Claes Sörmland
redarn redarn skrev:
Men detta gäller väl bara för nytt bygglov?

Jag hittar inget som säger att kravet, eller något krav i PBL 8 kap. gäller retroaktivt gentemot existerande parkeringsanläggningar.

[edit]

PBL 8:4 är lagkravet som förtydligas i PBF enligt ovan.

PBL 8:5

5 § Kraven i 4 § ska uppfyllas på så sätt att de
1. uppfylls vid nybyggnad, ombyggnad och annan ändring av en byggnad än ombyggnad, och
2. med normalt underhåll kan antas komma att fortsätta att vara uppfyllda under en ekonomiskt rimlig livslängd.
Boverket menar att det är ett retroaktivt krav och att lagstödet kommer att finns i 3 kap. 20 c § PBF 2025-01-01:

Text om retroaktiva krav för vissa befintliga byggnader och paragraf 20 c i plan- och byggförordningen som träder i kraft 2025-01-01.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/laddning-av-elfordon/
 
? Rkarlsson skrev:
nej man behöver 2 st. 20 var väl krav. 19 platser får man ju ha.

Borde väl räcka med lite färg att spraya ett kryss kan jag tycka. Så kan folk parkera bäst de vill sen om de behöver.
Kravet kommer vid "fler än 20", så 20 platser kan man ha och kanske en liten lastzon?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Boverket menar att det är ett retroaktivt krav och att lagstödet kommer att finns i 3 kap. 20 c § PBF 2025-01-01:

[bild]

[länk]
3:20c PBF är inget lagstöd då PBF inte är en lag.

Lagstödet för 3:20c PBF är 8:4 PBL som begränsas av 8:5 PBL.

Om nu någon vill skriva till Boverket och be det precisera lagrummet de stödjer sig på.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
?
F frause skrev:
Kravet kommer vid "fler än 20", så 20 platser kan man ha och kanske en liten lastzon?
Lastzoner är rätt bra. Man kan ju ha lastningen mellan vissa tider och vissa tider vet bara medlemmar om att de kan stå där.

Att folk ska behöva hymla och sälja bingolotter till förbannelse för att de kommer löjliga lagar :)
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Claes Sörmland
redarn redarn skrev:
3:20c PBF är inget lagstöd då PBF inte är en lag.

Lagstödet för 3:20c PBF är 8:4 PBL som begränsas av 8:5 PBL.

Om nu någon vill skriva till Boverket och be det precisera lagrummet de stödjer sig på.
Jag tror vi redan har en frivillig! Återkom gärna med svaret!
 
  • Haha
  • Älska
YuGi och 2 till
  • Laddar…
Undantagen har ingen betydelse?

De krav som gäller laddning av elfordon i 8 kap. 4 § första stycket 11 plan- SFS 2020:274 och bygglagen och 20 b § detta kapitel behöver inte uppfyllas vid annan ändring av en byggnad än

1. ombyggnad som omfattar byggnadens elektriska infrastruktur i fall då parkeringen är belägen i byggnaden, och

2. ombyggnad som sker i samband med att ändringsåtgärder vidtas på parkeringen i fall då parkeringen är belägen på tomten till byggnaden
https://svenskforfattningssamling.se/sites/default/files/sfs/2020-05/SFS2020-274.pdf
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men tillsynen är...
Ja och den lär vara med millimeterprecision
 
Redigerat:
  • Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
F frause skrev:
Kravet kommer vid "fler än 20", så 20 platser kan man ha och kanske en liten lastzon?
Ja att spärra av en del funkar nog regelmässigt, men vi behöver den.
 
? Rkarlsson skrev:
Men då är nästa fråga.
Äger ni fastigheten själva i er ideela förening?

Om ni hyr, då kan ju inte kravet landa på er förening utan ägaren.

De flesta föreningar jag känner till har inga egna parkeringar alls. Kyrkan tex har inte det problemet, kyrkan är riktigt rika. Hembygsgårdar däremot kan vara lite fattigare. Men de kan väl slänga dit det allra billigaste smäcket så det sitter något.

Men en ungdomsförening, det skulle vara tramsigt att tvinga.
Ja på landet är det nog absolut vanligast att äga sina lokaler och parkeringar, men om man hyr borde väl kravet gälla hyresvärden i vilket fall som helst?
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
3:20c PBF är inget lagstöd då PBF inte är en lag.

Lagstödet för 3:20c PBF är 8:4 PBL som begränsas av 8:5 PBL.

Om nu någon vill skriva till Boverket och be det precisera lagrummet de stödjer sig på.
Kan du å alla föreningars vägnar göra detta?
 
J j-o75 skrev:
Kan du å alla föreningars vägnar göra detta?
Mutter,

jag vill egentligen inte men OK då.

(Jag vill vara anonym här och om jag använder min vanliga e-post blir det blir det trivialt att hitta mig genom att begära ut e-posten från boverket, men OK, jag skapar ett tillfälligt e-postkonto och gör det den vägen)
 
  • Gilla
  • Älska
Morkl och 13 till
  • Laddar…
Precis som jag misstänkte. På detta forum bestämmer man själv vilka lagar som skall följas och vilka man kan hoppa över. Exakt hur de kriminella gängen spekulerar.

Detta forum vet bäst och inget annat får ifrågasättas. Varför köra elektriskt när vi kan köra på kol och olja? Vi kan ju skylla allt på Kina.

Varför inte se det positiva i det hela.
Utöver drar dessa pelare in pengar som kan komma föreningen till gagn.

Tänk lite större bara. Ju högre effekt desto mer kan ni lägga på per kilowattimme.

Givetvis tar det alltid en stund innan dessa prylar betalt sig.

Så då kan väl ungarna sälja gåsalotter istället för att pilla sig i naveln.

Kolla upp vad de olika alternativen kostar. 200A anslutning exempelvis. På en gammal fotbollsplan kan solpaneler monteras. På avbetalning kan stora batteripaket inhandlas för att hjälpa samhället.

Ta in en elektriker och räkna på alla alternativ. Många härinne är så himla deprimerade. Ni har inte fått ett knivhugg i ryggen. Bara information om vad som gäller i framtiden. Och den är nu.
 
  • Haha
  • Wow
  • Arg
  • Gilla
Peter_Ker och 10 till
  • Laddar…
?
J j-o75 skrev:
Ja på landet är det nog absolut vanligast att äga sina lokaler och parkeringar, men om man hyr borde väl kravet gälla hyresvärden i vilket fall som helst?
Det är nog olika. Här hyr föreningarna in sig i sportanläggningarna. Och ingen har en laddstolpe uppe ännu.
Ja om man inte äger byggnaden kan det ju inte åläggas föreningen att sätta en stolpe till hyresvärdens fördel.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
G Gott1 skrev:
Precis som jag misstänkte. På detta forum bestämmer man själv vilka lagar som skall följas och vilka man kan hoppa över. Exakt hur de kriminella gängen spekulerar.

Detta forum vet bäst och inget annat får ifrågasättas. Varför köra elektriskt när vi kan köra på kol och olja? Vi kan ju skylla allt på Kina.

Varför inte se det positiva i det hela.
Utöver drar dessa pelare in pengar som kan komma föreningen till gagn.

Tänk lite större bara. Ju högre effekt desto mer kan ni lägga på per kilowattimme.

Givetvis tar det alltid en stund innan dessa prylar betalt sig.

Så då kan väl ungarna sälja gåsalotter istället för att pilla sig i naveln.

Kolla upp vad de olika alternativen kostar. 200A anslutning exempelvis. På en gammal fotbollsplan kan solpaneler monteras. På avbetalning kan stora batteripaket inhandlas för att hjälpa samhället.

Ta in en elektriker och räkna på alla alternativ. Många härinne är så himla deprimerade. Ni har inte fått ett knivhugg i ryggen. Bara information om vad som gäller i framtiden. Och den är nu.
Men nu handlar det ju i vissa fall om summor som är väldigt stora i förhållande till både storlek på förening och tänkt nytta. Vem ska ens ladda och ska kassören, ideellt , sköta administrationen? Jag har inga problem med kraven om det gällt nybygge eller kommersiella fastigheter eller bostäder. Då är det logiskt.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
? Rkarlsson skrev:
Det är nog olika. Här hyr föreningarna in sig i sportanläggningarna. Och ingen har en laddstolpe uppe ännu.
Ja om man inte äger byggnaden kan det ju inte åläggas föreningen att sätta en stolpe till hyresvärdens fördel.
Men om hyresvärden tvingas till det så läggs det ju på hyran i alla fall i slutänden så resultatet blir ju samma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.