626 inlägg
Hur kan man ligga på topp och installera solpanelerna på fel sätt? Skandal.KJD skrev:
N gång när Elektriker var hos mig. Vet jag att de bröt och satte på elen många gånger. Efter det funkade inte tvättmaskinen som bara var 5 år gammal och även hände något med v-pump. "Det var absolut inte deras fel" Fick köpa en ny TM och ha ut reparatör för v-pump.KJD skrev:Har haft en elfirma på besök som har gjort en installation i vår elcentral för solceller.
Direkt efter dom har åkt härifrån rasar värmepannan (2 år gammal Mitsubishi luft/vatten-värmepump) installerad av annan elfirma/vvsfirma.
Kretskort i både inne och utedel är brända och behövde ersättas.
Nu frågar jag mig hur sannolikt är det att detta händer? Dom hävdar att det alltid kan hända. Dock har vi ofta både strömavbrott och blixtnedslag, men aldrig inträffat tidigare.
Elfirman hävdar att dom inte har rört noll-anslutningen, utan att överspänningen måste ha orsakats av en strömspik från tex huvudbrytaren (kontrollerad och inte bedömd som nödvändig att byta).
Om den här elektroniken skulle vara så vansinnigt känslig, så borde man väl installera den med någon slags överspänningsskydd? Elektrikern borde ju också om det nu är så vanligt ha skyddat all utrustning inne i huset (som tex en panna för 150 tkr) genom att bryta strömmen till den innan man slår på huvudströmbrytaren?
Kan själv minimalt om elinstallationer, men intresserad av höra vad ni andra har för erfarenheter av detta? Och hur har ni isåfall skyddat era dyrare vitvaruprodukter med inbyggd styrelektronik?
En annan gång skulle elmätaren bytas helt i onödan. Det löste ut jordfelsbrytare och mer så en del av huset inte hade el. "Inte deras fel sa de direkt" jag krävde att elbolaget skulle komma ut och det gjorde de. De fixade felet då.
Sedan fick jag tips från ett proffs som sa: Elektriker stänger av elen och fixar det de ska och sedan el på igen. Inte av och på i ett. De blir sura då men jag står på mig. De säger att jag har fel, men jag säger att jag bestämmer och så är det bara. Därefter inga problem med nåt.
Dessa tidigare elektriker anser jag snackar skit. Jag kan inte el så bra men jag gör vad jag kan för att skydda mig. Funkar!
Tack för att du delat destruktionen i ditt elsystem.
Det ska jag tänka på vid andra ingrepp i infrastrukturen. Att koppla bort alla förbrukare till installationnen är klar. Speciellt när nya energikällor tas i drift eller man riskerar stuva om bland faser och nollor. Tex byter elmätare.
Vad som helst kan ju hända.
Det ska jag tänka på vid andra ingrepp i infrastrukturen. Att koppla bort alla förbrukare till installationnen är klar. Speciellt när nya energikällor tas i drift eller man riskerar stuva om bland faser och nollor. Tex byter elmätare.
Inget ont om Elektriker. Men rent hypotetiskt behöver de inte bry sig om vad som kan hända när de pillar på och av elen i ett och det blinkar till osv. De kan sedan hävda vad som helst om att det inte är deras fel. För vem kan något djupare om el? Och el-fel.PI_3_141592654 skrev:Tack för att du delat destruktionen i ditt elsystem.
Typ ingen vanlig villaägare.
Bra som du tänker göra, förebygga.
Man kan ju göra som vid arbete i högspänningsnätet. Man kortsluter alla faser och jordar dem till arbetet är klart.L L Jan skrev:Inget ont om Elektriker. Men rent hypotetiskt behöver de inte bry sig om vad som kan hända när de pillar på och av elen i ett och det blinkar till osv. De kan sedan hävda vad som helst om att det inte är deras fel. För vem kan något djupare om el? Och el-fel.
Typ ingen vanlig villaägare.
Bra som du tänker göra, förebygga.
😎
Om "apparater" inte klarar att strömmen bryts eller kopplas på så är det apparaten som är "skit". Eftersom ingen kan garantera att strömavbrott inte av en eller annan anledning förekommer måste "apparaten" vara konstruerad för att tåla det. Gör den inte det så ska ni "gå på" tillverkare/säljare.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 704 inlägg
Då har du haft tur. Varje åsknedslag är ett lotteri för vad och hur mycket det kommer att slå sönder. Överspänningsskydd tar inte bort risken utan minskar den bara. Det är ett lotteri även att välja överspänningsskydd. Elronds villapaket är rimligt, både potent och prisvärt. Med så kraftiga symptom ni har verkar det finnas en brist i nätet som ev nätägaren ska fixa i första hand. Har ni t.ex luftledning?KJD skrev:
Ja. Dock är risken liten i en bostad. Det är ingenting man tar höjd för, det vore orimligt. Men desto fler elapparater som är igång desto större är sannolikheten att någon svarar med en induktiv puls som förstör nåt annat. Men om jag vet att jag kommer att bryta strömmen upprepades gånger brukar jag tipsa kunden om att slå av allt känsligt före arbetet.KJD skrev:
Tråkigt att läsa... Hoppas det löser sig för dig.
Men för lärdoms skull, ska apparater alltså slås av genom den egna säkringen eller kopplas ur med stickkontakt för att skyddas när elarbete utförs?
När är det vanligast att sånt här inträffar, i samband med att man slår av och slår på huvudbrytaren i elcentralen?
Vilka andra typer av eljobb har en förhöjd risk för att slå ut apparater?
Tänker det kan vara bra för forumet att ta med sig denna lärdom för att ha det med sig.
Men för lärdoms skull, ska apparater alltså slås av genom den egna säkringen eller kopplas ur med stickkontakt för att skyddas när elarbete utförs?
När är det vanligast att sånt här inträffar, i samband med att man slår av och slår på huvudbrytaren i elcentralen?
Tänker det kan vara bra för forumet att ta med sig denna lärdom för att ha det med sig.
Markledning.Bo.Siltberg skrev:Då har du haft tur. Varje åsknedslag är ett lotteri för vad och hur mycket det kommer att slå sönder. Överspänningsskydd tar inte bort risken utan minskar den bara. Det är ett lotteri även att välja överspänningsskydd. Elronds villapaket är rimligt, både potent och prisvärt. Med så kraftiga symptom ni har verkar det finnas en brist i nätet som ev nätägaren ska fixa i första hand. Har ni t.ex luftledning?
Ja. Dock är risken liten i en bostad. Det är ingenting man tar höjd för, det vore orimligt. Men desto fler elapparater som är igång desto större är sannolikheten att någon svarar med en induktiv puls som förstör nåt annat. Men om jag vet att jag kommer att bryta strömmen upprepades gånger brukar jag tipsa kunden om att slå av allt känsligt före arbetet.
Tänker på solcellsinstallationen. Ska dom byta läkt så skruvas väl dessa i taket? Det innebär i sånt fall ännu fler håltagningar och ökad risk för läckage. Jag hade fotat och granskat noga innan läktbyte och även efter för att ha ammunition till ett eventuellt takbyte....
Vi kommer aldrig få reda på vad den här elfirman gjorde. Nu var det anställda som kopplade fel först (då ingen påverkan), sen fick själva ägaren komma ut och rätta till det. Jg kan tänka mig att man i det läget inte är ”jättestolt” över sin egen insats om man skulle göra ett fel, och kanske tappa bort nollan. Kanske chansar man och blundar och struntar i det. Vi kommer aldrig få veta,M Mjolnir skrev:Tråkigt att läsa... Hoppas det löser sig för dig.
Men att slå av allt inför elfirman kommer känns ju som en självklarhet när man vet vad man vet nu. Dock går åskan här väldigt frekvent, nära kusten.
Man får ta med sig det.