70 768 läst · 459 svar
71k läst
459 svar
Krav på sanera klotter 280 000 kr
Vet du om hela fasaden på utsidan är nerklottrad? I så fall handlar det om minst 400-500 kvm fasad som ska åtgärdas (längden på den bågformade utsidan är ca 125 m, och fasaden ser ut att vara minst 3, kanske 4 meter hög).Claes Sörmland skrev:
Så klottersaneringen blir inte bara klottersaneringsvätska och högtryck utan snarare IR-lampa och handskrapa cm för cm på panelen. Jag ser nu varför offerten var på 280 000 kr för detta.
Osmart arkitekt som ritat en fasad som inte kan klottersaneras rationellt mot en motorväg. Form före funktion. "Dansk design" står det på exploatörens hemsida.
Antagligen åker man på att åtgärda hela ytan i vilket fall som helst, eftersom det är osannolikt att man kan åtgärda bara en del utan att man ser gränsen mot icke åtgärdad yta (oavsett metod).
Om man målar lär det gå åt nånstans kring 100 liter färg för ett lager. De som tror att detta kan fixas för 5000 spänn snackar i nattmössan.
Om offerten på 280000 avser "riktig" sanering av hela fasaden mot E18, så verkar det för mig vara en helt rimlig offert.
Sen är det ju det lilla problemet med vintern. Snacka om elräkning för att hålla vallgraven vid för krokodiler angenäm temperatur.andreascarlsson skrev:
Vad du måste tänka på
1. Tillstånd krävs
• Att hålla krokodiler är starkt reglerat i de flesta länder (inklusive Sverige). Du behöver specialtillstånd eftersom de räknas som farliga djur.
2. Miljö och utrymme
• En krokodil behöver ett stort, säkert och anpassat utrymme med både vatten och land. Det krävs professionella terrarier och starka säkerhetsåtgärder.
3. Mat och skötsel
• Krokodiler äter mycket, och deras diet består mest av kött (fisk, fågel, köttrester). Det kan bli dyrt i längden.
• De lever länge – vissa arter kan bli över 70 år.
4. Risker
• Krokodiler är inte som vakthundar. De är inte tama och kan vara oberäkneliga och farliga.
Källa: ChatGPT
😜
Källa: vanligt sunt bondförnuft.
Men då flyttas kravet på rättelse till förövaren.C cpalm skrev:
Huruvida man har råd att betala något har väl noll relevans, det går ju knappast att undvika betalning med argumentet "jag har inga pengar, så därför kommer jag undan gratis".
Redigerat:
Äger man en fastighet har man ansvar för den. Vill man inte ta ansvar kan man flytta till en hyresrätt, då blir det någon annans ansvar att sanera skiten.L lbgu skrev:
Har inget medlidande med folk som flyttar in i hus med stora klotterväggar. Folk måste ta ansvar för sina egna beslut. Vill dom inte ha den kvar så får dom ansöka om rivningslov eller bygglov för att bygga något annat.
Detta har diskuterats tidigare i tråden. Är det ens möjligt att ansöka om lov för att tex måla om eller byta fasasbeklädnad i nuvarande situation för föreningen? Eller skulle de tänkt på att de byggde en potentiell klättervägg och att skogsremsan mot E18 skulle kunna avverkas för maximal exponering.S swebigmac skrev:Äger man en fastighet har man ansvar för den. Vill man inte ta ansvar kan man flytta till en hyresrätt, då blir det någon annans ansvar att sanera skiten.
Har inget medlidande med folk som flyttar in i hus med stora klotterväggar. Folk måste ta ansvar för sina egna beslut. Vill dom inte ha den kvar så får dom ansöka om rivningslov eller bygglov för att bygga något annat.
Ansöker dom om lov att ändra fasadfärgen så kommer det hamna i nämnden. Nu hittar jag av någon anledning inte det ursprungliga bygglovet trots idogt letande på järfällas bygglovssida, men det skulle förvåna mig ypperligt om man inte fick godkänt att ändra fasadfärgen till en liknande naturlig färg med tanke på att ytan blivit utsatt för klotter.P Pin skrev:Detta har diskuterats tidigare i tråden. Är det ens möjligt att ansöka om lov för att tex måla om eller byta fasasbeklädnad i nuvarande situation för föreningen? Eller skulle de tänkt på att de byggde en potentiell klättervägg och att skogsremsan mot E18 skulle kunna avverkas för maximal exponering.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 124 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 124 inlägg
DDR-Sverige är ett begrepp som komikerna Filip och Fredrik myntade som komiskt men träffande refererar till det auktoritära, kollektivistiska och inåtblickande grå Sverige vi hade före vi gradvis normaliserades från 90-talet och framåt. Ett land där allt var förbjudet, alla var kriminella och kulturen cirkulerade kring det anonyma angiveriet. Där politruker på olika nivåer drev personliga vendettor och förföljde privatpersoner. Ja, det lite sammanfattar det beteende som du har argumenterat för så här långt i tråden.S swebigmac skrev:
Eftersom klottret på fasaden innebär ekonomisk skada för mig och mitt företag, andra företag i närområdet (när våra potentiella kunder på marginalen upplever att dom kommit till ett ghetto) å önskar vi att brf kompenseras oss för den skadan. Det ska ske löpande så länge klottret finns kvar.Claes Sörmland skrev:
DDR-Sverige är ett begrepp som komikerna Filip och Fredrik myntade som komiskt men träffande refererar till det auktoritära, kollektivistiska och inåtblickande grå Sverige vi hade före vi gradvis normaliserades från 90-talet och framåt. Ett land där allt var förbjudet, alla var kriminella och kulturen cirkulerade kring det anonyma angiveriet. Där politruker på olika nivåer drev personliga vendettor och förföljde privatpersoner. Ja, det lite sammanfattar det beteende som du har argumenterat för så här långt i tråden.
Eller så kan dom ta bort klottret, eller så kan dom ansöka om lov och riva hela carporten. Ingen har tvingat dom att ha den uppe. Klotter är en anomali och ett tecken på ett samhälle i förfall. Klotter på ett ställe föder klotter på ett annat ställe och därför skall det alltid bekämpas, precis på samma sätt som narkotikalangning, allmänt lösdriveri, offentlig urinering, alkoholintag på allmän plats osv.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 124 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 124 inlägg
Någon sådan ersättning för en sån påhittad skada finns naturligtvis inte möjlighet till.S swebigmac skrev:
Med dina värderingar är nog alla samhällen i förfall tänker jag.S swebigmac skrev:Eller så kan dom ta bort klottret, eller så kan dom ansöka om lov och riva hela carporten. Ingen har tvingat dom att ha den uppe. Klotter är en anomali och ett tecken på ett samhälle i förfall. Klotter på ett ställe föder klotter på ett annat ställe och därför skall det alltid bekämpas, precis på samma sätt som narkotikalangning, allmänt lösdriveri, offentlig urinering, alkoholintag på allmän plats osv.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 124 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 124 inlägg
Visst kan de ansöka om bygglov, inget hindrar det. Men nu har de ett föreläggande som vunnit laga kraft och klockan tickar mot vite och att inte då fokusera på att sanera och börja dribbla med bygglov för fasadändringar till målad träpanel är inte att rekommendera. Köp in den där saneringstjänsten är mitt råd.P Pin skrev:Detta har diskuterats tidigare i tråden. Är det ens möjligt att ansöka om lov för att tex måla om eller byta fasasbeklädnad i nuvarande situation för föreningen? Eller skulle de tänkt på att de byggde en potentiell klättervägg och att skogsremsan mot E18 skulle kunna avverkas för maximal exponering.
Vill man sen måla för framtiden kan man hantera det separat.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 124 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 124 inlägg
Om @swebigmac inte bara trollar och faktiskt är anmälaren i trådens fall, lokalpolitiker i Järfälla kommun och dessutom driver företag i kommunen så kanske han kan redogöra för detta?H hhallen skrev:Vet du om hela fasaden på utsidan är nerklottrad? I så fall handlar det om minst 400-500 kvm fasad som ska åtgärdas (längden på den bågformade utsidan är ca 125 m, och fasaden ser ut att vara minst 3, kanske 4 meter hög).
Antagligen åker man på att åtgärda hela ytan i vilket fall som helst, eftersom det är osannolikt att man kan åtgärda bara en del utan att man ser gränsen mot icke åtgärdad yta (oavsett metod).
Om man målar lär det gå åt nånstans kring 100 liter färg för ett lager. De som tror att detta kan fixas för 5000 spänn snackar i nattmössan.
Om offerten på 280000 avser "riktig" sanering av hela fasaden mot E18, så verkar det för mig vara en helt rimlig offert.
Bifogar bildbevisClaes Sörmland skrev:

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 124 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 124 inlägg
Får gratulera till din troligen största politiska seger under din politiska karriär då. Få förunnat att driva på så att lagens tillämpning sannolikt brett förändras. Ärendet tydliggör ju att tillsynen ska förfölja fastighetsägare med nedklottrade fastigheter.