247 600 läst · 701 svar
248k läst
701 svar
Krav på 50 000:- i ersättning efter installation av belysning på väg
Ja, efter 150 000 läsningar och 520 svar så verkar ju ingen riktigt veta helt säkert. Vore kul om nån på Lantmäteriet som har servitut som specialitet skrev ett inlägg. Jag, är ganska säker på hur detta skulle sluta om man hamnade i tvist, men dit vill man inte (och om ni inte vet vad jag pratar om så sätt igång och läs), jag tror och hoppas att saken är löst.harry73 skrev:
Det är ju inte hans väg men han har rätt att nyttja den andra fastighetens väg så du har fel där. För mig är det obegripligt hur man ens kan komma på tanken att börja med ett sånt projekt på en annan fastighet. Och än mer utan att fråga.timmelstad skrev:
Har du läst servitutet? I sånt fall är ditt "konstaterande" ganska märkligt.nikasp skrev:
Folk missförstår då servitutet även omfattar marken... Sedan lägger de väl in andra betydelser i "hans väg" än lagfaren ägare - vilket är det enda relevanta i fastighetssammanhang.nikasp skrev:
TS har rätt att anlägga och använda vägen - som ligger på annans mark.
Det är precis av såna här anledningar jag inte tycker att man ska uttala sig tvärsäkert baserat på generella antaganden när det faktiskt finns mer info i tråden om det specifika fallet.nikasp skrev:
Stämmer. Det är alltså inte någon annans väg vi åker på och får lov att nyttja, hade det varit det skulle jag nog reagera på samma sätt som vissa här gör.Demmpa skrev:
Det är vår fastighet som anlagt vägen och bara vi som nyttjar den och vi har även rätt till marken vägen upptar.
Beroende på omständigheter är det mycket möjligt att det ingår i ditt vattenservitut och då är pumphuset ditt (och inte grannens)nikasp skrev:
Även vattenledningar från brunnen till din fastighet är din, och inte grannens
Jag har läst de där jättegamla papprena och läser inte in att jag har rätt att börja bygga på hans tomt. Sant att röret är mitt men inte är det min mark/fastighet. Nu är vi ju många amatörjusrister här men själva grejen att börja bygga något som helst utanför sin egen mark utan att fråga är helt verklighetsfrämmande för mig.harry73 skrev:
Ditt vattenservitut ger dig t ex rätt att gräva upp din gamla ledning och lägga ner en isolerad ledning.
Du får också lägga en värmekabel intill ledningen, så att den inte fryser.
På samma sätt som att du äger ledningen, men inte marken, äger ts vägen, men inte marken under vägen.
Och på samma sätt som att du får gräva ner en värmekamera intill ledningen, får ts gräva ner en elkabel till belysning och montera belysningsstolpar
Du får också lägga en värmekabel intill ledningen, så att den inte fryser.
På samma sätt som att du äger ledningen, men inte marken, äger ts vägen, men inte marken under vägen.
Och på samma sätt som att du får gräva ner en värmekamera intill ledningen, får ts gräva ner en elkabel till belysning och montera belysningsstolpar