70 721 läst · 459 svar
71k läst
459 svar
Krav på sanera klotter 280 000 kr
Om den gula linjen är tomtgräns så finns det ju utrymme för föreningen att plantera tujor på.Claes Sörmland skrev:
Kollade, det faller på att föreningen inte äger marken utanför garagets fasad. Dessutom är den detaljplanerad som natur och inte som park.
Föreningen har dessutom framfört i målet att skälet till detta klotter nu är synligt från E18 är att markägaren kommunen valde att fälla träden mellan deras garage och motorvägen. Domstolen menar att det inte har betydelse för målet.
[bild]

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 120 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 120 inlägg

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 120 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 120 inlägg
Vilka sitter i byggnämnden, hur gamla är de och kommuntjänstemännen och var bor de? Var nämnden enig eller fanns det partier som inte ville lägga sten på börda för brfen?Claes Sörmland skrev:
MÖD tycks göra det eftersom de konstaterar att klottret än så länge är en engångshändelse.
Sen kan man ju fråga sig om MÖDs anställda är lämpliga att bedöma dylika saker. Juristkasten med sitt ofta isolerade och privilegierade liv har nog inte dessa problem i vardagen. De bor inte i BRFer vid motorvägar om man säger så.
Hovrättsrådet är 63 år och 60 år gamla och bor i Saltsjöbaden och i Gamla stan. Det tekniska rådet är 56 år och bor i Hässelby (lite mer reel feel). referenten är hovrättsråd som är 49 år bor i villa i Tyresö. Det är s a s från Stockholms extremt skyddade övre medelklass, långt ifrån stök och klotter.
Nåja, slut på klassanalysen för denna söndag.
Finns butiker som säljer färg för just ändamålet att klottra. Skitdålig färg, men billig, så borde inte va så svårt att tvätta bort och sen måla.T TypRätt skrev:Problemet blir ju att man genom skadegörelse då kan driva någon i konkurs. Om en mindre förening, säg med enbart ett hus, råkar ut för detta kommer ju medlemmarna snart inte längre ha råd om det är ett återkommande klotterproblem. Kommunen budgeterar ju i princip hur mycket de tänker lägga på klottersanering, skolor och offentliga byggnader saneras rätt omgående medans tunnelundergångar vid större vägar i vissa fall behåller samma målningar i 20år. Så håller med föreningen om att det blir underligt att en kommun kräver något den inte själv lever upp till. Samtidigt finns ju privatägda fasader, speciellt i industriområden som får behålla sitt klotter för evigt och det bidrar ju helt klart till en förslummande stadsbild.
Tror dock att om du går till OK/Q8 samt biltema och begär ut kvittodokumentation och söker på alla som köpt färg på sprayburk mer än 100gånger så kommer man hitta vilka dessa är. De som jobbar med plåtlackering köper nog inte sin färg på macken och de som hållit på och gör det än idag verkar börjat på 80-90 talet och är idag gifta och har barn o verkar göra detta som någon form av fightclub grej istället för att vara otrogna eller hoppa fallskärm.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 120 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 120 inlägg
Här har du protokollet från 2023. s. 9 är ärendet i domen:F FGLIN skrev:
https://www.jarfalla.se/kommunochpo...62703-463eb7f0bb085092778-35bf5c2e6ad25656370
Det tycks ha rått enighet i nämnden att besluta om föreläggandet, ingen reservation. Man gick på tjänsteskrivelsen.
Jag kan inget om denna kommun men det är ju mycket vanligt att byggnadsnämnderna i våra kommuner inte gör annat än klubbar tjänstemännens beslut, helt utan egen reflektion hos ledamöterna. Enklast så, då behöver man ju inte bråka och ha konflikter. Och så slipper man ju jobba så hårt, det är ju ändå ideellt arbete...
Det är jag som anmälde brf till kommunen för några år sedan. Två gånger gjorde jag det, och jag hänvisade till pbl båda gångerna. Det är på grund av min anmälan det nu finns ett prejudikat.
Jag är politiker i kommunen och har gjort det till mitt mål att se till att så mkt klotter och skit som möjligt saneras bort. Järfälla skall inte vara en slasktratt där skiten ansamlas.
Innan jag anmälde brf försökte jag få respons från ordf utan att lyckas. På omvägar hörde jag att hon var en tuffing som inte bryr sig om folks åsikter. Detta kom från rapporter inifrån hennes egen brf.
Kombinationen inte bry sig + ha ett nedklottrat skyltfönster mot e18 triggade mig till 100% och nu ser vi resultatet.
Hennes bångstyrighet har skapat ett nytt prejudikat som lett till att alla sveriges fastighetsägare i princip kan tvingas sanera klotter på sina fastigheter.
F. Grufman har omedvetet satt en boll i rullning som i realiteten inneburit den största förändringen någonsin för svensk saneringsbranch.
Hade ordf tänkt två varv så hade hon köpt två hinkar färg och lite penslar så hade saken varit löst på nästa arbetsmöte.
2 pers hade klottrat ner. Två pers kan måla över. Ser fram emot den dagen då fastigheten är sanerad.
Jag är politiker i kommunen och har gjort det till mitt mål att se till att så mkt klotter och skit som möjligt saneras bort. Järfälla skall inte vara en slasktratt där skiten ansamlas.
Innan jag anmälde brf försökte jag få respons från ordf utan att lyckas. På omvägar hörde jag att hon var en tuffing som inte bryr sig om folks åsikter. Detta kom från rapporter inifrån hennes egen brf.
Kombinationen inte bry sig + ha ett nedklottrat skyltfönster mot e18 triggade mig till 100% och nu ser vi resultatet.
Hennes bångstyrighet har skapat ett nytt prejudikat som lett till att alla sveriges fastighetsägare i princip kan tvingas sanera klotter på sina fastigheter.
F. Grufman har omedvetet satt en boll i rullning som i realiteten inneburit den största förändringen någonsin för svensk saneringsbranch.
Hade ordf tänkt två varv så hade hon köpt två hinkar färg och lite penslar så hade saken varit löst på nästa arbetsmöte.
2 pers hade klottrat ner. Två pers kan måla över. Ser fram emot den dagen då fastigheten är sanerad.