32 977 läst · 560 svar
33k läst
560 svar
Krav på laddstolpe ideell förening?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 296 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 296 inlägg
Framförallt så får man se hur klubbens medlemmar reagerar. Har man haft få vänner i ett litet samhälle innan så blir dom inte fler efter ett sådant handlade.Claes Sörmland skrev:
Tar du inte i lite nu?G Gott1 skrev:
Det undrar jag med.G Gott1 skrev:
Tycker du verkligen att detta är ett realistiskt förslag till en ideell förening med sannolikt små ekonomiska muskler och noll behov av laddstolpar!G Gott1 skrev:
Fantastiskt!redarn skrev:Återkommer med vad de svarar
---
Till:registraturen@boverket.se
ons 10 juli vid 21:18
Anledning till min fråga,
Många ideella föreningar har anläggningar enligt nedan och är oroade av mycket betungande kostnader för små ideella verksamheter med mycket liten nytta för elektrifieringen av fordonsflottan i landet.
Därför önskar vi förtydligande enligt nedan.
På er hemsida hittas följande, ([länk])
"Retroaktiva krav för vissa befintliga byggnader
Därutöver ställs retroaktiva krav, det vill säga krav som omfattar befintliga byggnader även om några andra åtgärder inte vidtas. Dessa krav ska vara uppfyllda senast den 1 januari 2025.
Uppvärmda byggnader som inte är bostadshus och som har fler än 20 parkeringsplatser i byggnaden eller på tomten ska ha minst en laddningspunkt för elfordon.
För ouppvärmda byggnader och för bostadshus ställs inga retroaktiva krav. Detsamma gäller byggnader avsedda för totalförsvaret."
Sedan följer ett citat av PBF 3:20c
Lagstödet för PBF 3:20c är PBL 8:4
I PBL 8:5 begränsas dock PBL 8:4 till
"5 § Kraven i 4 § ska uppfyllas på så sätt att de
1. uppfylls vid nybyggnad, ombyggnad och annan ändring av en byggnad än ombyggnad, och
2. med normalt underhåll kan antas komma att fortsätta att vara uppfyllda under en ekonomiskt rimlig livslängd.
De egenskapskrav som ska uppfyllas vid tillämpningen av första stycket är de krav som gäller när uppförandet eller ändringen görs. Kraven ska uppfyllas i samma omfattning av byggnaden som anges i 2 § första stycket, om inte annat följer av föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 kap. 2 §.
Det som enligt första och andra styckena gäller i fråga om byggnad ska också tillämpas på andra anläggningar än byggnader."
Därför ber jag er förklara och utveckla lagstödet till er tolkning av PBF 3:20c
Gäller det om ingen ändring enligt PBL 8:5 1. utförts? I så fall med vilket lagstöd?
Gäller det om ingen ändring utförts på själva parkeringsanläggningen men ändringar utförts på andra delar av fastigheten? I så fall med vilket lagstöd?
Med vänliga hälsningar,
Anonym medborgare
Jag bor kanske 200 meter från en sådan så ska ha järnkoll på om laddaren kommit på plats, blir en bra början på nyåret. 😉Claes Sörmland skrev:
Dom har jättestora ytor som man kan parkera på (100 bilar lätt) men det finns ingen indelning i särskilda platser, det är bara en grusplan dom lika gärna kan användas som fotbollsplan, vad gäller då tro?
Ytan räknas enligt min kommun, inte om det finns linjer.D Dilato skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 296 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 296 inlägg
Ligger parkeringsplatsen som uppenbart är anlagd för fler än 20 bilar i direkt anslutning till ett en uppvärmd lokal så har de lagkrav på sig att ordna laddpunkt på parkeringsplatsen. Ligger t ex en väg mellan parkeringen och den uppvärmda lokalen finns inte det kravet. Inte heller om parkeringsplatsen ligger på allmän plats utanför tomten.D Dilato skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 296 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 296 inlägg
Låter som en hemkokt tolkning. Markägaren beslutar om var parkering är tillåten och görs det med linjer och skyltning så är det detta som gäller. Oavsett övrig yta där man inte får parkera. D v s kommunen har ingen rätt att besluta var man får parkera på privat mark av denna typ.J j-o75 skrev:
Boverket:
"Att beräkna antalet parkeringsplatser är enkelt om det finns markerade rutor, eftersom det i så fall räcker att räkna dem. Rutans storlek spelar då mindre roll, utan antalet parkeringsplatser motsvaras av antalet rutor. Observera att särskilda rutor för MC-parkering inte behöver medräknas utan enbart parkeringsrutor avsedda för personbil eller lätt lastbil."
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/laddning-av-elfordon/
Boverket säger att man då räknar yta 2,7x5 m/plats. Men ytan ska också vara avsedd för parkering för byggnadens behov, så det blir en tolkningsfråga.D Dilato skrev:Jag bor kanske 200 meter från en sådan så ska ha järnkoll på om laddaren kommit på plats, blir en bra början på nyåret. 😉
Dom har jättestora ytor som man kan parkera på (100 bilar lätt) men det finns ingen indelning i särskilda platser, det är bara en grusplan dom lika gärna kan användas som fotbollsplan, vad gäller då tro?
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ning-av-elfordon/nar-kravs-laddinfrastruktur/
Om parkeringen är typ 10 meter från skåpet. Så borde man kunna köra en fuling och installera boxen bredvid skåpet och vill nån använda den så får de helt enkelt ha med en egen 10 meters lång kabel.J j-o75 skrev:
Standard är förvisso 5 meter man får med bilen, men ni ska inte behöva stå för en kabel på en slöladdare, det gör tex inte eon eller någon annan för den delen.
Vad menar du? Alla förslag är realistiska, först måste uppgifter samlas in, fördelar vägas mot nackdelar och därefter beslut tas. Inget konstigt.Alfredo skrev:
Det kan komma krav att alla fotbollsdomare ska köra fossilfritt, var ska de ladda då tänker du?
En laddstolpe är minimum men det kan lätt löna sig att räkna genom alla alternativ.
Dessa små föreningar är alltid livrädda för sin egen skugga.
Finns säkert bidrag att söka och så vidare men man orkar inte ens kolla något, ser bara problemen. Men krav kan de ställa att föräldra ska köra hitan och ditan men en futtig liten stolpe blir världens problem.
Hur många stolpar tror ni Real Madrid har?