D Dilato skrev:
Det råder ju parkeringsförbud på gatan så varför skulle man tro att det är ok att stå på "vägrenen" (tomtmarken).
Finns det någon koppling mellan ett parkeringsförbud på en gata på en fastighet och parkering på en annan fastighet vid sidan av gatan? Jag har svår att se den kopplingen.

Jag har även svårt att se varför man tror man ska få parkera på grannens fastighet men det har för mig inget att göra med parkeringsförbudet på gatan.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Finns det någon koppling mellan ett parkeringsförbud på en gata på en fastighet och parkering på en annan fastighet vid sidan av gatan? Jag har svår att se den kopplingen.

Jag har även svårt att se varför man tror man ska få parkera på grannens fastighet men det har för mig inget att göra med parkeringsförbudet på gatan.
Kopplingen ligger i att eftersom det enligt vissa inte är tydligt att det är tomtmark eftersom muren står en bit in på tomten, då kvarstår att det skulle vara kommunal mark/vägren med p-förbud.

I ena fallet är det ändå parkering förbjuden, i andra fallet privat tomtmark som man ändå inte parkerar på.
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Det TS systerdotter! Om du läser TS inlägg så kan du se hatt grannen har lämnat över ett skriftligt avtal i god tid. Det är ingen parkeringsplats utan grannens tomt som TS systerdotter olovandes har brukat som parkering. De har inte kontaktat grannen och ifrågasatt avtalet, tiger och därmed samtycker. TS forsätter att parkera på grannes tomt efter 1/1 2024 och får en faktura. Då först reagerar TS och TS systerdotter. Jag anser att det bara är att betala det grannen vill ha i hyra. Alt. så går hon till grannen och ber om ursäkt och tar med sig blommar, fikabröd, choklad. Kanske är grannen snäll och låter bli att ta betalt under förutsättning att grannens mark inte används av dem eller grannens bekanta, släkt osv. i fortsättningen. Använder man annans mark så får man betala. Speciellt om de inte har bett om lov.
håller helt med om att TS måste få tillåtelse (lov) att få ställa sitt fordon där.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Krångla inte till det.
Det finns ingen sådan här medelväg.
Antingen är det korrekt eller inte!
Nej, det hoppas jag inte att jag gjorde.. tänkte dela med mig av "hur ska jag gjort om det hade vatt jag", sen är ingen expert på frågan heller. bara en lärning 🫠😊
 
Mikael_L
S svedbo skrev:
Nej, det hoppas jag inte att jag gjorde.. tänkte dela med mig av "hur ska jag gjort om det hade vatt jag", sen är ingen expert på frågan heller. bara en lärning 🫠😊
Ja OK, och visst, på ett rent mellanmänskligt plan har du rätt, bra att söka kompromisser så att alla blir ungefär lika missnöjda.

Men i rent juridisk synvinkel så är det bättre att inte krångla med något slags försök till att betala hälften eller så. Sånt kan ske i inledande av process inför domaren, såsom förlikning.
Visst finns möjligheten att göra upp i godo precis när som helst under processen. Men har man fått ett krav på 1500:- och erbjuder kanske 60:- så lär chansen vara väldigt liten att man enas, men risken väldigt stor att det triggar motparten till att fullfölja sin krav.

Och dessutom kan sådana försök bevisa ens skuld, även om man faktiskt inte har skuld (t.ex. i detta ärende har missförstått vad för papper man fick i brevlådan)
 
  • Gilla
svedbo och 1 till
  • Laddar…
Hittar inte TS senaste inlägg.
Nån som vet?
 
Redigerat:
Jag trodde att jag avvärjde en viss typ av inlägg när jag i min trådsmalt skrev
”Hon har naturligtvis sig själv att skylla att hon försatt sig i denna situation. Men om vi bortser från ”får skylla sig själv”, bara att ta skeden i vacker hand, som man bäddar får man ligga etc” …..”Hon kommer givetvis att prata med grannen…”, ”…undrar jag om någon av er kloka kan bedöma ..”
men jag kan konstatera att så inte blev fallet. Jag hade kunnat informera om att grannen är en äldre man som inte gör mycket väsen av sig och att han endast en gång under de år min systerdotter bott där, kommenterat biluppställningen och då på ett ganska modest vis utan antydningar om att han motsatte sig det. Nu gjorde jag inte detta och tur var kanske det. Det hade förmodligen bara spätt på trådlöngden med inlägg av typen ”Typiskt bortskämda ungdomar som inte begriper vad man menar om de inte får höra det med stora bokstäver och invektiv” …. och tråden har blivit tillräckligt lång ändå.
Om jag kokar ner de råd och tips som kommit från ”er kloka” är det väl bara att konstatera att rättsläget är oklart och ingenting man kan luta sig mot.
Så nu ska min, som någon inäggsklävoajant konstaterade, ouppfostrade systerdotter prata med grannen och göra upp ärendet.
Även om vissas engagemang bara perifert, om ens det, rört min frågeställning så - Tack ska ni ha!
 
  • Gilla
  • Älska
mrmlz och 6 till
  • Laddar…
K Kasthall skrev:
Jag trodde att jag avvärjde en viss typ av inlägg när jag i min trådsmalt skrev
”Hon har naturligtvis sig själv att skylla att hon försatt sig i denna situation. Men om vi bortser från ”får skylla sig själv”, bara att ta skeden i vacker hand, som man bäddar får man ligga etc” …..”Hon kommer givetvis att prata med grannen…”, ”…undrar jag om någon av er kloka kan bedöma ..”
men jag kan konstatera att så inte blev fallet.
Så är det väl på Byggahus... Jag tycker du fått ganska många svar som är ganska klockrent svar på frågeställningen - så klockrent som frågeställningen låter sig besvaras. Det är väl emellertid så att just det (att frågeställningen går att besvara) inte är självklart. Det som är självklart är att det inte finns några lagar som har med parkering och parkeringsavgifter att göra som man kan hänvisa till. Flera missar det - men det är nog självklart.
Här handlar det om att någon nyttjat annans mark för att parkera sin bil - trots att markägaren inte vill att man parkerar där. Markägaren har meddelat detta och har sedan, i linje med meddelandet, fakturerat för nyttjandet, Min tolkning är markägaren tröttnat. Om markägaren faktiskt tror han skall få betalt kan man bara spekulera - om man inte pratar med markägaren. Jag gissar på - NEJ.
Alla som snusförnuftigt låter meddela att "man pratar väl mede varandra" (med adress både till markägaren, systerdottern och TS) har ju missat hur större delen av mänskligheten fungerar. Ganska många, kanske till och med de flesta, drar sig för den typen av konfrontation. "Lappar i tvättstugan" är en metafor för just det även om jag själv har råkat ut för att någon sätter upp en lapp - om mitt "beteende" - i just tvättstugan, samtidigt som jag står bredvid och tittar på.
Man får för det mesta inga entydiga "råd" på Byggahus men det är bra om ni löser det med ett samtal med grannen,
 
  • Gilla
HEM2121 och 5 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Tjurskallig granne på andra sidan vägen, troligtvis inte bara din systerdotter som har problem med denna person. Vad vinsten skulle vara kan man fråga sig, är nog mera som att det är en del av mitt och där bestämmer jag, oavsett om jag använder den delen eller inte. Skottar grannen bort all snö där eller plogas det upp en vall.
Inte alls konstigt att grannen vill ha sin parkering i fred! Om han skottar den eller inte har ingen betydelse!
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Tjurskallig granne på andra sidan vägen, troligtvis inte bara din systerdotter som har problem med denna person. Vad vinsten skulle vara kan man fråga sig, är nog mera som att det är en del av mitt och där bestämmer jag, oavsett om jag använder den delen eller inte. Skottar grannen bort all snö där eller plogas det upp en vall.
Märklig inställning... Grannen vill bara ha sin mark ifred. Är det tjurskalligt? Är det att skapa "problem" för någon.
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Märklig inställning... Grannen vill bara ha sin mark ifred. Är det tjurskalligt? Är det att skapa "problem" för någon.
Tänkte?? Gäller samma sak när grannar genar och kör sönder garageuppfarten som ligger på min fastighet/tomt att jag kan fakturera när dom genar??
 
Bussmotor Bussmotor skrev:
Gäller samma sak när grannar genar och kör sönder garageuppfarten som ligger på min fastighet/tomt att jag kan fakturera när dom genar
Vad tjafsar du om? Du verkar ju inte heller vilja ha andras bilar på din tomt...
 
  • Gilla
  • Haha
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
H
K Kasthall skrev:
Jag trodde att jag avvärjde en viss typ av inlägg när jag i min trådsmalt skrev
”Hon har naturligtvis sig själv att skylla att hon försatt sig i denna situation. Men om vi bortser från ”får skylla sig själv”, bara att ta skeden i vacker hand, som man bäddar får man ligga etc” …..”Hon kommer givetvis att prata med grannen…”, ”…undrar jag om någon av er kloka kan bedöma ..”
men jag kan konstatera att så inte blev fallet. Jag hade kunnat informera om att grannen är en äldre man som inte gör mycket väsen av sig och att han endast en gång under de år min systerdotter bott där, kommenterat biluppställningen och då på ett ganska modest vis utan antydningar om att han motsatte sig det. Nu gjorde jag inte detta och tur var kanske det. Det hade förmodligen bara spätt på trådlöngden med inlägg av typen ”Typiskt bortskämda ungdomar som inte begriper vad man menar om de inte får höra det med stora bokstäver och invektiv” …. och tråden har blivit tillräckligt lång ändå.
Om jag kokar ner de råd och tips som kommit från ”er kloka” är det väl bara att konstatera att rättsläget är oklart och ingenting man kan luta sig mot.
Så nu ska min, som någon inäggsklävoajant konstaterade, ouppfostrade systerdotter prata med grannen och göra upp ärendet.
Även om vissas engagemang bara perifert, om ens det, rört min frågeställning så - Tack ska ni ha!
Du har fått många bra svar och råd i tråden utifrån din frågeställning! Att du sen att du lägger upp ett grinigt, klagande och missnöjt inlägg för de svar du har fått, det gör att man helt och fullt förstår grannen. Jag får också en känsla av att det förekommit mer som du inte delgett oss. Ni verkar frustrerade över att ni inte får använda grannes tomt gratis för er parkering. Rättsfallet är solklart, ni får inte använda grannes tomt för parkering!
Man får inte använda annans mark utan lov! Om det är en äldre eller yngre granne spelar ingen roll. Ni ignorerade grannen och det han sa till er. Han erbjuder er, vilket jag tycker är snällt och tillmötesgående, att hyra ut en bit av sin mark av priset av 1500,00 per år vilket han har delgivet er skriftligen. Dessutom gav han er en gratis parkering ett halvår för att ni skulle hinna att fixa en annan lösning/parkering.
Men ni struntade i det, man glömmer inte ett sånt brev.
Det är ett solklart nej till parkering om ni inte betalar. Betala och gör rätt för er!
Grannen kan anmäla er och be Kronofogden om handräckning för att forsla bort ert/era fordon från sin sin tomt om ni forsätter att använda grannes mark för att er parkering utan att ni betalar för det. Väljer ni att anta grannens bud om ni vill hyra grannes mark under kommande år om grannen går med på det vill säga, så bör ni i så fall upprätta ett skriftligt kontrakt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bocca och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.