25 545 läst · 68 svar
26k läst
68 svar
Kretskort i vitvaror förstörda efter elektrikerbesök
Jag undrar om CT-klämmorna som var felvända ändå är orsaken. Eller snarare åtgärdandet av dem.
CT är förkortning för Current Transformer och används för att mäta hur mycket ström som går genom en ledare. Det är vanligt att värmepumpar har CT-klämmor för att inte dra huvudsäkringarna när övrig last i huset plus värmepumpens önskade konsumtion överstiger huvudsäkringarnas märkström.
Om CT-klämmorna hörde till värmepumpens installation och de kopplat om CT-klämmorna i drift är det lätt hänt att de skjutit sönder kortet i värmepumpen. CTs utan last på sekundärsidan kan bära på höga spänningar: det är en del i hur de fungerar. Deras sekundärsida försöker leda en ström proportionell mot den ström som går genom den ledare de omsluter. Om sekundärsidan är en öppen krets blir spänningen väldigt hög (i teorin så hög den behöver bli för att övervinna motståndet som uppvisas av luftgapet mellan sekundärsidans terminaler). Det är tusentals volt.
Det är fullt möjligt att jag fått något om bakfoten som amatör och elektronikfantast. Är övertygad om att jag snart blir tillrättavisad i så fall.
CT är förkortning för Current Transformer och används för att mäta hur mycket ström som går genom en ledare. Det är vanligt att värmepumpar har CT-klämmor för att inte dra huvudsäkringarna när övrig last i huset plus värmepumpens önskade konsumtion överstiger huvudsäkringarnas märkström.
Om CT-klämmorna hörde till värmepumpens installation och de kopplat om CT-klämmorna i drift är det lätt hänt att de skjutit sönder kortet i värmepumpen. CTs utan last på sekundärsidan kan bära på höga spänningar: det är en del i hur de fungerar. Deras sekundärsida försöker leda en ström proportionell mot den ström som går genom den ledare de omsluter. Om sekundärsidan är en öppen krets blir spänningen väldigt hög (i teorin så hög den behöver bli för att övervinna motståndet som uppvisas av luftgapet mellan sekundärsidans terminaler). Det är tusentals volt.
Det är fullt möjligt att jag fått något om bakfoten som amatör och elektronikfantast. Är övertygad om att jag snart blir tillrättavisad i så fall.
I fallet med dessa små strömtrafos tex för belastningsvakter osv är öppen sekundär ofarligt. Det har varit uppe ibland på forumet så går att söka efter om man vill. Som exempel denna tråd som tar upp lite av varje och på slutet mer i detalj.K krsjo skrev:Jag undrar om CT-klämmorna som var felvända ändå är orsaken. Eller snarare åtgärdandet av dem.
https://www.byggahus.se/forum/threads/belastningsvakt-och-vaermepump.307712/
Ja tjena!E elmont skrev:
Vet ej.M Mjolnir skrev:Tråkigt att läsa... Hoppas det löser sig för dig.
Men för lärdoms skull, ska apparater alltså slås av genom den egna säkringen eller kopplas ur med stickkontakt för att skyddas när elarbete utförs?
När är det vanligast att sånt här inträffar, i samband med att man slår av och slår på huvudbrytaren i elcentralen?
Vilka andra typer av eljobb har en förhöjd risk för att slå ut apparater?
Tänker det kan vara bra för forumet att ta med sig denna lärdom för att ha det med sig.
Men dra ur allt som går att dra ut, stäng av av allt fast anslutet, innan el- arbete.
Min erfarenhet kostade 10-15000 kr.
Var det CT-klämmor till solcellsanläggningen eller till VP som de behövt monterat bort tillfälligt pga jobbet i elcentralen?KJD skrev:
Man kan öppna klämman och vända den utan att lossa några elektriska anslutningar.K krsjo skrev:Jag undrar om CT-klämmorna som var felvända ändå är orsaken. Eller snarare åtgärdandet av dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen undrar jag hur man lyckas koppla in en solcellsanläggning i en elcentral utan att röra nollan. 🤔
K krsjo skrev:Jag undrar om CT-klämmorna som var felvända ändå är orsaken. Eller snarare åtgärdandet av dem.
Vet ej riktigt? Men jag anser att via huvudsäkring ej bra. Jag har fått problem. Det liksom skjuter igång då samtidigt om man slår på via huvud. Antar att det blir som en chock och kass för elektronik. Kan ej vara bra.M Mjolnir skrev:
Dra ut överallt är mitt tips, inte lampor behövs inte. Stäng av brytare till fast installerat.
Som sagt vet jag inte detaljerna osv. Så det är ingen idé att argumentera mot mig. Bara att jag har fått problem. Mjukstartar sedan med en efter och en efter påslagen el. Sedan dess inga problem.
Jag skulle börja med att titta på både garanti och försäkringar (du kanske till och med har en Arctic försäkring som fortfarande är aktiv)
Den modellen är sådan. Men dessa TR 3025-S från Noratel har ingen delad kärna. TS hade gärna fått dela fler bilder kring där solcellsinstallatörerna härjat.blackarrow skrev:Var det CT-klämmor till solcellsanläggningen eller till VP som de behövt monterat bort tillfälligt pga jobbet i elcentralen?
Man kan öppna klämman och vända den utan att lossa några elektriska anslutningar.
[bild]
Sen undrar jag hur man lyckas koppla in en solcellsanläggning i en elcentral utan att röra nollan. 🤔
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som vet om man kan mäta och konstatera sådant fel ?J JohanLun skrev:Felet var en dåligt dragen nolla i elbolagets stolpe. Elbolaget ersatte allt trasigt till nypris utan avdrag. Men tror det var så att både min pappa och handläggaren var pragmatiska och hederliga personer och kände det och hade förtroende. Men innan det var det svårt att få hjälp att fixa felet. Trots flera besök av elektriker som ringde elbolaget gällande just misstanke om dåligt dragna plintar.
Stora bolag har råd att skita på små kunder. Mao anlita mindre bolag.P patriklarsson skrev:
Detta är ett viktigt tips att ta till sig. Motorer i t.ex värmepumpar har svängmassor, ventiler behöver en viss tid för att stabilisera sig, kondensatorer behöver laddas i en viss ordning, elektronik behöver fullföra sin uppstart innan de kan avbrytas igen osv.L L Jan skrev:
Om man måste bryta igen så vänta gärna 5 minuter så att maskiner hinner stabilisera sig.
Kanske värt att sätta en sensor för nollfel som bara kopplar in elen om den "är ok"?PI_3_141592654 skrev:
Vi kan kalla det för "PRAO-skyddet"
Tyvärr är det nog glappande nolla som är svårt att diagnostisera och också ger stora skador.
Datorer, skrivare, spelkonsoler osv kan hålla på och skriva i ett minne och ska absolut inte slås av och på upprepade gånger genom att bryta strömmen. Data kan bli korrupt.
Man bör stänga alla stora laster, dra ur all känslig elektronik innan man bryter strömmen eller testar jordfelsbrytare.
Givetvis bör saker inte gå sönder för ibland blir det strömavbrott eller går en säkring. Men känsliga saker kan man koppla bakom en ups (som försörjer med el om strömmen går). Även billiga ups har numera en datakoppling så den kan be utrustningen stänga av sig kontrollerat.
Datorer, skrivare, spelkonsoler osv kan hålla på och skriva i ett minne och ska absolut inte slås av och på upprepade gånger genom att bryta strömmen. Data kan bli korrupt.
Man bör stänga alla stora laster, dra ur all känslig elektronik innan man bryter strömmen eller testar jordfelsbrytare.
Givetvis bör saker inte gå sönder för ibland blir det strömavbrott eller går en säkring. Men känsliga saker kan man koppla bakom en ups (som försörjer med el om strömmen går). Även billiga ups har numera en datakoppling så den kan be utrustningen stänga av sig kontrollerat.
Jag och en kollega var ute och lagade en industriport, slog av brytaren, bytte lyftband och samma sekund vi slog på brytaren igen så dog två plc:er (som matades via den brytaren).Z Zharz skrev:
Vet inte vad som var orsaken, men vi hade inte rört ngt i styrskåpet eller något annat elektriskt.
Funderingen är om man kan sätta en loggande mätare av spänningen mellan faser och nolla i Y-koppling för att hitta just intermittenta fel som när t.ex en skruv i kopplingsplint är dåligt åtdragen.J JohanLun skrev:
Tanken är att skruvkopplingen kommer att uppvisa dålig koppling i små tidsperioder som då fångas av loggern och man tidigt diagnosticera problemet.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 120 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 120 inlägg
En gissning.D duell skrev:
Dåliga kondensatorer kan ha dödat dem. Extra troligt ifall båda plc:erna matades av samma trafo.
Har varit med om att 2 dåliga elektrolyter höll ett kort i liv när det var i drift, men när kortet stängdes av och man slog på det igen så brände regulatorerna direkt. Grundfelet var de dåliga kondingarna, följdfelen blev brända regulatorer + kretsar som matades av dessa regulatorer.