harry73 harry73 skrev:
Jag är så trött på alla som tycker man bara ska lägga sig platt på marken
Ja, efter 150 000 läsningar och 520 svar så verkar ju ingen riktigt veta helt säkert. Vore kul om nån på Lantmäteriet som har servitut som specialitet skrev ett inlägg. Jag, är ganska säker på hur detta skulle sluta om man hamnade i tvist, men dit vill man inte (och om ni inte vet vad jag pratar om så sätt igång och läs), jag tror och hoppas att saken är löst.

• Gilla
Ymer och 4 till
  • Laddar…
nikasp
timmelstad timmelstad skrev:
Kanske för att vägen är hans och att det inte är så solklart som du får det att låta?
Det är ju inte hans väg men han har rätt att nyttja den andra fastighetens väg så du har fel där. För mig är det obegripligt hur man ens kan komma på tanken att börja med ett sånt projekt på en annan fastighet. Och än mer utan att fråga.

nikasp nikasp skrev:
Det är ju inte hans väg men han har rätt att nyttja den andra fastighetens väg så du har fel där. För mig är det obegripligt hur man ens kan komma på tanken att börja med ett sånt projekt på en annan fastighet. Och än mer utan att fråga.
Har du läst servitutet? I sånt fall är ditt "konstaterande" ganska märkligt.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
nikasp
timmelstad timmelstad skrev:
Har du läst servitutet? I sånt fall är ditt "konstaterande" ganska märkligt.
Kan du länka för det har jag missat, är ju över 500 inlägg. Kände inte till att de skulle ha styckat av eller på annat sätt överlåtit marken fast då borde de ju inte behöva servitut.

Skärmdump av information om servitut från Lantmäteriets webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

nikasp nikasp skrev:
Kan du länka för det har jag missat, är ju över 500 inlägg. Kände inte till att de skulle ha styckat av eller på annat sätt överlåtit marken fast då borde de ju inte behöva servitut.
Inlägg #16;

nikasp nikasp skrev:
eller på annat sätt överlåtit marken
Folk missförstår då servitutet även omfattar marken... Sedan lägger de väl in andra betydelser i "hans väg" än lagfaren ägare - vilket är det enda relevanta i fastighetssammanhang.
TS har rätt att anlägga och använda vägen - som ligger på annans mark.

• Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
I inlägg 16 lade TS upp en bild på del av servitutet.
Å vad jag förstått så fanns det ingen väg när tomten avstyckades utan det var den som köpte den avstyckade tomten som anlade vägen.

• Gilla
Rem
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:

[bild]
Det är precis av såna här anledningar jag inte tycker att man ska uttala sig tvärsäkert baserat på generella antaganden när det faktiskt finns mer info i tråden om det specifika fallet.

• Gilla
-MH- och 6 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
I inlägg 16 lade TS upp en bild på del av servitutet.
Å vad jag förstått så fanns det ingen väg när tomten avstyckades utan det var den som köpte den avstyckade tomten som anlade vägen.
Stämmer. Det är alltså inte någon annans väg vi åker på och får lov att nyttja, hade det varit det skulle jag nog reagera på samma sätt som vissa här gör.

Det är vår fastighet som anlagt vägen och bara vi som nyttjar den och vi har även rätt till marken vägen upptar.

• Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
nikasp
Slottsbäcksväktarn Mats Engquist skrev:
Men den infon ger ju nikasp rätt...
Jag läser det också så. Jag har servitut och suger vatten från torpgrannens grävda brunn. Skulle inte falla mig in att anlägga ett litet pumphus på hans fastighet även om jag har rätt till vatten och rörledningen passerar hans mark.

• Gilla
Hus tomte
  • Laddar…
harry73
nikasp nikasp skrev:
Jag läser det också så. Jag har servitut och suger vatten från torpgrannens grävda brunn. Skulle inte falla mig in att anlägga ett litet pumphus på hans fastighet även om jag har rätt till vatten och rörledningen passerar hans mark.
Beroende på omständigheter är det mycket möjligt att det ingår i ditt vattenservitut och då är pumphuset ditt (och inte grannens)
Även vattenledningar från brunnen till din fastighet är din, och inte grannens

nikasp
harry73 harry73 skrev:
Beroende på omständigheter är det mycket möjligt att det ingår i ditt vattenservitut och då är pumphuset ditt (och inte grannens)
Även vattenledningar från brunnen till din fastighet är din, och inte grannens
Jag har läst de där jättegamla papprena och läser inte in att jag har rätt att börja bygga på hans tomt. Sant att röret är mitt men inte är det min mark/fastighet. Nu är vi ju många amatörjusrister här men själva grejen att börja bygga något som helst utanför sin egen mark utan att fråga är helt verklighetsfrämmande för mig.

• Gilla
Hus tomte
  • Laddar…
harry73
Ditt vattenservitut ger dig t ex rätt att gräva upp din gamla ledning och lägga ner en isolerad ledning.
Du får också lägga en värmekabel intill ledningen, så att den inte fryser.

På samma sätt som att du äger ledningen, men inte marken, äger ts vägen, men inte marken under vägen.
Och på samma sätt som att du får gräva ner en värmekamera intill ledningen, får ts gräva ner en elkabel till belysning och montera belysningsstolpar

• Gilla
polaris78 och 5 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
På samma sätt som att du äger ledningen, men inte marken, äger ts vägen, men inte marken under vägen.
Nej TS äger inte vägen men han har omfattande rättigheter. Han har servitut på att anlägga och använda den...
Använde rätt begrepp för rätt saker så blir livet enklare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.