G Gott1 skrev:
Det kan komma krav att alla fotbollsdomare ska köra fossilfritt, var ska de ladda då tänker du?
Hemma.
G Gott1 skrev:
Hur många stolpar tror ni Real Madrid har?
Fyra. Två per mål.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Peter_Ker och 16 till
  • Laddar…
G Gott1 skrev:
Det kan komma krav att alla fotbollsdomare ska köra fossilfritt, var ska de ladda då tänker du?
Jag kan mycket väl tänka mig en framtid där fotbollsdomarens bil själv åker iväg till närmaste mack där det finns gott om eleffekt och laddar eller byter batteripack för att sedan komma tillbaka och hämta upp domaren lagom till föreningsmötet på bygdegården är slut.
 
  • Älska
Dilato
  • Laddar…
F frause skrev:
Jag kan mycket väl tänka mig en framtid där fotbollsdomarens bil själv åker iväg till närmaste mack där det finns gott om eleffekt och laddar eller byter batteripack för att sedan komma tillbaka och hämta upp domaren lagom till föreningsmötet på bygdegården är slut.
Oavsett vilket så är varje kilowattimme viktig så det sista måste alltid laddas direkt vid fotbollsplanen.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hemma.

Fyra. Två per mål.
Hemma. Han ska ladda bilen hemma?! 😱
 
S skogaliten skrev:
Om du jämför Real Madrid, med Knyckarbo IF:s plan som används för spel i division sju, så har du ett mycket ovanligt perspektiv.

Räknar du HVO som fossilfritt? Anser du att Biogas är fossilfritt?
Vad jag anser spelar egentligen ingen roll. Men oavsett bränsletyp behövs ju batterierna ändå laddas. Om det är -40 antar jag du sitter på tomgång mer än 1 minut för att få bilen körduglig då lagar och regler ändå inte gäller dig?
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Är du på riktigt? Ta en hembygdsgård på landet, med en lite odefinierad grusyta utanför som exempel. Byggnaden i sig kan ha en säkring på 16 A, ibland mindre, vilket skulle innebära att stora delar av fastighetens elsystem skulle behöva byggas om för att laddning ska fungera alls, samtidigt som det pågår ett föreningsmöte där el används.

Dessutom kan det vara långt att gräva för en möjlighet att byta kabel för att kunna ladda elbilar.

De här hembygdsföreningarna har oftast en väldigt liten ekonomi, och får ofta ett driftsbidrag i någon form från kommunen för att alls kunna sköta fastigheten.

Det skulle kunna kosta 500.000 kr eller mer att få fungerande elbilsladdning på ett sådant ställe, till föga nytta.

Bara att få till att koppla upp nytt, grövre kablage kan kosta multum gentemot elbolaget.

Hembygdsgård kan såklart bytas ut till lantlig fotbollsplan (eller annat), som har omklädningsrum med uppvärmning, och som ligger i princip ute i skogen och som sköts helt ideellt...
Njaa, nu tror jag allt du överdriver. Har du gett din elektriker i uppgift att titta över möjligheterna? Sa hon att det bara fanns 16A och knappt det?Då testar du ringa nästa i kö.

Kostar det 500 000 och du inte har el tror jag säkert du kan söka om dispens. Men bor du i Sverige eller Sibirien?
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
G Gott1 skrev:
Hemma. Han ska ladda bilen hemma?! 😱
Ja, varför inte?
Oavsett om man är domare i real Madrid - matcher eller bara ska på bingo på bygdegården måste man väl inte tanka bilen där, nog kommer man i normalfallet tillbaka hem eller till en publik laddare?
ICE-förare klarar att planera tankning ( och dom har ingen bränslepump hemma) , men elbilsförare är såpass inkompetenta att dom inte löser uppgiften?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 7 till
  • Laddar…
G Gott1 skrev:
Vad jag anser spelar egentligen ingen roll. Men oavsett bränsletyp behövs ju batterierna ändå laddas. Om det är -40 antar jag du sitter på tomgång mer än 1 minut för att få bilen körduglig då lagar och regler ändå inte gäller dig?
Märkligt inlägg? Har jag någonsin skrivit att det är lämpligt att bryta mot lagar och regler, eller för den delen diskuterat tomgångskörning?

Så du anser egentligen ingenting? Varför skriver du då?
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
G Gott1 skrev:
Njaa, nu tror jag allt du överdriver. Har du gett din elektriker i uppgift att titta över möjligheterna? Sa hon att det bara fanns 16A och knappt det?Då testar du ringa nästa i kö.

Kostar det 500 000 och du inte har el tror jag säkert du kan söka om dispens. Men bor du i Sverige eller Sibirien?
Har du varit vid en vanlig bygdegård på landsbygden i Sverige någon gång?

Det är inte sällan en gammal skola från sekelskiftet 1800-1900 ungefär.

Så här kan det ha fungerat:

Skolhusen fick el för belysning när bygden elektrifierades och när skolbyggnaden avvecklades för att eleverna fick flytta till en modernare byggnad, ofta på 1940-1960-talet, så fick lokalt föreningsliv överta byggnaden.
Elsystemet har ofta inte utvecklats så värst sedan dess. Ojordade uttag i delar av fastigheten och i värsta fall inte ens en jordfelsbrytare.

Tänk att det är "gammal el" i större delen av fastigheten som egentligen är i behov av en total omdragning.
Dessutom är det knappast rejält grova kablar som går från elbolagets inkopplingspunkt, utan snarare klena.

Det är enkelt att titta på elräkningen, eller i "elskåpet" vilken säkringsstorlek fastigheten har.

Säkringsstorleken behöver man inte fråga en elektriker om.

Och det är oerhört sällan man har en egen elektriker, rörmokare eller advokat, att bara fråga sådär, man får vackert kontakta någon elfirma som tar ett antal tusenlappar betalt för att åka många mil för att svara på mer komplexa frågor, om man inte samtidigt beställer ett jobb.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
G Gott1 skrev:
Precis som jag misstänkte. På detta forum bestämmer man själv vilka lagar som skall följas och vilka man kan hoppa över. Exakt hur de kriminella gängen spekulerar.

Detta forum vet bäst och inget annat får ifrågasättas. Varför köra elektriskt när vi kan köra på kol och olja? Vi kan ju skylla allt på Kina.

Varför inte se det positiva i det hela.
Utöver drar dessa pelare in pengar som kan komma föreningen till gagn.

Tänk lite större bara. Ju högre effekt desto mer kan ni lägga på per kilowattimme.

Givetvis tar det alltid en stund innan dessa prylar betalt sig.

Så då kan väl ungarna sälja gåsalotter istället för att pilla sig i naveln.

Kolla upp vad de olika alternativen kostar. 200A anslutning exempelvis. På en gammal fotbollsplan kan solpaneler monteras. På avbetalning kan stora batteripaket inhandlas för att hjälpa samhället.

Ta in en elektriker och räkna på alla alternativ. Många härinne är så himla deprimerade. Ni har inte fått ett knivhugg i ryggen. Bara information om vad som gäller i framtiden. Och den är nu.
Det är ju galningar som du som gjort att vi är skeptiska. Det började med en laddare vid idrottsplatsen och nu ska planen täckas av solpaneler. Till slut sitter vi alla hemma och försöker att inte andas så mycket för att minska koldioxidutsläppen. 😡
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Peter_Ker och 9 till
  • Laddar…
G Gott1 skrev:
Om det är -40 antar jag du sitter på tomgång mer än 1 minut för att få bilen körduglig
Inte då. Bränslevärmaren har ordnat detta långt innan jag sätter mig i bilen.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 7 till
  • Laddar…
G Gott1 skrev:
Hur många stolpar tror ni Real Madrid har?
Vilken p-plats är det som avses med frågan?
Karta över området kring Estadio Santiago Bernabéu med flera parkeringsplatser markerade med "P" ikoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nissens
J j-o75 skrev:
Ja jag förstår inte ens hur det skall kunna vara möjligt för alla att hinna med. Tänk bara på alla bygdegårdar eller svenska kyrkan.
Bygdegårdar är en sak, men Svenska kyrkan är stenrik, så det är knappast något problem för den. De kan ju sälja någon skogsfastighet så har de pengar till fantastiskt många laddstolpar. 😊
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Inte då. Bränslevärmaren har ordnat detta långt innan jag sätter mig i bilen.
Hur varmt bränsle brukar du ha? 😉
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
G Gott1 skrev:
Hemma. Han ska ladda bilen hemma?! 😱
Ja. Min elbil går ca 35 mil på en laddning sommartid, hur långt går din? Hela idén om att det skulle behövas offentliga laddare i varemda buske är helt världsfrånvänd.

En domare i en lägre fotbollsserie är lokal. Han har i bebyggda trakter sannolikt ett par–tre mil till där han ska döma. Han kan, som sagt, ladda hemma.

Ju högre upp i seriesystemet desto större avstånd, absolut, men också större anläggningar. De kommer bygga laddplatser av eget intresse, så hela lagstiftningstvånget är meningslöst.

Laddhybrider då, säger kanske du, greppandes efter ett halmstrå. Visst. Denna övergångslösning med tveksam nytta kan ha glädje av publika laddare även på platser man bara åker till lokalt, men är det verkligen skäligt att tvinga på en massa små verksamheter enstaka laddpunkter vars tillgänglighet blir ett lotteri för detta?

Jag körde laddhybrid i sex år innan jag bytte till elbil, och förstår hybridförarnas förtjusning i att kunna ladda redan efter någon enstaka mils körning, men med elbil har man inte samma behov.

Detta tvång är bara populistiskt trams. Typisk symbolpolitik. Synd för Bolund att han var så kass i övrigt med att han hann avgå långt innan det här blev verklighet och bara ett fåtal av oss kommer minnas denna hans episka bedrift.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.