36 634 läst · 636 svar
37k läst
636 svar
Krav på laddstolpe ideell förening?
Ni bör kunna ta betalt. 6-8 kr kWh borde ju vara rimligt. Överskottet går till föreningen och ungdomarna så ingen borde protestera.J j-o75 skrev:
Det finns inget positivt i att tvinga fram saker.G Gott1 skrev:Precis som jag misstänkte. På detta forum bestämmer man själv vilka lagar som skall följas och vilka man kan hoppa över. Exakt hur de kriminella gängen spekulerar.
Detta forum vet bäst och inget annat får ifrågasättas. Varför köra elektriskt när vi kan köra på kol och olja? Vi kan ju skylla allt på Kina.
Varför inte se det positiva i det hela.
Utöver drar dessa pelare in pengar som kan komma föreningen till gagn.
Tänk lite större bara. Ju högre effekt desto mer kan ni lägga på per kilowattimme.
Givetvis tar det alltid en stund innan dessa prylar betalt sig.
Så då kan väl ungarna sälja gåsalotter istället för att pilla sig i naveln.
Kolla upp vad de olika alternativen kostar. 200A anslutning exempelvis. På en gammal fotbollsplan kan solpaneler monteras. På avbetalning kan stora batteripaket inhandlas för att hjälpa samhället.
Ta in en elektriker och räkna på alla alternativ. Många härinne är så himla deprimerade. Ni har inte fått ett knivhugg i ryggen. Bara information om vad som gäller i framtiden. Och den är nu.
Dessa pengarna hade kunnat gå till föreningen istället. Men nu tvingar en hycklare de att kasta pengarna på något de inte vill ha.
Framtiden suger för dessa föreningarna helt enkelt.
Det är långt ifrån alla som har möjlighet att ladda sina fordon hemma. Alla bor inte i villor; faktum är att mer än hälften av Sveriges befolkning bor i lägenheter. Om regeringen verkligen vill främja omställningen till elbilar, måste det finnas en välutvecklad infrastruktur på plats även för dessa. Annars kommer folk att fortsätta köra sina fossilbilar. Sedan kan man såklart ha en åsikt om vikten av själva omställningen eller hur den bäst ska gå till men det är kanske en annan diskussion.Nötegårdsgubben skrev:
Jag påstår inte att detta är bra lösning dock och ser problematiken som redan tagits upp. Utan ekonomiska incitament kommer en del småföreningar hamna i kläm. Försöker mer visa upp en annan sida av myntet. Bodde själv i hyresrätt med elbil tidigare. Hade möjlighet att ladda i närheten av jobbet men under pandemin var jag tacksam att det ofta fanns laddmöjlighet även omkring barnens aktiviteter. Vid fotbollsplanerna, friidrottsarenan osv. Det tar ju några timmar att ladda bilden med en publik typ 2-laddare så det är rätt så praktiskt att kunna göra det när man ute på ärenden eller vid barnens aktiviteter.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 034 inlägg
Jag vet, jag hör själv till de senare. Svårast att lösa är det dock sannolikt för radhusboende med garage i samfällt ägd länga.RobGum skrev:
Som sagt, att lösa laddning för lägenhetsboende är inget stort problem. Det gäller bara att efterfrågan och betalningsvilja finns.RobGum skrev:
Om regeringen vill främja något är det därtill lämpligt stt det är tydligt vem som betalar för denna godhet. I TS fall är det alltså en mindre ideell förening som förväntas stå för fiolerna om det inte går ihop.
Därom är vi som sagt överens.RobGum skrev:
Notera att detta fanns redan utan krav från staten.RobGum skrev:Försöker mer visa upp en annan sida av myntet. Bodde själv i hyresrätt med elbil tidigare. Hade möjlighet att ladda i närheten av jobbet men under pandemin var jag tacksam att det ofta fanns laddmöjlighet även omkring barnens aktiviteter. Vid fotbollsplanerna, friidrottsarenan osv. Det tar ju några timmar att ladda bilden med en publik typ 2-laddare så det är rätt så praktiskt att kunna göra det när man ute på ärenden eller vid barnens aktiviteter.
Jag skulle kunna tycka det är tvingande för föreningen att, om de inte själva redan har en laddplats, upplåta en plats per 20 platser till en kommersiell aktör under säg 10 år i taget för att på dennes bekostnad sätta upp en laddplats.
Om ingen kommersiell aktör (eller kommunen själva) är intresserad så finns troligen inget behov.
Många små föreningar kan ha el som precis räcker för värme, men inte alls för bil laddning. Finns el till fastigheten som räcker och platsen kan läggas där ingen grävning behövs så är förslaget rimligt.
Om ingen kommersiell aktör (eller kommunen själva) är intresserad så finns troligen inget behov.
Många små föreningar kan ha el som precis räcker för värme, men inte alls för bil laddning. Finns el till fastigheten som räcker och platsen kan läggas där ingen grävning behövs så är förslaget rimligt.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 949 inlägg
Du min vän lever i en drömvärld. Hur tänker du att alla byalag med en bygdegård att förvalta ska finansiera detta med när dom redan idag går plus minus noll. Inkomster från laddstolpen säger du? 😂 Det finns hur många dylika exempel som helst.G Gott1 skrev:Precis som jag misstänkte. På detta forum bestämmer man själv vilka lagar som skall följas och vilka man kan hoppa över. Exakt hur de kriminella gängen spekulerar.
Detta forum vet bäst och inget annat får ifrågasättas. Varför köra elektriskt när vi kan köra på kol och olja? Vi kan ju skylla allt på Kina.
Varför inte se det positiva i det hela.
Utöver drar dessa pelare in pengar som kan komma föreningen till gagn.
Tänk lite större bara. Ju högre effekt desto mer kan ni lägga på per kilowattimme.
Givetvis tar det alltid en stund innan dessa prylar betalt sig.
Så då kan väl ungarna sälja gåsalotter istället för att pilla sig i naveln.
Kolla upp vad de olika alternativen kostar. 200A anslutning exempelvis. På en gammal fotbollsplan kan solpaneler monteras. På avbetalning kan stora batteripaket inhandlas för att hjälpa samhället.
Ta in en elektriker och räkna på alla alternativ. Många härinne är så himla deprimerade. Ni har inte fått ett knivhugg i ryggen. Bara information om vad som gäller i framtiden. Och den är nu.
Låt mig gissa att du är stadd vid kassa, boende i stad eller tätort och hyffsat egocentrisk?
Redigerat:
Det kan man väl bara ta på snabbladdning? Här finns inte effekt över så att det räcker på långa vägar. 6A är nog mer rimligt dom någon skrev. Vilken förbipasserande kommer att ladda med dom förutsättningarna?? Rkarlsson skrev:
Hur många förbipasserande tror du kommer ladda till 3 kr som är någorlunda standardpris på slöladdare? Ingen vill jag påstå ändå.J j-o75 skrev:
Hela tvånget är så döfött att man nästan bara kan skratta åt det. Om jag skulle köra en tripp så skulle jag absolut inte ställa mig på er slöa laddare för att stå där i timmar innan man fått i något vettigt i bilen. Om vi tar Jönköping som exempel så tror jag på ungefär 1 av 1000 kommer ställa sig hos er (som utomstående)
dvs det kommer ta en 40-50 år innan ni ens betalt installationen.
Hade jag varit i er situation så hade jag med alla medel försökt att få stopp på skiten.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 463 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 463 inlägg
Problemet är att civilsamhället är på nedgång. Många ideella föreningar kämpar med grunderna för att ens existera, t ex hitta styrelseledamöter, att lyckas kalla till stämma, ordna med bokföringen o s v. Och nu har vi inte ens pratat verksamhet. Att då tro att de ska lyckas driva politiskt intierade infrastrukturprojekt är något övermaga.
En stor och engagerad fotbollsförening, kanske med egna anställda (arvoderade) har naturligtvis inte det problemet.
En stor och engagerad fotbollsförening, kanske med egna anställda (arvoderade) har naturligtvis inte det problemet.
Problemet med nybyggen (lägenheter) är ju att parkeringar inte byggs för boende. De håller på att fasa bort bilar här iallafall. Och det är en av de större entreprenörerna. =) Så laddstolpar blir ju inga problem om ens målgrupp är människor utan bilar i landsbygd.Nötegårdsgubben skrev:
Ja går detta att stoppa så vore det ju det bästa. Inne i stan kanske det finns en chans att någon utomlands laddar, men nu pratar vi på landet och inte i anslutning till något annat.? Rkarlsson skrev:Hur många förbipasserande tror du kommer ladda till 3 kr som är någorlunda standardpris på slöladdare? Ingen vill jag påstå ändå.
Hela tvånget är så döfött att man nästan bara kan skratta åt det. Om jag skulle köra en tripp så skulle jag absolut inte ställa mig på er slöa laddare för att stå där i timmar innan man fått i något vettigt i bilen. Om vi tar Jönköping som exempel så tror jag på ungefär 1 av 1000 kommer ställa sig hos er (som utomstående)
dvs det kommer ta en 40-50 år innan ni ens betalt installationen.
Hade jag varit i er situation så hade jag med alla medel försökt att få stopp på skiten.
I med det inte finns krav på att ni ska lägga upp er tvingande stolpe på något nätverk så vill jag ändå säga att den är obefintlig. Folk som kör semester och planerar kommer hålla sig till de större då de har abonnemang. Om man kommer från tyskland så är man inte alls sugen att sitta i 1 dygn och laddaJ j-o75 skrev:
Nej leta upp alla kryphål du kan hitta.