70 527 läst · 459 svar
71k läst
459 svar
Krav på sanera klotter 280 000 kr

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 091 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 091 inlägg
Jag tänker att om jag tar 1 500 kr i timmen med en Cobra speedheater för 2700 kr och en skrapa med reservblad som toppar upp till 3000 kr så borde jag fixa väggen på två arbetsveckor ensam. 1 500 kr/h x 8 h* 10 arbetsdagar = 120 000 kr + material ger 121 500 kr. Resekostnad x10 tillkommer ju också. Och en liten rullbar ställning som jag kan stå på.L Lawson skrev:
Produkter som diskuteras: "speedheater cobra"

Speedheater Cobra
Ta bort färg, lack eller lim
3 299 kr inkl moms
Läs mer
Anslagstavla mot E18. Där är svaret på hur föreningen ska finansiera klottersaneringen. Hyr ut ytan till ClearChannel. Ta bort allt klotter. Och sänk månadsavgifterna med 50%!T TypRätt skrev:Det var ju lite det föreningen menade att det fanns innan, kanske inte skydd men då det tidigare var skog bakom var det ingen som såg klottret o ingen som klagade. Nu när det blivit anslagstavla mot E18 är det ju helt plötsligt en av de mest eftertraktade platserna att kladda på. Problemet är väl just att föreningen inte äger marken bakom väggen utan det är kommunen som ju nu visat sig rätt osamarbetsvillig. Så även om föreningen tar bort klottret kan de vara rätt säkra på att det kommer tillbaka än snabbare än när ingen såg det innan. Surt läge för väggen är säkert en nödvändig komponent i bullerskyddet som gör att man får bygga o bo på platsen. Så de kan nog heller inte få bygglov för att ta bort väggen för att på så sätt slippa kontinuerliga kostnader för sanering.
😁
Edit: såg att Kapsyl var inne på samma spår
Det finns en väldigt enkel lösning, man går ut inom föreningen och hör om det finns några tonåringar som kan ta sig an jobbet mot rimlig ersättning. Detta är ett helgarbete för ett par-tre ungdomar med ett par hinkar färg och några rollers.Claes Sörmland skrev:
Problemet med det är att man som samfällighet eller BRF då blir arbetsgivare eftersom det sker mot ersättning, man får då en bombmatta på sig med regler och paragrafer att förhålla sig till.
I vår förening var det ett par ungdomar i 16-årsåldern som mot en rimlig peng ville ta sig an gräs- och slyklippning i området. Vi pratar om en handhållen bensingräsklippare och en manuell grensax. Perfekt tänkte vi, äntligen slipper vi det eviga tjatet om att det rullande schemat vi har idag, men när vi insåg hur mycket administration detta innebar var vi tvungen att lägga ner det. Varken killarna eller deras föräldrar ville heller starta företag för att bli näringsidkare och föreningen ville inte bli arbetsgivare.
Så vi får harva vidare med vårt gräsklippningschema på frivillig basis som funkar halvdåligt. Samma jobb görs men när det är gratis arbetskraft är det helt andra regler, 🙄
Produkter som diskuteras: "grensax"

Sekatörer & grensaxar
Vårt sortiment av sekatörer och grensaxar erbjuder högkvalitativa lösningar för all slags beskärning i trädgården. Vare sig det gäller att tunna ut ett buskage, trimma en häck eller sköta om träd, har vi rätt verktyg för jobbet.
Läs mer
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 978 inlägg
Om det är akrylsprayfärg (som det nästan alltid är i de sammanhangen) går det inte att värma bort med typ Speedheater. GBL är det bästa för det förstör inte träet mekanisk och är hyfsat miljövänligt. Bryts ner fort. Tyvärr är det lika effektivt som GHB som drog. Därmed löjliga restriktioner på innehav.
…så, ett par ungdomar med varsin tryckspruta GBL och det är fixat på en eftermiddag. 😄
…så, ett par ungdomar med varsin tryckspruta GBL och det är fixat på en eftermiddag. 😄
Hade ju varit lämpligt att man varit lite samarbetsvillig och lösningsfokuserad från kommunen och kommit överens om att föreningen tex kan få plantera en häck framför även om det är kommunens mark. Snyggare än att se baksidan av en carport med eller utan klotter. Saken löst, alla nöjda, inga klottrare är längre intresserade eftersom ingen ser det. Men så pragmatiska människor jobbar inte på kommuner.Claes Sörmland skrev:
Det hade onekligen varit enklare och bättre för samhället om MÖD hade landat i BRFens och länsstyrelsen syn på det hela. Att den kommunala tillsynen inte ska ägna sig åt klotterfrågor. Det är något för fastighetsägaren att hantera. Men nog har MÖD helt rätt i att lagstiftaren där i gamla DDR-Sverige på 80-talet inte tänkte sig sådan frihet när PBL utreddes och beslutades.
Jag har läst trådstarten och många av inläggen. Är någon så insatt i ett ärende, är det lätt att se denna som antingen boende i eller representant för föreningen. När jag sedan tittar närmare på trådstartaren, inser jag att han är något annat.Utsättaren skrev:
Ni skulle ju inte behöva sanera alls vad jag förstår. Domstolen kan ju knappast kräva något annat än att klottret inte ska vara synligt från E18.
Alt 1: Lägg på ett lager väderständiga skivor som täcker hela fasaden. Kommer säkert att klottras på tids nog tyvärr. Vänd då på dom så räcker det kanske något år till.
Alt 2: Spänn grå presenningar över hela fasaden. Inte så dyrt att byta vid behov.
Alt 3: Gör som många kommuner m fl har gjort med sina pumpstaioner och transormatorstatoner. Skruva fast trycka reglar i ett diagonalt glest mönster utanpå fasaden. Inte populärt att klottra på. Men täck med presenning bakom.
Begär för säkerhets skull bygglov. Kommunen verkar gilla att vara på dåligt humör.
Alt 1: Lägg på ett lager väderständiga skivor som täcker hela fasaden. Kommer säkert att klottras på tids nog tyvärr. Vänd då på dom så räcker det kanske något år till.
Alt 2: Spänn grå presenningar över hela fasaden. Inte så dyrt att byta vid behov.
Alt 3: Gör som många kommuner m fl har gjort med sina pumpstaioner och transormatorstatoner. Skruva fast trycka reglar i ett diagonalt glest mönster utanpå fasaden. Inte populärt att klottra på. Men täck med presenning bakom.
Begär för säkerhets skull bygglov. Kommunen verkar gilla att vara på dåligt humör.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 091 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 091 inlägg
Jag tycker annars @Goran0 har en poäng, vare sig han läste trådstart noga eller inte: Ska man driva sådana här ärenden rättsligt i en ganska liten BRF? Jag är skeptisk. Det som ofta förs fram som argument är att man har rättsskydd i föreningens försäkring men efter att ha varit igenom en tvist så kan jag berätta att den sällan täcker alla direkta kostnader och inte alls täcker det ideella arbete man måste plöja ned.
Inte sällan är det nog företag som säljer juridiska tjänster till bostadsrättsföreningar som driver på att styrelsen ska driva fall rättsligt. I trådens fall är det t ex SBC Sveriges Bostadsrättscentrum AB.
Jag tänker att ett bättre råd till styrelsen hade varit att ägna all denna tid och alla pengar som man har ägnat åt att driva detta rättsligt till att hitta en saneringsfirma som kunde göra saneringsarbetet så enkelt och billigt som möjligt. Det hade varit bättre för föreningen och dess medlemmar.
Men då hade vi ju inte fått en intressant tråd om detta rättsfall!
Inte sällan är det nog företag som säljer juridiska tjänster till bostadsrättsföreningar som driver på att styrelsen ska driva fall rättsligt. I trådens fall är det t ex SBC Sveriges Bostadsrättscentrum AB.
Jag tänker att ett bättre råd till styrelsen hade varit att ägna all denna tid och alla pengar som man har ägnat åt att driva detta rättsligt till att hitta en saneringsfirma som kunde göra saneringsarbetet så enkelt och billigt som möjligt. Det hade varit bättre för föreningen och dess medlemmar.
Redigerat:
Taggtråd och sedan vallgrav med krokodiler . Klart!Claes Sörmland skrev:
Jag tycker annars @Goran0 har en poäng, vare sig han läste trådstart noga eller inte: Ska man driva sådana här ärenden rättsligt i en ganska liten BRF? Jag är skeptisk. Det som ofta förs fram som argument är att man har rättsskydd i föreningens besiktning men efter att ha varit igenom en tvist så kan jag berätta att den sällan täcker alla direkta kostnader och inte alls täcker det ideella arbete man måste plöja ned.
Medlem
· Västra Götaland
· 623 inlägg
Vad du måste tänka påJonatan79 skrev:
1. Tillstånd krävs
• Att hålla krokodiler är starkt reglerat i de flesta länder (inklusive Sverige). Du behöver specialtillstånd eftersom de räknas som farliga djur.
2. Miljö och utrymme
• En krokodil behöver ett stort, säkert och anpassat utrymme med både vatten och land. Det krävs professionella terrarier och starka säkerhetsåtgärder.
3. Mat och skötsel
• Krokodiler äter mycket, och deras diet består mest av kött (fisk, fågel, köttrester). Det kan bli dyrt i längden.
• De lever länge – vissa arter kan bli över 70 år.
4. Risker
• Krokodiler är inte som vakthundar. De är inte tama och kan vara oberäkneliga och farliga.
Källa: ChatGPT
😜
Tänkte inte på det…andreascarlsson skrev:
Vad du måste tänka på
1. Tillstånd krävs
• Att hålla krokodiler är starkt reglerat i de flesta länder (inklusive Sverige). Du behöver specialtillstånd eftersom de räknas som farliga djur.
2. Miljö och utrymme
• En krokodil behöver ett stort, säkert och anpassat utrymme med både vatten och land. Det krävs professionella terrarier och starka säkerhetsåtgärder.
3. Mat och skötsel
• Krokodiler äter mycket, och deras diet består mest av kött (fisk, fågel, köttrester). Det kan bli dyrt i längden.
• De lever länge – vissa arter kan bli över 70 år.
4. Risker
• Krokodiler är inte som vakthundar. De är inte tama och kan vara oberäkneliga och farliga.
Källa: ChatGPT
😜