70 458 läst · 459 svar
70k läst
459 svar
Krav på sanera klotter 280 000 kr
Jag har kanske en övertro på auktoriteter, men jag skulle i alla fall lyssna mer på dessa personer när det gäller juridik än Arne på parkbänken:S swebigmac skrev:
Anders Eriksson (f.d. generaldirektör)
Anna Erman (hovrättsråd)
Karin Hallsten (hovrättsråd)
Emma Hellman (hovrättsassessor)
Mirja Högström (hovrättsråd)
Marcus Isgren (ordförande och chef för Allmänna reklamationsnämnden)
Christina Jacobsson (hovrättsråd)
Sven Johannisson (hovrättsråd)
Svante O. Johansson (justitieråd)
Ralf Järtelius (hovrättsråd)
Sven Jönson (hovrättsråd)
Thomas Kaevergaard (hovrättsråd)
Bertil Kallner (f.d. chefsjurist)
...
Man kan ha åsikter om huruvida kommunen ska driva målet till att börja med, men när de nu gör det är utfallet förväntat. Det spelar ingen roll om det är du själv som målat om i fel färg, om det är målaren som tog fel färgburk eller om en främling kommer och målar om ditt hus när du är på semester, du som fastighetsägare är skyldig att återställa enligt givna lov och planer.Claes Sörmland skrev:
Det hade onekligen varit enklare och bättre för samhället om MÖD hade landat i BRFens och länsstyrelsen syn på det hela. Att den kommunala tillsynen inte ska ägna sig åt klotterfrågor. Det är något för fastighetsägaren att hantera. Men nog har MÖD helt rätt i att lagstiftaren där i gamla DDR-Sverige på 80-talet inte tänkte sig sådan frihet när PBL utreddes och beslutades.
Jag vet inte hur stor bärighet det har på kommunens beslut att driva fallet men klotter och gatukonst har blivit ett verktyg för vissa fastighetsägare och affärsverksamheten att kringgå bygglovsbestämmelserna. En gatuartist skapar ett heltäckande alster av bättre kvalité över den nedgångna garageporten, helsidan på kebablådan, det nedrullade skyddsgallret framför butiken, den rostiga taggade ståldörren och fastighetsägaren gör noll och ingenting. Teknikmagasinet på Sergelgatan var en av de tidigaste och mer omtalade, där kom målningen upp bara veckor efter butiken öppnade och satt kvar i 10 år. Sedan dess har fenomenet spritt sig och vissa ytor har av mindre seriösa fastighetsägare överlåtits till dessa gatukonstnärer att sköta löpande underhåll på, med högst varierande resultat. Också regionen låter mer sitta kvar allt längre, med ökande pengabekymmer har regionens klottersanering blivit lidande.
Järfälla kommun har ett enormt budgetunderskott, kommunfullmäktige har föreslagit en rad kreativa lösningar för att generera inkomstströmmar som hamnat på nyhetsplats i regional och riksmedier. Kanske är detta ännu en av dem? 40 000 kr är välbehövliga småklöver i den komunkassanClaes Sörmland skrev:
Det är inte @swebigmac som är BRFens motpart, det är Järfälla kommuns byggnadsnämnd. Och i nämnden var politikerna från höger till vänster överens om att slå till med tillsynen mot BRFen och dess klotter. D v s det lokalpolitiska Järfälla har med full kraft och tydligen med gott juridiskt stöd gett sig på denna BRF. @swebigmac har ingen kontroll över detta ärende längre, den förlorade han när han tryckte på sändknappen i emailappen.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 051 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 051 inlägg
Låter osannolikt, vitet ska ju bara betalas om fastighetsägaren inte följer föreläggandet. Betalas det ens till kommunen? Regeringen beslutar till vilken myndighet uppbörden från vitet ska betalas enligt bötesverkställighetslagen, har regeringen beslutat att pengarna ska gå till byggnadsnämnderna? Jag har ingen koll på dessa detaljer.Lonne skrev:
Det är byggnadsnämnden som kommit med ett föreläggande till BRF:en, föreläggandet är förbundet med vite om det inte efterlevs, vitet tillfaller byggnadsnämnden.Claes Sörmland skrev:
Låter osannolikt, vitet ska ju bara betalas om fastighetsägaren inte följer föreläggandet. Betalas det ens till kommunen? Regeringen beslutar till vilken myndighet uppbörden från vitet ska betalas enligt bötesverkställighetslagen, har regeringen beslutat att pengarna ska gå till byggnadsnämnderna? Jag har ingen koll på dessa detaljer.
Inte till byggnadsnämnden nödvändigtvis men vitet tillfaller Järfälla kommun då det är kommunen som upprättat det föreläggande som vitet är kopplat till. Kommuner är självstyrande enheter med stor makt och kontroll över de ekonomiska styrmedel de förfogar över, inklusive viten och avgifter, hur kommunerna väljer att använda dessa skiljer sig vida runt om i landet.Claes Sörmland skrev:
Ovan regleras i kommunallagen och PBL, vid rättslig överklagan kickar Lagen om viten in.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 051 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 051 inlägg
Jag hittar inte ordet "vite" i kommunallagen. Det tycks bara finnas möjlighet till avgifter där för tjänster och nyttigheter. Men inte för straff av denna typ.Lonne skrev:
Inte till byggnadsnämnden nödvändigtvis men vitet tillfaller Järfälla kommun då det är kommunen som upprättat det föreläggande som vitet är kopplat till. Kommuner är självstyrande enheter med stor makt och kontroll över de ekonomiska styrmedel de förfogar över, inklusive viten och avgifter, hur kommunerna väljer att använda dessa skiljer sig vida runt om i landet.
Ovan regleras i kommunallagen och PBL, vid rättslig överklagan kickar Lagen om viten in.
Jag hittar inte någon angivelse i PBL som pekar på att viten som ställs ut ska betalas till kommunen. Kan du guida mig till rätt paragraf?
Det finns många områden som ligger i kommunens regi där kommunallagen reglerar att verksamheten ska bedrivas av komunen men verksamheten som sådan inte regleras i kommunallagen utan i annan lag. Skolan är kanske det mest omtalade (och politiskt omstridda?) exemplet.Claes Sörmland skrev:
Att man skriver lagen på detta sätt gör det lättare att flytta ansvaret från en huvudman till en annan, i plan- och byggfrågor är det framförallt komuner och länsstyrelser man skiftat ansvarsområden mellan.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Krav på markisolering
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur stor "överkapacitet" krävs på batterilager?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Omvärderat och borttagit amorteringskrav - avgift Swedbank
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Klottersanera stenmur
Byggnadsvård -
Sanera klotter på målat elskåp
Övrigt husrelaterat