32 302 läst · 560 svar
32k läst
560 svar
Krav på laddstolpe ideell förening?
Jag förstår också poängen med att bygga ut fler laddstolpar, men i detta fall signalerar man ju att man egentligen inte har en aning om hur föreningslivet i Sverige ser ut i verkligheten. Om det är så viktigt att alla föreningar har laddstolpar kunde man ju lockat med en morot i stället för att lägga kostnaden på den enskilda verksamheten. Ska en lite förening med kanske 20 medlemmar betala en tusenlapp var enbart för att få upp en laddstolpe som i princip inte kommer att användas ändå? Denna lag borde göras om omgående.pacman42 skrev:Man bygger i princip två (minst) parallella samhällen just nu, de jag tänker på är:
1) ett nätverk av stadskärnor (även mindre orters "bykärnor" ingår) som bygger på kollektivtrafik och dit de utanför denna inte är välkomna.
2) ett bilist samhället utanför stadskärnorna
Där jag bor så finns det ingen kollektivtrafik. Det finns 14 platser på pendelparkeringen 6km bort. Parkeringen en bit bort från pendelparkeringen har nu fått 3h parkering (då den oftast var full av pendelparkerare), så nu måste fler ta bilen till jobbet ändå. Nästa pendelparkering är ytterligare 8km bort och den är alltid full. Nästa ytterligare 6km bort och tillräckligt ofta full för att kollektivtrafik kort inte skall vara aktuellt, särskilt inte när man kan spara en mil på att gena med bilen. Man vill uppenbarligen inte att de en bit ut skall kunna åka kollektivt. I Göteborg har man även börjat ta parkeringsavgifter på en del pendelparkeringar. De var för populära...
Hade jag inte haft laddparkering på jobbet numera (vilket vi haft ett par år) så hade jag tvingats att köra på bensin på hemresan trots att jag har laddhybrid. Och åker jag via affären (inte genvägen) så räcker ändå inte elen om jag inte kan ladda på affären.
Samtidigt så bygger kommunen bara ännu fler bostäder utanför kollektivtrafiken...
Så vad har detta med trådens ämne att göra? Jo, om man vill ge folk incitament till att köra laddhybrid så behövs många (men definitivt inte alla) av dessa laddplatserna. Men som jag skrev tidigare, det är vansinnigt att tvinga fram detta enligt det som nu formulerats med tanke på de orimliga konsekvenserna. Vi har en badplats där jag bor, det finns en parkering för ca 150 bilar som tillhör en förening som har en bakgård där. Vi tillhandahåller dessa 150 parkeringar för att undvika parkeringskaos, inte för att vår föreningslokal behöver dem. Vi hade klarat oss med tio parkeringar...
Ja vill företagen stå för kostnaden så är de upp till de. Men de vill de oftast inte så det skall helt klart läggas 100% på brukaren i alla avseende. Körde ändå el innan.pacman42 skrev:
Men det är inget som skall påtvingas någon att installera laddboxar för infrastrukturen. Nu stoppar ju organisationer utvecklingen till 100% så varför då tvinga enskilda föreningar att ta en skitkostnad för att det finns ett fack som totalstoppar det.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 048 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 048 inlägg
Skulle inte rekommendera det. Detta är uppenbart en fråga som delar befolkningen. Och som du påpekade innan, detta är författning - inte en kommunal fråga. Och att få kommunalpolitikerna att ta kontroll över tillsynen på tjänstemannasidan är nog inte att vänta i de flesta kommuner. Politikerna lämnar tjänstemännen ifred så lämnar tjänstemännen politikerna ifred - bekvämlighetsöverenskommelsen i nästan varje kommun.J j-o75 skrev:
Ja att få beslutet ändrat är väl i princip kört, men det är ganska otroligt hur ett sånt stort beslut bara kunnat gå igenom utan någon form av debattClaes Sörmland skrev:Skulle inte rekommendera det. Detta är uppenbart en fråga som delar befolkningen. Och som du påpekade innan, detta är författning - inte en kommunal fråga. Och att få kommunalpolitikerna att ta kontroll över tillsynen på tjänstemannasidan är nog inte att vänta i de flesta kommuner. Politikerna lämnar tjänstemännen ifred så lämnar tjänstemännen politikerna ifred - bekvämlighetsöverenskommelsen i nästan varje kommun.
Precis, vill man lyfta frågan så måste man gå till SVT, TV4, Aftonbladet eller Expressen - då kan man få en reaktion på det. Man kan ju prata med tidningen och få dem att göra ett reportage utan att synas själv. Det finns garanterat andra föreningar där någon ställer upp på bild...Claes Sörmland skrev:Skulle inte rekommendera det. Detta är uppenbart en fråga som delar befolkningen. Och som du påpekade innan, detta är författning - inte en kommunal fråga. Och att få kommunalpolitikerna att ta kontroll över tillsynen på tjänstemannasidan är nog inte att vänta i de flesta kommuner. Politikerna lämnar tjänstemännen ifred så lämnar tjänstemännen politikerna ifred - bekvämlighetsöverenskommelsen i nästan varje kommun.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 048 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 048 inlägg
Ja likheterna är stora. Dels hur man genomför sin reglering - via regeringsbeslut i förordning och inte genom lagändring. Att regeringen gör det i det fördolda tillsammans med sina myndigheter utan att informera och debattera öppet med omvärlden, samt att tidsramen mellan beslut och genomförande involverar ett regeringsskifte där den regering som har beslutat om ändringen inte är den sittande när beslutet sen får effekter på samhället. Politiskt fulspel.pacman42 skrev:
Med tanke på hur många fastigheter en kommun äger kan det nog bli livat när politikerna i tekniska nämnden, fastighetsbolaget och bostadsbolaget talar om för byggnadsnämnden att de kanske ska ta det lite lugnt med det här.Claes Sörmland skrev:Skulle inte rekommendera det. Detta är uppenbart en fråga som delar befolkningen. Och som du påpekade innan, detta är författning - inte en kommunal fråga. Och att få kommunalpolitikerna att ta kontroll över tillsynen på tjänstemannasidan är nog inte att vänta i de flesta kommuner. Politikerna lämnar tjänstemännen ifred så lämnar tjänstemännen politikerna ifred - bekvämlighetsöverenskommelsen i nästan varje kommun.
Det gjordes ju en lagändring också, tydligen på initiativ från en EU-förordning.Claes Sörmland skrev:Ja likheterna är stora. Dels hur man genomför sin reglering - via regeringsbeslut i förordning och inte genom lagändring. Att regeringen gör det i det fördolda tillsammans med sina myndigheter utan att informera och debattera öppet med omvärlden, samt att tidsramen mellan beslut och genomförande involverar ett regeringsskifte där den regering som har beslutat om ändringen inte är den sittande när beslutet sen får effekter på samhället. Politiskt fulspel.
----
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 949 inlägg
Och om dom meddelar byggnadsnämnden det så bör likställighetsprincipen rimligen innebära att byggnadsnämnden ska ta det lugnt oavsett om fastighetsägaren är kommun, företag eller privatperson ..........S sprucetwig skrev:
Om nu någon undrar hur man gör, såredarn skrev:
Ansvarigt statsråd är sannolikt Infrastrukturminister Andreas Carlson
Relevant riksdagsutskott är sannolikt civilutskottet.
Detta för att prop. 2019/20:81 lades fram av föregående infrastrukturminister och behandlades i civilutskottet där inget parti reserverade sig eller uppfattade kräver på laddstolpar i på alla gamla större parkeringar som problematiskt.
Viktigast är nog att hitta ett antal ideella föreningar som får stora problem. Vet tex. en ideell ridförening med parkering som kan mätas i hektar.
Och sedan dels driva opinion i media och dels skriva till statsrådet och utskottets medlemmar om att just ideell verksamhet skyndsamt bör undantas.
Jag drog nu en fråga till min kommun om hur de planerar att hantera detta då jag inte kan se att någon av skolornas personalparkeringen har laddplatser. Inte heller många av de andra arbetsplatserna de har i kommunen.
Lyfte också frågan om ideella föreningar och om kommunen har någon plan att hjälpa dessa.
Det skadar inte om kommuner börja klaga uppåt...
Lyfte också frågan om ideella föreningar och om kommunen har någon plan att hjälpa dessa.
Det skadar inte om kommuner börja klaga uppåt...
Jättebra! Jag har meddelat min kommun motsvarande. Kan inte alla som känner för det och läser tråden skicka motsvarande fråga till sina kommuner så kanske det händer något?pacman42 skrev:Jag drog nu en fråga till min kommun om hur de planerar att hantera detta då jag inte kan se att någon av skolornas personalparkeringen har laddplatser. Inte heller många av de andra arbetsplatserna de har i kommunen.
Lyfte också frågan om ideella föreningar och om kommunen har någon plan att hjälpa dessa.
Det skadar inte om kommuner börja klaga uppåt...